3137
Sök

BMW E30 320i -88 Renovering och uppfräschning. blivande M50b25.

uppfräschning och renovering av min BMW E30 320(5)ik -88

131 881 Visningar
Uppdaterades senast 28 januari 2015
Bilentusiast
268 Inlägg
28 februari 2013
Du har inte spanat över bussningarna i framvagnen. Där får du ett klonkande ljud när gummit är utnött..

653 Inlägg
28 februari 2013
MarcusGronberg skrev:
M4rq5 skrev:
kan va krägningshämmaren som klonkar, kolla bussinga och lite sånt?
tror en vända till skroten kan lösa problemet med dämparen så länge. men skaffa coils sen när ekonomin tillåter smile

dämparen kommer jag inte hitta på skroten.., får ju bli helt nytt..
gissar på att det är topplagringen som är sönder.. neutral

Inte omöjligt, hittade komplett med fjädrar o dämpare bak till min e28 smile

Smoke tires not drugs

Lowlife
809 Inlägg
28 februari 2013
Trådstartare
CarpeDiem skrev:
Har du lokaliserat klonkljudet?

nej har inte hittat var det kommer ifrån.. =/

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

Lowlife
809 Inlägg
28 februari 2013
Trådstartare
danny-16vt skrev:
Du har inte spanat över bussningarna i framvagnen. Där får du ett klonkande ljud när gummit är utnött..

har spanat in och kollat så mkt jag har kunnat, även haft den på lift, det enda jag har märkt varit löst är inrestyrleden.. bytade ju den, mesta av ljudet försvann men man hör det fortfarande i hålor och gupp !

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

Lowlife
809 Inlägg
28 februari 2013
Trådstartare
sk8ville skrev:
MarcusGronberg skrev:
M4rq5 skrev:
kan va krägningshämmaren som klonkar, kolla bussinga och lite sånt?
tror en vända till skroten kan lösa problemet med dämparen så länge. men skaffa coils sen när ekonomin tillåter smile

dämparen kommer jag inte hitta på skroten.., får ju bli helt nytt..
gissar på att det är topplagringen som är sönder.. neutral

Inte omöjligt, hittade komplett med fjädrar o dämpare bak till min e28 smile

jasså härlet big_smile

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

-=BMW_Entusiast=-
106 Inlägg
28 februari 2013
tja irriterande klonkande i e30 kan vara stabstag, bakre länkarmsbussningar, yttre spindelleder eller... övre fjäderbenslagring (speciellt om man kör sänkt bil)...

hur går d me projektet annars då? såg att toppen e typ klar hur e resten av maskineriet?

-= BMW =- Just Real Power

Lowlife
809 Inlägg
28 februari 2013
Trådstartare
Vazze_T skrev:
tja irriterande klonkande i e30 kan vara stabstag, bakre länkarmsbussningar, yttre spindelleder eller... övre fjäderbenslagring (speciellt om man kör sänkt bil)...

hur går d me projektet annars då? såg att toppen e typ klar hur e resten av maskineriet?

tja, har äntligen lyckats lokalisera var det klonkar, visade sig vara fjäderbens topplagringen.. ! klonkar fint när man gungar bilen upp och ner !, ang bottendelen, så är det inget som skall göras på den faktiskt.. smile allt ser bra ut i den och har inte ekonomin till att byta vevlager som jag hade velat. men men, så inte mycket mer som ska göras nu innan motorn ska hinkas i bilen ! smile vill helst ha varmare väder då jag får stå ute och göra detta. samt att bilen ska först gå igenom besiktningen smile

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

German Engineering
9 083 Inlägg
1 mars 2013
Bra att du har lokaliserat klonkljudet smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Lowlife
809 Inlägg
1 mars 2013
Trådstartare
CarpeDiem skrev:

ja, riktigt härligt att äntligen veta vad det är smile, trist dock att nu måste man ju plocka ner BÅDA fjäderbenen tongue

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

German Engineering
9 083 Inlägg
1 mars 2013
MarcusGronberg skrev:
CarpeDiem skrev:

ja, riktigt härligt att äntligen veta vad det är smile, trist dock att nu måste man ju plocka ner BÅDA fjäderbenen tongue

Ja, men huvudsaken är att klonkljudet försvinner smile

-=BMW_Entusiast=-
106 Inlägg
1 mars 2013
hehehe tänkte nästan att d va övre fjäderbenslagring när man inte ser andra glapp.... fjäderben e juh ganska enkla ta ner på domkraft, skruva loss oket, lossa spindel, lossa styrled, o dom 3 övre skruvar på lagringen så e den nere wink sen e d bara på me fjöderspännare och lossa muttern på me nytt lagring så e d klart wink
D tråkigaste me alla projekt e att ekonomin inte räcker till, mitt projekt står stilla just nu pga brist på peng te delar wink

-= BMW =- Just Real Power

Lowlife
809 Inlägg
1 mars 2013
Trådstartare
Vazze_T skrev:
hehehe tänkte nästan att d va övre fjäderbenslagring när man inte ser andra glapp.... fjäderben e juh ganska enkla ta ner på domkraft, skruva loss oket, lossa spindel, lossa styrled, o dom 3 övre skruvar på lagringen så e den nere wink sen e d bara på me fjöderspännare och lossa muttern på me nytt lagring så e d klart wink
D tråkigaste me alla projekt e att ekonomin inte räcker till, mitt projekt står stilla just nu pga brist på peng te delar wink

jo precis, själv länsade jag mina sista slantar på dämpare och topplagring.... =/ ekonomin står riktigt still nu, vet ej hur jag ens ska ha råd att betala besiktningen madbig_smile
men det löser sig smile

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

Proud Member of Kööken Racing!
1 056 Inlägg
1 mars 2013
Skönt att ventilerna passade, men du slipade väl in dom innan du satte dit dom?

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936

Lowlife
809 Inlägg
2 mars 2013
Trådstartare
Zak skrev:
Skönt att ventilerna passade, men du slipade väl in dom innan du satte dit dom?

ja det va skönt att dem passade efter allt letande smile, tur du räddade mig big_smile och självklart slipade jag in alla ventilerna smile !

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

German Engineering
9 083 Inlägg
2 mars 2013
Hur går det med projektet? smile

Lowlife
809 Inlägg
2 mars 2013
Trådstartare
CarpeDiem skrev:

står väl gansak så still sad, måste införskaffa mig ett bladmått så jag kan ställa ventilerna:P, och sedan väntar jag på min nya dämpare och topplagring så det kan monteras och sedan besiktiga bilen smile

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

German Engineering
9 083 Inlägg
3 mars 2013
MarcusGronberg skrev:
CarpeDiem skrev:

står väl gansak så still sad, måste införskaffa mig ett bladmått så jag kan ställa ventilerna:P, och sedan väntar jag på min nya dämpare och topplagring så det kan monteras och sedan besiktiga bilen smile

Ok, men det ordnar sig smile

Lowlife
809 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
CarpeDiem skrev:
MarcusGronberg skrev:
CarpeDiem skrev:

Ok, men det ordnar sig smile

jadå det kommer bli bra smile!

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

Lowlife
809 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
Ni kan få en liten bild på hur toppen kommer att bli smile

väntar just nu på delar hos schmiedmann så jag sedan kan besiktiga bilen. och sedan BYTA MOTOR !!! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122519/122519-b1b45b3d677aedc3e8af851f742d8947.jpg
Senast redigerat av MarcusGronberg (3 mars 2013)

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

Sök