3150
Sök

Honda Civic 92-95 1.5 D15B2 ( Ingen komp på någon cylinder? )

136 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
#1
Tjena.

Var och köpte en civic igår 1.5 L D15B2 -94
En gammal dam som köpte den när hon va 71 och sålde den till mig igår när hon var 91 dvs 1 ägare. Hon har aldrig kört i mer än 80 med bilen sa hon.
Såldes då hon sa att motorn hade rasat pga kamremen hade smällt.
Jag kollade upp allt, kamremmen va hel, remmen är rätt inställd och kolvar och ventilar är hela.

Vad kan vara problemet?

Kan en toppapackning göra så att jag inte får någon komp alls?
Startmotorn går runt men den vara snurrar runt, inte äns tendens till komp nära den

Den har gått 18.000 mil och kamremmen såg bra ut, dock lite lös?

Snälla hjälp mig, man hittar inte en honda idag i denna skick med 1 ägare, vill få igång den och göra den riktigt fräsch big_smile

Tacksam för alla svar smile


633 Inlägg
30 juli 2012
#2
har du haft borta toppen? satt dit ny packning?


136 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
#3
Nä har inte tagit av toppen inu, tänkte kolla upp lite fakta ifall en toppapackning kan blåsa så alla kolvarna tappar komp ellerom någon råkat ut för samma sak och vad felet kan vara sad


633 Inlägg
30 juli 2012
#4
du skrev att du hade kollat kolvar och ventilar är hela.   <---- de vet du inte fören du ha lyft toppen, är kamremmen slapp så kan de va ventilsallad bara o lyfta eftersom du inte ha någon komp om du ha tagit kompprov?


136 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
#5
Nä men kolvar och ventiler går fritt och och verkar inte ha gått ihopa men vet somsagt inte vad som har hänt innanför eftersom jag inte kollat med kamera eller komptestat den sad


136 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
#6
men eftersom det inte är komp på någon cylinder verkar de vara konstigt tycker jag


633 Inlägg
30 juli 2012
#7
somsakt de behöver inte ta i när du dra runt den för att en ventil inte ska vara sönder wink    bara o kompprova så märker du om de är ventil ras ^^


hondaaaaa
411 Inlägg
30 juli 2012
#8
har du absolut noll i komp så låter det ju nästan som det är fel på din komp-provare

Edit: såg nu att du inte hade komp-testat än
Senast redigerat av alex_bmw (30 juli 2012)

Old hondas never die, they just get faster!
"Learn to drive a slow car fast. Otherwise you'll just drive a fast car, slow."
Club JDM of Sweden

136 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
#9
Men om det inte är ventilras då?

Vad kan de då vara, för jag tror faktiskt inte det har med ventilerna att göra med tanke på att allt stod rätt till redan från början med kamremmen, prova snurra veven ett varv och kammen 0 men den betedde sig lika ändå, tänkte ifall kammen hade hoppat 1/2 varv men de hade den inte utan allt ser felfritt ut, men utan komp sad


633 Inlägg
30 juli 2012
#10
okej ta ett komp prov o skriv här igen.   är de så illa som jag knappast kan tro så är kolvringarna slut o släpper genom komp men somsakt ta kompprov


136 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
#11
Eftersom en tant som kört den i 20 år och hon köpte den när hon va 71 borde det verkligen inte ha med kolvringarna att göra redan på 18000 mil, hon har aldrig kört i över 80 km/h med den


136 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
#12
Glömde att skriva att ventilkåpan har varit av och att vipparmarna rör sig som dem ska och det finns inget klapp någon stanns, dvs 99,9 % att kolvar och ventiler inte gått ihopa eftersom inget glappar


159 Inlägg
30 juli 2012
#13
min gammla civic hade det roliga fenomenet en gång,då styvfar hade den ett halvår och pendla till jobb,men helt plötsligt en morgon var kompet helt borta!! =S var också som ett frågetecken,bilen gick precis som den skulle dagen innan! satt på start motorn om o om igen och lååånga stunder tillslut kom kompet sakta tillbax och börja tända,sen gick den igen :S men 2 veckor senare swapa jag d16z6 ;P


hondaaaaa
411 Inlägg
30 juli 2012
#14
Då är det garanterat något annat, testat dra runt motorn för hand? så inte det är startmotorn som bråkar eller något liknande?

För är ventiler och kolvar/ringar hela så har du garanterat komp

Old hondas never die, they just get faster!
"Learn to drive a slow car fast. Otherwise you'll just drive a fast car, slow."
Club JDM of Sweden

136 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
#15
Inte om toppapackningen är kass kanske?
Motorn är dragen runt 4 varv efter vid ställt in kamremmen som redan stod rätt.


136 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
#16
Micha-J skrev:
min gammla civic hade det roliga fenomenet en gång,då styvfar hade den ett halvår och pendla till jobb,men helt plötsligt en morgon var kompet helt borta!! =S var också som ett frågetecken,bilen gick precis som den skulle dagen innan! satt på start motorn om o om igen och lååånga stunder tillslut kom kompet sakta tillbax och börja tända,sen gick den igen :S men 2 veckor senare swapa jag d16z6 ;P

hade tänkt swappa sen också smile har motorn (d16z6) men inget elsystem, någon som vet var man kan hitta de också?


hondaaaaa
411 Inlägg
30 juli 2012
#17
P28 box samt konverteringshärva lär du hitta billigast på ebay. Annars Rywire.com eller koppla själv tongue

Även om toppapackningen hade varit kass, så har jag svårt att tro att motorn är helt komplös
Senast redigerat av alex_bmw (30 juli 2012)

Old hondas never die, they just get faster!
"Learn to drive a slow car fast. Otherwise you'll just drive a fast car, slow."
Club JDM of Sweden

136 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
#18
Det är det som är de kostiga sad kan man lägga upp video på ett forum, isåfall kan ja lägga upp en video imorgon så ska ni få höra, annars lägger jag upp en på Youtube och länkar den ?


hondaaaaa
411 Inlägg
30 juli 2012
#19
Ja det är bara o ladda upp här på garaget och sedan länka på denna tråden smile

Old hondas never die, they just get faster!
"Learn to drive a slow car fast. Otherwise you'll just drive a fast car, slow."
Club JDM of Sweden

136 Inlägg
31 juli 2012
Trådstartare
#20
http://youtu.be/3UTGfwpEqW4

Här har ni ett videoklipp på hondan, vad kan vara fel? sad



Sök