Jag kan väl komma med lite tips
Personligen så kopplingskickar jag aldrig för att sladda, det sliter bara i onödan.
Det är lika illa med dessa handbromssladdar, om du inte har hydralisk handbroms med bromsvåg..
Jag vet att om inte min bil sladdar med mig ingången till kurvan så har jag haft för låg ingångshastighet in i kurvan.
På kurvan igen.
Att sladda på 1an o 2an är mkt svårt med min favorit-metod då man inte får så mkt G-krafter, om man inte kör i en cirkel förstås,,, så jag låter bli det.
På 3an o 4ans växel så lugnar bilen ned sig och på torr asfalt går det långsamt men du åker däremot mkt fortare och misstagen kostar massor. Snö o is sänker hastigheten men har du dåliga däck så blir det grymsvårt på snö o is. Kör inte heller med för stor skillnad i däckgrepp mellan fram o bakvagn det ska vara lika för att bilens uppträdande inta ska skifta blixtsnabbt, över understyrning. Låt bilens egenvikt skapa sladden och kanske lite gas ibland för att få den att gå upp på ställ. Vill du leka så kan du bromsa upp den på ställ(bromsa hårt för att flytta fram tyngdpunkten och få bakvagnen att lossa. Detta göres samtidigt som du styr in i kurvan, kan underlätta om du leker med olika bromskoefficienter på bromsklossarna. Beroende på bil o framvagnkonstruktion så vissa bilar kan man bara släppa ratten på och hjulen ställer sig automatiskt i körriktningen andra gör det inte. 80-tals BMW gör det inte o Volvos gör det, Nissan vet ej. Börja lugnt i böjar du ser igenom och kör där inga risker att skada andra förekommer.
Tänk på att röd asfalt på hösten som fläckvis börjat torka upp kan vara otroligt förrädisk på en kurvig väg, då det i skuggbelagda partier kan vara som vinterväglag till att på ett halvtorrt parti hålla ett otroligt grepp. Botemedel aggressiv körning,,,,