2638
Sök

Hittat ram under ladan, behöver hjälp att identifiera den

785 Inlägg
3 augusti 2012
#21
Hmmm ja, du har ju en ram.. Nästan komplett rod.. haha  wink

Its not the fart that kills, its the smell...

Yellow bug!
1 640 Inlägg
3 augusti 2012
#22
MCB1189 skrev:
sverkera skrev:
Du kan inte trycka i allt för stor motor i en A-Ford ram, även om man boxar och lägger i ett kryss så är de ganska så veka. Bättre isf att skaffa en nytillverkad 32'a ram, de är betydligt kraftigare.

Om du kan hitta det gamla regnumret så borde det gå att göra ursprungskontroll och få fram den gamla identiteten. Om du sedan skaffar en plåtkaross (finns nytillverkade) så borde du kunna bygga om chassiet inom vad som ryms inom begreppet ombyggt fordon och få en rod med ursprunglig årsmodell så att den är skatte och besikningsbefriad.

okej okej men en lite lätt trimmad 350 borde dom ju klara iallafall smile men detdär med att boxa, hur går det till? smile okej ska kolla i ladan efter regplåtar smile sen dedär med att köpa nytillverkad plåtkaross, har letat länge efter ett företag som gör de men hittar inget, vet du nåt? smile

http://www.borasmetalshaping.se/ wink

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

564 Inlägg
3 augusti 2012
#23
MCB1189 skrev:
sverkera skrev:
Du kan inte trycka i allt för stor motor i en A-Ford ram, även om man boxar och lägger i ett kryss så är de ganska så veka. Bättre isf att skaffa en nytillverkad 32'a ram, de är betydligt kraftigare.

Om du kan hitta det gamla regnumret så borde det gå att göra ursprungskontroll och få fram den gamla identiteten. Om du sedan skaffar en plåtkaross (finns nytillverkade) så borde du kunna bygga om chassiet inom vad som ryms inom begreppet ombyggt fordon och få en rod med ursprunglig årsmodell så att den är skatte och besikningsbefriad.

okej okej men en lite lätt trimmad 350 borde dom ju klara iallafall smile men detdär med att boxa, hur går det till? smile okej ska kolla i ladan efter regplåtar smile sen dedär med att köpa nytillverkad plåtkaross, har letat länge efter ett företag som gör de men hittar inget, vet du nåt? smile

Ja, en 350 blir nog ganska så lagom. Att boxa betyder att man svetsar igen den öppna delen av U-balken så att den blir en fyrkantsbalk.

Jag hittade karosser till A-Ford när jag gogglade tidigare, men hittar dem inte direkt nu (förutom bms som kan bygga som du vill). Ingen tudor, men däremot roadster, kupé och pickup. Jag gillar själv tudor och phaeton bäst.
Senast redigerat av sverkera (3 augusti 2012)

151 Inlägg
3 augusti 2012
Trådstartare
#24
sverkera skrev:
MCB1189 skrev:
sverkera skrev:
Du kan inte trycka i allt för stor motor i en A-Ford ram, även om man boxar och lägger i ett kryss så är de ganska så veka. Bättre isf att skaffa en nytillverkad 32'a ram, de är betydligt kraftigare.

Om du kan hitta det gamla regnumret så borde det gå att göra ursprungskontroll och få fram den gamla identiteten. Om du sedan skaffar en plåtkaross (finns nytillverkade) så borde du kunna bygga om chassiet inom vad som ryms inom begreppet ombyggt fordon och få en rod med ursprunglig årsmodell så att den är skatte och besikningsbefriad.

okej okej men en lite lätt trimmad 350 borde dom ju klara iallafall smile men detdär med att boxa, hur går det till? smile okej ska kolla i ladan efter regplåtar smile sen dedär med att köpa nytillverkad plåtkaross, har letat länge efter ett företag som gör de men hittar inget, vet du nåt? smile

Ja, en 350 blir nog ganska så lagom. Att boxa betyder att man svetsar igen den öppna delen av U-balken så att den blir en fyrkantsbalk.

