4003
Sök

Audi A6 1.8T med saftiga startproblem.

116 Inlägg
31 juli 2012
Trådstartare
#1
Har som rubriken säger: en Audi A6 1.8T med startproblem.

Det hela började i söndags när jag skulle starta bilen runt 09:30 och den vägrade.
Efter mycket om och men med laddande av batteri osv så for jag på biltema och köpte mig ett nytt.
Det har funkat fint, tills nu ikväll...
Gick fint att starta bilen efter jobbet men efter att ha kört i ca 20min stannade jag vid lokala affären. När jag kom ut därifrån så ville bilen knappt starta. Och ca 1.5h senare hände det inte ett jota när jag vred på nyckeln, lyckades dock putta igång bilen då jag varit förutseende och ställt bilen i medlut...
Efter ca 5 mins körning parkerade jag bilen hemma och direkt efter jag stängt av den försökte jag starta den men det gurglade bara under huven.

Kan det vara så att jag behöver byta startmotorn? tongue
Batteriet kan det ju knappast vara nå fel på, då det är 2 dagar gammalt?!

Tack på förhand!
/Daaahlqwist

Att tänka innan man talar, är att torka sig i röven innan man skiter!

274 Inlägg
31 juli 2012
#2
Hörrö jonas.  Har du kollat dina tändstift o tändkablar?

116 Inlägg
31 juli 2012
Trådstartare
#3
Haha nä, har inga verktyg att plocka ur tändstiften med en gång så vetefan hur jag ska göra med det.. tongue

Att tänka innan man talar, är att torka sig i röven innan man skiter!

Kokar ris
923 Inlägg
31 juli 2012
#4
kan vara dålig generator, då går det att starta bilen med fulladdat batteri, sen när du kör laddas det aldrig upp. pröva att kabla igång bilen, om bilen dör när du lyfter av kablarna är det generatorn som är trasig

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

21 761 Inlägg
1 augusti 2012
#5
Man ska inte plocka bort ena batterikabeln när motorn är igång, generatorn kan ta skada då. Sedan säger ett sånt test egentligen inte om generatorn är dålig, det kan ju lika gärna vara fel på laddkabeln. Mätning med multimeter är bäst, då kan man mäta sig fram till felet om det visar sig att batteriet inte får laddning. smile
Senast redigerat av Drönirettab (1 augusti 2012)

116 Inlägg
1 augusti 2012
Trådstartare
#6
Har mätt det nya batteriet och det visade 13.63V på tomgång.
En mekaniker jag pratat med tror stenhårt på startmotorn.
Själv har jag inte en aning...

Att tänka innan man talar, är att torka sig i röven innan man skiter!

116 Inlägg
1 augusti 2012
Trådstartare
#7
Kan tillägga att bilen startade nu på morgonen, men det var på pubishåret!

Att tänka innan man talar, är att torka sig i röven innan man skiter!

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
1 augusti 2012
#8
en frisk generator ska väl ge runt 14,6 volt vill jag ha för mig... när batteriet är fullt låter startmotorn som den ska eller går den tungt? om du har bilen igång och mäter över polerna samtidigt som någon gasar upp den lite så det blir bättre snurr på generatorn ökar volten då? borde räcka att gasa upp till 2000 varv, mer ska inte behövas för att generatorn ska ge max...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

116 Inlägg
1 augusti 2012
Trådstartare
#9
Den går otroligt tungt.
När vi mätte batteriet direkt efter jag kopplat in det, så mätte den som sagt 13.63V och ökade lite när jag varvade, dock vet jag inte hur mycket voltantalet blev.
Imorse lät det ungefär som startmotorn gnisslade i ca 4-5 sekunder innan den började tugga, tungt då förstås men bilen startade.
När jag nu ikväll kom hem ifrån jobbet så testade jag att försöka starta bilen direkt efter jag stängt av den men det var ju meningslöst, ingenting hände ju.

Förresten, vart kan den där sitta? Om man tittar framifrån sett, ner i motorutrymmet så bör den ju sitta på vänster sida. med andra ord passagerarsidan.
Men jag kan då inte se den..
Kan det vara så att den är placerad undertill?
Senast redigerat av Daaahlqwist (1 augusti 2012)

Att tänka innan man talar, är att torka sig i röven innan man skiter!

456 Inlägg
1 augusti 2012
#10
Knacka /slå på startmotorn  då den ej vill start , sen kan du prova att jorda motorn ...typ dra startkabel från motorn till kaross...


116 Inlägg
1 augusti 2012
Trådstartare
#11
Tänkte jag skulle gjort det idag när jag kom hem från jobbet men hittade ju inte startmotorn xD

Att tänka innan man talar, är att torka sig i röven innan man skiter!

456 Inlägg
1 augusti 2012
#12
Daaahlqwist skrev:
Tänkte jag skulle gjort det idag när jag kom hem från jobbet men hittade ju inte startmotorn xD

Då är det rätt surt , tror inte du kommer åt den uppifrån bara under


456 Inlägg
1 augusti 2012
#13
Å andra sidan kostar inte en sådan felsökning en förmögenhet på en verkstad som har lite mer hum om bilar än vad du verkar ha ....ingen kritik bara ett tipps ? ..Piizz


116 Inlägg
1 augusti 2012
Trådstartare
#14
Kan bli svårt att ta sig till närmsta verkstad som ligger 2 mil bort, med en bil som inte startar wink

Att tänka innan man talar, är att torka sig i röven innan man skiter!

456 Inlägg
1 augusti 2012
#15
Daaahlqwist skrev:
Kan bli svårt att ta sig till närmsta verkstad som ligger 2 mil bort, med en bil som inte startar wink

sen bilen uppfanns (tror jag) har det funnits någon slaggs bogseröggla eller något liknande så det borde väll finnas en sådan på din audi ochså eller har dom glömt den ?


116 Inlägg
1 augusti 2012
Trådstartare
#16
Jo, men ska man inte har någon som drar bilen åt en "ochså"?
Eller har jag fel?

Att tänka innan man talar, är att torka sig i röven innan man skiter!

Kokar ris
923 Inlägg
1 augusti 2012
#17
kolla först att motorn har jord, sen att startmotorn har konstant + på en tjock kabel som går till den, tredje är att kolla styrningen till startmotorn fungerar, mät på den lilla kontakten att det kommer ~12v när nyckeln är i startläget (krävs en kompis).

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

456 Inlägg
1 augusti 2012
#18
Daaahlqwist skrev:
Jo, men ska man inte har någon som drar bilen åt en "ochså"?
Eller har jag fel?

men har du ingen jävla grannjävel eller åtminstånne EN polare som har bil o körkort som kan ställa upp o köra 4 mil för att hjälpa dej??


456 Inlägg
1 augusti 2012
#19
cenoxide skrev:
kolla först att motorn har jord, sen att startmotorn har konstant + på en tjock kabel som går till den, tredje är att kolla styrningen till startmotorn fungerar, mät på den lilla kontakten att det kommer ~12v när nyckeln är i startläget (krävs en kompis).

Han kommer att spränga motorn innan han hunnit hitta det lilla felet hahah


Kokar ris
923 Inlägg
1 augusti 2012
#20
VinDisel skrev:
cenoxide skrev:
kolla först att motorn har jord, sen att startmotorn har konstant + på en tjock kabel som går till den, tredje är att kolla styrningen till startmotorn fungerar, mät på den lilla kontakten att det kommer ~12v när nyckeln är i startläget (krävs en kompis).

Han kommer att spränga motorn innan han hunnit hitta det lilla felet hahah

kanske det, men nu vet han hur man gör och det var väl det han ville veta.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"


Sök