2965
Sök

Honda Civic 92-95 1.5 D15B2 ( Ingen komp på någon cylinder? )

hondaaaaa
411 Inlägg
1 augusti 2012
#41
jo, toppa packningen tror jag ej på, iaf inte det som orsakar det ifall motorn nu är "komp-lös"

Old hondas never die, they just get faster!
"Learn to drive a slow car fast. Otherwise you'll just drive a fast car, slow."
Club JDM of Sweden

136 Inlägg
1 augusti 2012
Trådstartare
#42
Verkar skumt eftersom allt annat verkar vara helt hmm


hondaaaaa
411 Inlägg
1 augusti 2012
#43
ja men om det nu inte finns komp så är det ju något internt som bråkar, så jag ser väl ingen annan lösning än att lyfta toppen och kolla. smile

Old hondas never die, they just get faster!
"Learn to drive a slow car fast. Otherwise you'll just drive a fast car, slow."
Club JDM of Sweden

Sothora <3
1 201 Inlägg
1 augusti 2012
#44
ventilmos garanterat! om du nu dvs har soppa o gnista

Bildemonterare samt egen verkstad. !

136 Inlägg
2 augusti 2012
Trådstartare
#45
Ska provtrycka den imorgon ner i tändstiftshålen på stift 1 och se om den andas genom stift 2 i osv för att kolla toppa packningen, annars blir de att lyfta toppen i helgen och kolla hur de ser ut allting hmm

Men ventillyftarna klappar ju inte? om det hade varit ventil mos hade väll någon av dem klappat?


Sothora <3
1 201 Inlägg
2 augusti 2012
#46
inte så säkert. ventilskaften kan va krokiga och då har dom låst sig i öppet läge. behövs inte mycket. Investera en kompmätare. Finns dom som funkar utmärkt för 200 ingen

Bildemonterare samt egen verkstad. !

136 Inlägg
2 augusti 2012
Trådstartare
#47
glappat*


552 Inlägg
2 augusti 2012
#48
Fattar inte varför du inte gjort ett komptest ännu. Då får du svar direkt ifall motorn är startbar innuti eller inte.

Vad kan det ta 10-15 minuter?

309 Inlägg
2 augusti 2012
#49
köp komp provare och testa. får du inget resultat så testa att ha i lite olja i cylindern och prova igen. får du bättre resultat då så borde det vara kolvringarna. Jag har bråkat med en bil som hade noll komp på alla cylindrar (inte en civic dock), där visade det sig att det hade hänt på flera bilar av den modellen att ringarna kunde kärva fast om man inte använde bilen på ett tag. märkesverkstans råd i den situationen var att nöta på startmotorn i omgångar tills den startar

Läser och släcker felkoder. pm för info

4 670 Inlägg
2 augusti 2012
#50
Kibil skrev:
Fattar inte varför du inte gjort ett komptest ännu. Då får du svar direkt ifall motorn är startbar innuti eller inte.

Vad kan det ta 10-15 minuter?

Haha kollat igenom tråden o va fan 15 svar av 20 var om komptest på motorn o killen utför inget? big_smile den kostar som sagt 200 spänn eller låna en av någon och sen få reda på om den har någon komp i motorn

Sluta va så dumsnål/lat om du vill ha hjälp!

Så utför ett komptest för guds skull så slipper du en massa gissningar hej vilt och ev lyfta av en fullt fungerande topp helt i onödan de lär kosta mer om det inte är felet!
Senast redigerat av mickius (2 augusti 2012)


136 Inlägg
2 augusti 2012
Trådstartare
#51
mickius skrev:
Kibil skrev:
Fattar inte varför du inte gjort ett komptest ännu. Då får du svar direkt ifall motorn är startbar innuti eller inte.

Vad kan det ta 10-15 minuter?

Haha kollat igenom tråden o va fan 15 svar av 20 var om komptest på motorn o killen utför inget? big_smile den kostar som sagt 200 spänn eller låna en av någon och sen få reda på om den har någon komp i motorn

Sluta va så dumsnål/lat om du vill ha hjälp!

Så utför ett komptest för guds skull så slipper du en massa gissningar hej vilt och ev lyfta av en fullt fungerande topp helt i onödan de lär kosta mer om det inte är felet!

Som du ser är tråden inte många dagar gammal och de finns faktiskt folk som jobbar mellan 8-7 varje dag dvs att jag inte hinner iväg och komptesta bilen på vardagar så ska du knäcka av dig att jag e dum och snål vänd dig till någon annan då.


136 Inlägg
2 augusti 2012
Trådstartare
#52
Har Byggt en egen komptestare idag och provat mig fram och fick resultaten.

Cylinder 1:  3 bar
Cylinder 2:  0 bar
Cylinder 3:  0 bar
Cylinder 4:  0,5bar

Med andra ord måste jag lyfta toppen? hmm


hondaaaaa
411 Inlägg
2 augusti 2012
#53
lyft och kolla. det positiva är att d15b2 motorerna kan du få för kaffepengar tongue

Old hondas never die, they just get faster!
"Learn to drive a slow car fast. Otherwise you'll just drive a fast car, slow."
Club JDM of Sweden

136 Inlägg
2 augusti 2012
Trådstartare
#54
Gutt isåfall tongue Kaffe kostar ju bara 50-60 spänn haha cool

Förhoppningsvis är de bara toppapackningen och då e de bara en 500 sedel man behöver kasta upp smile


hondaaaaa
411 Inlägg
2 augusti 2012
#55
haha borde kunna hitta en fräsch sån här motor för 500 -  2000kr smile

Old hondas never die, they just get faster!
"Learn to drive a slow car fast. Otherwise you'll just drive a fast car, slow."
Club JDM of Sweden

136 Inlägg
2 augusti 2012
Trådstartare
#56
Tydligen hade någon på honda performance club en motor som rullat 11.500 mil som han kan sälja men förhoppningsvis är det bara toppapackningen x)

Eller jag hoppas på det iallafall


136 Inlägg
2 augusti 2012
Trådstartare
#57
Jag tror själv att det är packningen med tanke på att alla vipparmarna rör sig som dem ska under ventilkåpan och kamremmen har ju inte gått av eller förflyttat sig så igentligen måste de ju vara omöjligt att ventiler och kolvar har gått ihopa eftersom kamremmen inte hoppat/gått av?


hondaaaaa
411 Inlägg
2 augusti 2012
#58
jadu, finns inte mycket mer o spekulera kring än att öppna o titta efter i detta lag tongue Lyfta topp på den bilen tar typ 30 minuter knappt om ens det wink
Senast redigerat av alex_bmw (2 augusti 2012)

Old hondas never die, they just get faster!
"Learn to drive a slow car fast. Otherwise you'll just drive a fast car, slow."
Club JDM of Sweden

136 Inlägg
2 augusti 2012
Trådstartare
#59
Haha nä jag vet tongue ska lyfta på lördag, ska faktiskt bli kul och se vad fan de kan vara tongue


136 Inlägg
3 augusti 2012
Trådstartare
#60
Kärring jävel, har värmeskurit och kör utan vatten, kolvringar och cylindrar är kassa sad

Någon som har ny motor?



Sök