Jag hittade karosser till A-Ford när jag gogglade tidigare, men hittar dem inte direkt nu (förutom bms som kan bygga som du vill). Ingen tudor, men däremot roadster, kupé och pickup. Jag gillar själv tudor och phaeton bäst.

okej tack! smile okej okej smile jag funderar på en ford 31 kupe, men kan inte riktigt bestämma mig för en sånn eller tudor hmm men jag har ju lång tid på mig att bestämma mig innan jag har råd med kaross, nu kan jag bara slipa ner, förstärka och lacka ramen, möjligt vis börja bygga dit bak axel eller framvagn också smile


564 Inlägg
3 augusti 2012
#26
Se till att planera projektet ordentligt innan du sätter igång, det är ändå en orginalram du har där och det ska man ha respekt för. Speciellt om du får tag på gamla identiteten, jag är inte helt 100% säker men det borde fungera att använda den om man gör allt rätt.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
3 augusti 2012
#27
Få tag i ramens gamla identitet och bygg upp den till en originalbil istället, då har du något som endast ett dussin personer i världen har. Roddar finns det ju ändå tusentals av och dom kan man bygga på nyproducerade grejor istället för att sabba en fin originalram.

Kanske inte lika kul att puttra runt i en original-bil eftersom du inte kan lägga lakrits med den men betydligt mer unikt än den roliga rodden wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

564 Inlägg
3 augusti 2012
#28
Ja, det kan jag hålla med om till viss del. En nyproducerad ram till rod-bygget är inte så dyr och inte heller speciellt svårt att göra själv. Samtidigt är det inte helt lätt att samla ihop delar till en komplett orginalbil.

Personligen skulle jag nog bygga någonting väldigt nära orginalutseende och med delar av klassiskt stuk.
Senast redigerat av sverkera (3 augusti 2012)

55 Inlägg
3 augusti 2012
#29
Du har en ram, Thats it... inget mer. 
Det kommer att kosta flis och ta tid innan du har en fungerande hotrod/(Veteranbil).
Leta delar på marknader/(och i annonser) tar tid och kostar pengar.
Köpa nytt, det kostar ännu mera.
Köp en ny Volvo, ca 300 000:-, Köp samma bil i delar så kostar nog "bilen" över 1 mille, och då sitter den inte ihop.
Mycket billigare att köpa så komplett som möjligt, och en ram till en A-Ford är ju inte specielt komplett bil.

Mitt tips:
Sälj ramen, du får mellan 4-8000:- för den beroende på skicket och om det finns ett synligt chassie nummer.
Köp en färdig Hotrod/rod.
Köp något på börjat objekt som kan bli färdigt innom något/(några) år.
Köp dyrt, det lönar sig i längden, har du inga/(dåligt) med pengar blir det ju ett billigare objekt och där med mer jobb för dig.
Har du garage, verktyg, kunskaper eller vänner med sådant så blir det ju lättare.
Har du inte garage, verktyg kunskaper, så köp färdigt.

Du är ung och vill ut o gasa redan nästa vecka. Och du är inte sugen att vänta 10år eller mer.
Sök på annonssidor på nätet (Blocket) efter Hotrod eller Rod, köp inte första bästa.
Gå in på SSRA.s hemsida, där kan du få hjälp med det mesta innom hotroding.

Jag har haft Hotrods i snart 20 år så jag har redan gjort dom största felen, jag vill inte att du också skall göra det...
Senast redigerat av bengank (3 augusti 2012)

5 111 Inlägg
3 augusti 2012
#30
TBOC_Razor skrev:
Få tag i ramens gamla identitet och bygg upp den till en originalbil istället, då har du något som endast ett dussin personer i världen har. Roddar finns det ju ändå tusentals av och dom kan man bygga på nyproducerade grejor istället för att sabba en fin originalram.

