Rquired skrev:
Jag äger ingen 535d men det finns två stycken i släkten varav den ena är min fars, och det är slösande bekväma bilar med ordentliga resurser under huven. Inte mycket fartkänsla i dem, det är först när man räknar antalet lastbilar man kört om eller tar en titt på hastighetsmätaren som man inser att modellens prestanda är klart godkänd minst sagt.
Bristen på fartkänsla förtar lite av körglädjen och visst känns det att E61 är en tung bil i vissa lägen, men den är likväl sällsynt lätt på foten genom skarpa kurvor jämfört med andra modeller i samma storlek. Den är inte heller lika balanserad som BMW 5-serie brukar vara utan defensiv körning gör den lätt understyrd medan motsatsen gärna resulterar i att bakänden åker ut. Bilen är dock lätt att hantera, och med det stabilitetskontrollen DSC/DTC aktiverat ligger den som ett strykjärn på vägen.
Det är ett mycket effektivt system som i normalläget omedelbart stryper alla försök till bus, senare årsmodeller som har DTC har även ett mellanläge i vilket bilen tillåter ett visst mått av sladd och hjulspinn innan det griper in. DTC-läget är underbart, man upplever aldrig att bilens elektronik lägger sig i för ens det håller på att gå överstyr-och då vill man ha hjälp eller hur? Jag har samma funktion på min BMW (Ingen femma) och älskar det, men all elektronisk hjälp går självklart att koppla ur om man så vill.
Utöver begagnatguiden för E61 på BMW-forumet
www.autopower.se finns det inga egentliga svagheter på 35d-motorn. Men några bra att veta tänkte jag nämna:
-Om något under huven kring turboaggregaten går sönder blir det dyrt att åtgärda, ett grenrör kostar till exempel upp emot 20.000:- inklusive byte på en auktoriserad BMW-verkstad om det exempelvis spricker. På samma vis är aggregaten i sig inte billiga, men detta är å andra sidan delar som normalt inte går sönder alternativt går sönder först efter många körda mil.
De mindre dieselsexorna med singelaggregat har lite billigare delar, men alla moderna turbodieselmotorer oavsett bilmärke kostar en förmögenhet att reparera om fel saker går sönder. Det blir så på en så avancerad konstruktion som använder sig av extremt höga bränsletryck och även höga laddtryck.
Även vanlig service är lite dyrare än en vanlig (bensin?)bil, 535d vill ha 7.7L motorolja till exempel och det finns fler servicepunkter. Kom även ihåg att moderna dieselbilar har partikelfilter, som brukar behöva bytas mellan 15-25.000mil beroende på hur man kör. Filtret rengörs nämligen när motorn blivit genomvarm, långkörningar gynnar alltså livslängden medan övervägande kortkörningar kan förbruka ett filter på betydligt mindre än 15.000mil.
Kostnaden om bilen varnar för högt tryck i filtret/avgasröret varierar beroende på om man byter eller rengör (Finns olika metoder, håller dock inte så länge) filtret och vart man gör bytet. Allt från 0-20.000:-.
-272/286hk och 560/580Nm är trots allt en del kraft som skall ner i marken genom en automatlåda, på tidiga exemplar (Årsmodell 2005) var momentomvandlaren en svag punkt och en defekt sådan märker du genom ryckiga växlingar och att varvräknaren pendlar tydligt i motorvarv även om du ligger i konstant fart. En renovering är den enda lösningen, lådan havererar dock sällan på grund av detta utan bilen verkar förbli körbar till priset av att bilen inte växlar som en BMW skall.
Även om senare årsmodeller inte har samma svaghet är fortfarande momentomvandlaren en svag punkt på automatlådor, en (felaktigt) buskörd BMW diesel av senare årsmodell kan även den råka ut för samma problem, en bil som inte skötts korrekt (oljebyten i lådan) och körts hårt alternativt dragit mycket tunga släp kan också råka ut för problem.
-535d har kraftigare bromsar än sina svagare syskon och delar kostar därmed något mer, det krävs dock inget bankrån för att byta bromsar runt om på verkstad och modellen har imponerande bra bett i dessa vilket kanske väger upp priset? Priser beror förstås på vart man vänder sig, men som ett exempel så 10.000:- för skivor och belägg runt om på BMW-verkstad.
-En del 535d som körts övervägande korta sträckor kan dra lite olja, en vanlig sjukdom på moderna motorer med låg invändig friktion.
Våren 2007 uppgraderades 5-serie E6x med en så kallad facelift, det är inga jättestora skillnader mot tidigare exemplar men eftersom inredningen fick märkbart trevligare material, motorerna blev starkare och snålare samt att skatten blev markant billigare på dieselvarianterna rekommenderar jag en sådan om de ryms inom budget.
Men jag rekommenderar dig utan tvekan att satsa på en 5-serie, jag är visserligen glad i BMW men det är inte många bilmodeller som ger mer bil per krona i den klassen idag. Det är ingen stor skillnad i komfort mot lyxåk som 7-serie, S-klass med flera men körglädjen är mycket högre och ägandekostnader är riktigt billiga jämfört med dessa.
Lycka till i jakten, nu blev det en mindre roman för dig att läsa men förhoppningsvis har du någon nytta av det!