3749
Sök

Volvo 850 2.5T hackar/orklös

199 Inlägg
31 juli 2012
Trådstartare
#1
Tjena,

har en volvo 850 2.5T 193hk -97 som hackar och har sig.. ska försöka beskriva hur den beter sig..

när den är kall så går den bra och det går att dra på som vanligt. sedan när den kommit upp i arbetstemperatur så börjar den hacka mellan 1-2000 varv. när man kommit över 2000 varv så hackar den inte längre men när turbon börjar jobba så känns det precis som om den är orklös. bara tappar tändning och vill stanna, och helt plötsligt så kan den börja dra på igen i 2-3 sekunder och sedan böa igen.  typ hackar sig fram.

har kollat stiften och dom var vita allihopa. alltså går den för snålt eller så går den riktigt varm.

Vatten tempen håller sig normal. kanske en aning över. men absolut inte upp i kok.

Vevhusventilation är kollad och rengjord.
Lmm är kollad.

motorlampa lyser EJ.

vad mer ska jag kolla över?

Forummoderator
26 397 Inlägg
31 juli 2012
#2
Inga felkoder?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

A.Sörman
1 299 Inlägg
31 juli 2012
#3
Dålig bränslepump. Dåliga stift.Bonntrimmad? svårt å gissa utan felkoder smile
Senast redigerat av Drunk (31 juli 2012)


199 Inlägg
31 juli 2012
Trådstartare
#4
har ej möjlighet att kolla felkoder nu faktiskt, i slutet på augusti kanske.. tänker inte betala när jag kan få det kollat gratis senare.

Silja
12 Inlägg
31 juli 2012
#5
chansar på bränslepumpen i tanken .. byt bränslepump och magnetventilen för laddtrycket så blire bra skaru se wink


Tekniker
552 Inlägg
31 juli 2012
#6
Njaa byt inte massa saker bara. Kolla vad det är först. Kontrollera att du har bränsletryck både på tändningsläge och med motorn igång. ca:3-4 bar är nog ok

Det låter i allafall som bränsletrycket. om du inte har tillräckligt bränsletryck så kan du testa: Om du har en bränsletrycksregulator på spridarbryggan så kan du pröva att klämma ihop retur slangen och se om trycket ökar. Gör det de så är det bränsletrycksregulatorn det är fel på. annars troligtvis bränslepump men man kan ju pröva med ett nytt bränslefilter innan man ger sig på den dyra pumpen

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre

199 Inlägg
31 juli 2012
Trådstartare
#7
gumsar skrev:
Njaa byt inte massa saker bara. Kolla vad det är först. Kontrollera att du har bränsletryck både på tändningsläge och med motorn igång. ca:3-4 bar är nog ok

Det låter i allafall som bränsletrycket. om du inte har tillräckligt bränsletryck så kan du testa: Om du har en bränsletrycksregulator på spridarbryggan så kan du pröva att klämma ihop retur slangen och se om trycket ökar. Gör det de så är det bränsletrycksregulatorn det är fel på. annars troligtvis bränslepump men man kan ju pröva med ett nytt bränslefilter innan man ger sig på den dyra pumpen

en sak som jag tyckte var väldigt konstigt när jag rev ner insuget när jag rengjorde vevhusventilation var att jag verkar inte ha någon retur (?)  det går bara ETT rör in i fuelrailen.

det går ju 2 stycken rör brevid varandra uppe brevid kamremskåpan. en går till fuelrailen, och den andra går ner till insuget på en slang där. typ vakuum ? ska det verkligen vara så?

Tekniker
552 Inlägg
31 juli 2012
#8
Yes det är tankurluftningen kan jag tänka mig

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre

199 Inlägg
31 juli 2012
Trådstartare
#9
gumsar skrev:
Yes det är tankurluftningen kan jag tänka mig

så jag har ingen retur ?

Tekniker
552 Inlägg
31 juli 2012
#10
Nej då styrs det av bränslepumpen.

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre

199 Inlägg
31 juli 2012
Trådstartare
#11
gumsar skrev:
Nej då styrs det av bränslepumpen.

Okej ! tack då vet jag det iaf.

men vad ska jag kika över... ?   tänkte ta loss fördelarlocket och kolla hur det + rotor ser ut.

Tekniker
552 Inlägg
31 juli 2012
#12
Jag tror på bränsletryck.

Iochmed att stiften är vita tror jag inte det är fel på tändningen för då skulle stiften vara kletiga och svarta om den misständer men får den soppa den ska.

Kontrollera efter luftläckage kan du även göra. Det gör man lättast genom att gå igenom slangar etc. Sen kan du låta den gå på tomgång och spraya startgas över slangar, skarvar och vid insugningspackning mm. Om den reagerar så har du ett luftläckage.

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre

199 Inlägg
31 juli 2012
Trådstartare
#13
gumsar skrev:
Jag tror på bränsletryck.

Iochmed att stiften är vita tror jag inte det är fel på tändningen för då skulle stiften vara kletiga och svarta om den misständer men får den soppa den ska.

Kontrollera efter luftläckage kan du även göra. Det gör man lättast genom att gå igenom slangar etc. Sen kan du låta den gå på tomgång och spraya startgas över slangar, skarvar och vid insugningspackning mm. Om den reagerar så har du ett luftläckage.

okej, byta bränslefilter till att börja med kanske?

Tekniker
552 Inlägg
1 augusti 2012
#14
Börja med att felsöka och utesluta så mycket som möjligt innan du byter saker.

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre

Tekniker
552 Inlägg
1 augusti 2012
#15
Det är tipsen jag kan ge iallafall smile Återkom om du fastnar igen. Nu har du lite att gå efter

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
1 augusti 2012
#16
bränslerelaterat låter det som gissar på att pumpen är på g att dö

men det finns bara ett sätt att få reda på det

mät soppatrycket under färd så får du snabbt svar på om pumpen är dålig eller ej

tror mer på pump fel än någon givare eller liknande
Senast redigerat av Growe (1 augusti 2012)

Kör fort så hinner inget hända...

Stölle
199 Inlägg
1 augusti 2012
#17
Låter helt klart som bränsletrycket.
Antingen bränslefiltret som håller på o sätter igen lr pumpen som lever på lånad tid.
Fast som sagt mät bränsletrycket, helst under färd så får du svart på vitt. 
En liten notis bara, om du tänkt att felsöka tjuvluft med startgas: Startgasen brinner jävligt bra, så startgas på heta ytor på motorn är ingen bra idé, tro mig wink  Så felsök detta med "sval" motor lr mycket stor försiktighet.

Jag anar ugglor som får kläder.

511 Inlägg
2 augusti 2012
#18
smile...felkoder är en bra början



kiorf skrev:
har ej möjlighet att kolla felkoder nu faktiskt, i slutet på augusti kanske.. tänker inte betala när jag kan få det kollat gratis senare.

My car Brings Me Women

Stölle
199 Inlägg
2 augusti 2012
#19
Absolut så är felkoder en bra början, men en sak som man inte ser via felkoder, iaf inte på Volvo med OBDII är bränsletrycket direkt, bara bränsleblandning, och fel på den kan ju bero på fler saker än bränsletrycket.
Hur det är på bilar med CAN vet ja inte, men iaf jag tycker att dom borde ha haft med en bränsletrycksgivare i OBD systemet.

Jag anar ugglor som får kläder.

199 Inlägg
3 augusti 2012
Trådstartare
#20
har bytt bräslefiltret nu, men en liten skillnad. hackar ej längre på låga varv, utan bara när turbon får jobba riktigt hårt..


Sök