Kanske inte lika kul att puttra runt i en original-bil eftersom du inte kan lägga lakrits med den men betydligt mer unikt än den roliga rodden wink

En A-ford är inte någon särskilt ovanlig bil, jag har för mig att det är den bil i världen som har högst överlevnadsprocent i förhållande till ålder, någonsin, och det byggdes över 4 miljoner av dem om jag inte minns fel. Att dessutom bygga upp en originalbil från bara en ram är ett stort projekt, som kommer kosta tid och pengar, då är det enklare om man skall bygga hot rod där man får använda sin egen uppfinningsrikedom, inte för att det inte kostar tid och pengar det med, men skall man renovera en A-ford så är det bättre hitta ett hyggligt objekt än att koka soppa på en spik...eller köpa en färdig, finns en hel del veteransnubbar som börjar bli till åren komna och funderar på att sälja av nu för tiden...


151 Inlägg
3 augusti 2012
Trådstartare
#31
bengank skrev:
Du har en ram, Thats it... inget mer. 
Det kommer att kosta flis och ta tid innan du har en fungerande hotrod/(Veteranbil).
Leta delar på marknader/(och i annonser) tar tid och kostar pengar.
Köpa nytt, det kostar ännu mera.
Köp en ny Volvo, ca 300 000:-, Köp samma bil i delar så kostar nog "bilen" över 1 mille, och då sitter den inte ihop.
Mycket billigare att köpa så komplett som möjligt, och en ram till en A-Ford är ju inte specielt komplett bil.

Mitt tips:
Sälj ramen, du får mellan 4-8000:- för den beroende på skicket och om det finns ett synligt chassie nummer.
Köp en färdig Hotrod/rod.
Köp något på börjat objekt som kan bli färdigt innom något/(några) år.
Köp dyrt, det lönar sig i längden, har du inga/(dåligt) med pengar blir det ju ett billigare objekt och där med mer jobb för dig.
Har du garage, verktyg, kunskaper eller vänner med sådant så blir det ju lättare.
Har du inte garage, verktyg kunskaper, så köp färdigt.

Du är ung och vill ut o gasa redan nästa vecka. Och du är inte sugen att vänta 10år eller mer.
Sök på annonssidor på nätet (Blocket) efter Hotrod eller Rod, köp inte första bästa.
Gå in på SSRA.s hemsida, där kan du få hjälp med det mesta innom hotroding.

Jag har haft Hotrods i snart 20 år så jag har redan gjort dom största felen, jag vill inte att du också skall göra det...

jag har inga problem med att hålla på i 10-20 år med det här projektet, det ända jag vill är att ha en hot rod precis som jag vill ha den uppbyggd från grunden, när den blir klar spelar ju ingen roll bara den blir precis som jag vill ha den smile


10 163 Inlägg
3 augusti 2012
#32
Roligt fynd och tycker helt klart du ska bygga rod hade jag gjort om jag var du. smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

55 Inlägg
3 augusti 2012
#34
-"jag har inga problem med att hålla på i 10-20 år med det här projektet, det ända jag vill är att ha en hot rod precis som jag vill ha den uppbyggd från grunden, när den blir klar spelar ju ingen roll bara den blir precis som jag vill ha den"

Okej!
Mina tips står jag fortfarande för.
Sälj ramen och skaffa något kraftigare precis som "sverkera" skriver (Typ ford 1932 ram).
Väl värt pengarna när du skall besiktiga eller sälja bilen senare.

Gör nu inte samma misstag som jag och många andra gjort...
Senast redigerat av bengank (3 augusti 2012)

151 Inlägg
3 augusti 2012
Trådstartare
#35
bengank skrev:
-"jag har inga problem med att hålla på i 10-20 år med det här projektet, det ända jag vill är att ha en hot rod precis som jag vill ha den uppbyggd från grunden, när den blir klar spelar ju ingen roll bara den blir precis som jag vill ha den"

Okej!
Mina tips står jag fortfarande för.
Sälj ramen och skaffa något kraftigare precis som "sverkera" skriver (Typ ford 1932 ram).
Väl värt pengarna när du skall besiktiga eller sälja bilen senare.

