3859
Sök

Tvärdöda basar

33 Inlägg
17 augusti 2012
Trådstartare
Tjenare, har nyligen köpt en ny bil och det blev en volvo v70 från 02.

Har nu bytt ut orginal stereon mot en eftermarknads stereo och fixat alla kablar osv...

Men nu när jag har kopplat in basar och slutsteg och allt får jag inte ett ljud från basarna.
På denna stereo jag har satt i har jag Audio Rear, audio front och audio out på baksidan, blir ingen skillnad i vilken utgång man kör.

är 100 på att basarna funkar då dom är testade inomhus och i annan bil, slutsteget lyser grönt och funkar i annan bil.

Testade koppla in en stereo med Sub out och fick inge ljud där heller.
Även testat andra basar och ingen skillnad.

Även alla kablar är rätt dragna med säkring, jord i kaross på plåtrent.
Kablarna är splitt nya och tvekar på att det ska ha något med dom och göra.

Är det något jag saknar eller hur ska jag gå till väga för att försöka få liv i mina basar? smile
Är det inbyggda slutsteg i bilen eller är det canbus systemet som jävlas med mig jag är helt STÄLLD.

564 Inlägg
17 augusti 2012
Vad har du för steg?

Finns det någon annorlunda knapp som du inte känner igen? Master/slave? Reglage för remotegain mm som man måste ställa om?

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

33 Inlägg
18 augusti 2012
Trådstartare
Steget har jag haft i flera år och är van vid inställning av det om det är det du menar så tyvärr inget sånt heller hmm

Steget är ett Xzound 1000w steg. Inga direkt högkvalitets grejer men det funkar för mig smile

Kom även på att när jag har steget inkopplat och stänger av bilen så poppar det till i basarna, alltså verkar det ju vara någon störning? och även när jag har steget inkopplat och rycker ur rca kontakterna på steget och petar på någon av kanalerna så dör bakre högtalarna (hade rca kablarna på audio rear på stereon.)

Vad fasiken kan det vara?

138 Inlägg
18 augusti 2012
Kan vara nån inställning i stereon,vet att jag har på min så basarna inte spelar om man har tryckt på den inställningen.
Skriv vilket märke så kanske nån kan hjälpa till bättre.

4 164 Inlägg
18 augusti 2012
Mitt steg var på samma vis förra sommaren, kom helt plötsligt bara. Steget lös, och allt var som det skulle.

En dag slutade det spela utan förvarning. Fungerade inte med rca kontakterna ur huvudenheten. Men fungerade konstigt nog när jag kopplade in telefinen med 3,5 mm och rca. Sen så slutade även det att fungera.

Då var det slutsteget som hade gått sönder, fick lämna in det på reparation för en 500 kr.

En annan gång så slutade min jord att fungera! Hade precis som du ny kabel på en plåtren jordpunkt i bagaget som satt fast med bult och mutter. Kunde inte beripa varför det inte fungerade tills jag mätte med en multimeter och fick bara 7! volt. Även denna gången så lös steget som det skulle.

Så mitt tips till dig är att ta startkablar direkt från batteriet och se till så att du verkligen har ström som du ska fram till steget eller mät med multimetern. Skulle ju även kunna vara så att din remotekabel är lite cp? Så ta bara en liten kabelstump direkt från plus på steget och till remote ingången.

33 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
Har nu fått igång basarna efter rena helveten, vet ej vad problemet var då jag inte direkt gjort något förutom att när jag helt plötsligt ställe om steget till High pass funkade basarna (har inte funkat förens nu helt plötsligt.) men självklart spelas ju fel toner ur basarna, så börjar tro jag behöver ett delningsfiler, kan det vara det som saknas enbart?
Senast redigerat av tjKZify (19 augusti 2012)

1 400 Inlägg
19 augusti 2012
Vad har du för stereo ?
på vissa måste man aktivera basen

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

33 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
19 augusti 2012
Finns det inget inbyggt filter i ditt steg du har?

33 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
Det är ju det de gör, har low, high och full kör det på full nu men då blir det ju mer mid toner vad det känns som. Kör jag det på Low så får jag INGET ljud alls. Så känns ju som ett delningsfilter är det som behövs?

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
19 augusti 2012
Det är ju ett delningsfilter... i steget tongue Du ska inte köra det på full (om du inte delar signalen till steget, vilket du inte gör). Det ska köras på low, vrid upp ratten till ca 100hz. Funkar det inte, kolla om det finns någon inställning i stereon som gör att den filtrerar bort sub. smile

33 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
Det finns ingen sån inställning i stereon tyvärr.. och basarna ger inte minsta rörelse eller något när jag kör på low vilken inställning som helst, kan till exempel ställa upp min gain på max utan NÅGOT och så ska det inte vara och vet mycket väl att det är farligt med en distad signal men som rent test gjorde jag det ändå och inte händer något?

Hade ju denna stereon i min gamla bil på samma inställningar på stereon osv och det funkade ju perfekt utan och göra något var liksom plug and play så funkade basarna förutom att jag fick ställa steget igen. Men nu helt plötsligt ska det inte funka?

Sen när jag väl lånade en polares stereo med sub out på stereon och inbyggt delningsfilter funkade det ju ändå inte.. Vad kan det då vara?

Sök