4459
Sök

Drifting med automat

volvo_racing185
26 augusti 2012
Trådstartare
hejsan!

jag funderar på att börja med drifting med automat låda vad
ska man tänka på med instälningar kom gäran med förslag. vet inte om jag skrev
i rätt tråd

Ungdoms Räser
425 Inlägg
26 augusti 2012
kan du låsa en växel med din bil? Ska du drifta i höga eller låga hastigheter?
Provade drifta med farsans e500 på asfalt. Gick inte riktigt. Den ville lägga i 2an då jag ville köra på 1an. Dock i högre hastigheter så gick det bättre..

Vad för bil har du?

535 Inlägg
26 augusti 2012
Isaksson5 skrev:
Provade drifta med farsans e500 på asfalt. Gick inte riktigt. Den ville lägga i 2an då jag ville köra på 1an. Dock i högre hastigheter så gick det bättre..

Vad för bil har du?

Vad spelar det för roll att bilen växar? fortsätt sladda på 2an ist om det går såpass fort att den vill växla

Meister
6 763 Inlägg
26 augusti 2012
aha_100 skrev:
Isaksson5 skrev:

Vad för bil har du?

Vad spelar det för roll att bilen växar? fortsätt sladda på 2an ist om det går såpass fort att den vill växla

Skiten växlar upp = orkar inte och booom du har rätat upp..

Ungdoms Räser
425 Inlägg
26 augusti 2012
aha_100 skrev:
Isaksson5 skrev:

Vad för bil har du?

Därför att då jag ville ligga på 1an och sladda så hade jag relativt låg hastighet. Kommer upp i 5-6000 varv så vill den växla, men hastigheten är ju inte 80kmh. Så det som händer är att bilen växlar till 2an och man kör rakt fram. Bilen väger 1800kg, så den är rätt tung. 460Nm är inte riktigt nog för att spinna på 2an i 40kmh när bilen väger så mycket..

535 Inlägg
26 augusti 2012
Jo fasst ifall den inte orkar fortsätta så växlar den ju inte upp, eller ja kanske om du ligger på gasen ända i botten då.

http://www.garaget.org/video/122030

Meister
6 763 Inlägg
26 augusti 2012
aha_100 skrev:
Jo fasst ifall den inte orkar fortsätta så växlar den ju inte upp, eller ja kanske om du ligger på gasen ända i botten då.

Sladda i en rondell är inte riktigt vad jag kallar drifting. Alla bilar jag har kört med automat har växlat upp i tid och otid. Kan resultera i ganska otäcka returer

Ungdoms Räser
425 Inlägg
26 augusti 2012
Rekord för en tråd att hamna i off-topic eller?

1 319 Inlägg
26 augusti 2012
Skulle verkligen inte rekommendera att drifta med automat. Kan inte sparka koppling, kan inte välja växel själv osv. Dessutom kan en uppväxling i fel tillfälle resultera i avåkning, inte kul.

_----------'

577 Inlägg
26 augusti 2012
aha_100 skrev:

Du säger ju själv att du körde på sportläget, det är inte alla som har. O då växlar bilen precis som den ska o inte som den borde. Ts kanske ska drifta med en äldre automat. Där finns ingen sport eller adaptiv körstil.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

535 Inlägg
26 augusti 2012
risodlarn skrev:
aha_100 skrev:

Du säger ju själv att du körde på sportläget, det är inte alla som har. O då växlar bilen precis som den ska o inte som den borde. Ts kanske ska drifta med en äldre automat. Där finns ingen sport eller adaptiv körstil.

Ja jo men det var ju nån här åvan som provat med en likadan låda som jag och hade en helt annan syn på det

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
26 augusti 2012
Japp, det går, men det kräver att man mixtrar med styrboxen till automaten. Drift-teamet Team Black Smoke Racing kör med denna automati deras 500 hästars dieselmerca:

3 371 Inlägg
26 augusti 2012
Drifting på asfalt aldrig haft en pig bil nog och testa.

Dock så går det hur bra som helst att leka med automat låda på vintertiden, inga beskymmer när han växlar när det är snö. Tycker det är bra smile blir ju aldrig varv stoppet.

Kör både på economi läget och sportläget. Funkar klock rent.

Men nu om du är ute efter asfalt, så har jag inga erfarenheter. Kanske med bilar med triptronic eller likanande?

Skåning
739 Inlägg
26 augusti 2012
Drifta med automat på torr asfalt i låg hastighet, då får du nog ha en bil
som har bra med pulver under huven och med en låda som går att spärra i 1:an.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

Adrenaline Junkie
264 Inlägg
26 augusti 2012
Gissar att TS varken har körkort eller köregenskaper? varför i hela världen skulle du välja en automat före en manuell i drifting?.. nej bli lite äldre, lär dig köra bil och sen kan du börja fundera på drifting...

edit: såg att du var 27 år, varför i hela världen ska du åka med automat? har du bara ett ben så äre ju en sak..
Senast redigerat av Diss (26 augusti 2012)

5 119 Inlägg
26 augusti 2012
har lekt massor med div automater och har aldrig haft problem med det. handlar mycket om körstil och effekt enligt mig. iaf mercas lådor går att ställa hur hårt växlarna läggs i och ställer man på det lite så är de gämförbart med koppling helt klart. men klart bättre att köra manuell då man får välja själv när det ska växlas men med mycke vana och rätt körstil så vist. det går.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

9 117 Inlägg
26 augusti 2012
FL3JM skrev:
Japp, det går, men det kräver att man mixtrar med styrboxen till automaten. Drift-teamet Team Black Smoke Racing kör med denna automati deras 500 hästars dieselmerca:

Denna Mercedes har automatlåda ja, MEN det sitter manuellt ventilhus på den. Alltså inget mixtrande med  styrboxen. Fungerar ungefär som en tiptronic låda fast den inte växlar upp av sig själv när man nått ett visst varvtal.
Senast redigerat av Putteliten (26 augusti 2012)

volvo_racing185
27 augusti 2012
Trådstartare
blir en volvo 945 llt

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
27 augusti 2012
Som sagts av andra, med mycket pulver & ett manuellt ventilhus bör det funka utmärkt.
Att däremot köra med en standardlåda känns mest dumt...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Sök