Gör nu inte samma misstag som jag och många andra gjort...

får se hur jag gör, jag är ganska duktig med svetsen så att förstärka den borde inte vara några problem smile


564 Inlägg
3 augusti 2012
#36
MCB1189 skrev:
bengank skrev:
-"jag har inga problem med att hålla på i 10-20 år med det här projektet, det ända jag vill är att ha en hot rod precis som jag vill ha den uppbyggd från grunden, när den blir klar spelar ju ingen roll bara den blir precis som jag vill ha den"

Okej!
Mina tips står jag fortfarande för.
Sälj ramen och skaffa något kraftigare precis som "sverkera" skriver (Typ ford 1932 ram).
Väl värt pengarna när du skall besiktiga eller sälja bilen senare.

Gör nu inte samma misstag som jag och många andra gjort...

får se hur jag gör, jag är ganska duktig med svetsen så att förstärka den borde inte vara några problem smile

Som jag skrev i ett tidigare inlägg, planera bygget väl innan du börjar jobba med ramen så att du gör rätt. Börja inte kapa och svetsa på direkten i den utan du ska i princip ha samlat alla delar du behöver till bygget, gjort ritningar etc och veta vad du vill ha för slutresultat innan du börjar jobba med ramen vilket mycket väl bara det kan ligga 10 år bort.

Det är lätt när man är ung och het på gröten att sätta igång på måfå, men det är det jag (och antagligen bengank) menar att du inte ska göra. Det kan ju mycket väl vara så att du under tiden bygger en annan rod på nyproducerad 32'a ram medan idéerna för den här får mogna till.

Det som är intressant med orginalramen är om du kan få fram den gamla identiteten, utan den så är det så pass mycket jobb att fixa till den för en hotrod att det är bättre och enklare att köpa en nyproducerad (eller bygga en själv från grunden.
Senast redigerat av sverkera (3 augusti 2012)

151 Inlägg
3 augusti 2012
Trådstartare
#37
sverkera skrev:
MCB1189 skrev:
bengank skrev:
-"jag har inga problem med att hålla på i 10-20 år med det här projektet, det ända jag vill är att ha en hot rod precis som jag vill ha den uppbyggd från grunden, när den blir klar spelar ju ingen roll bara den blir precis som jag vill ha den"

Okej!
Mina tips står jag fortfarande för.
Sälj ramen och skaffa något kraftigare precis som "sverkera" skriver (Typ ford 1932 ram).
Väl värt pengarna när du skall besiktiga eller sälja bilen senare.

Gör nu inte samma misstag som jag och många andra gjort...

får se hur jag gör, jag är ganska duktig med svetsen så att förstärka den borde inte vara några problem smile

Som jag skrev i ett tidigare inlägg, planera bygget väl innan du börjar jobba med ramen så att du gör rätt. Börja inte kapa och svetsa på direkten i den utan du ska i princip ha samlat alla delar du behöver till bygget, gjort ritningar etc och veta vad du vill ha för slutresultat innan du börjar jobba med ramen vilket mycket väl bara det kan ligga 10 år bort.

Det är lätt när man är ung och het på gröten att sätta igång på måfå, men det är det jag (och antagligen bengank) menar att du inte ska göra. Det kan ju mycket väl vara så att du under tiden bygger en annan rod på nyproducerad 32'a ram medan idéerna för den här får mogna till.

Det som är intressant med orginalramen är om du kan få fram den gamla identiteten, utan den så är det så pass mycket jobb att fixa till den för en hotrod att det är bättre och enklare att köpa en nyproducerad (eller bygga en själv från grunden.

okej okej men utseendet har jag redan planerat smile med gamla identiteten menar du då reg nummer och sånt då? smile ska fundera lite hur jag ska göra, om jag ska sälja och köpa ny ram eller inte smile



Sök