3867
Sök

Golf vr6 Syncro -96. startproblem ibland!!

8 Inlägg
28 augusti 2012
Trådstartare
#1
Tja.

Jag har problem med att bilen inte vill starta ibland när man kört den ett tag.

t.ex man är ute och åker en stund, får upp motortempen till arbetstemp och stannar för att gå in och handla, kommer tillbaka typ 10 - 15 minuter senare så vägrar den starta helt...
Startmotorn snurrar runt, soppan kommer fram men den vill inte tända som den ska utan tuggar bara runt, visar ca 200 rpm och inget mera händer.

man väntar mellan 10 min - 1,5 tim sen startar den utan problem igen.

Och ibland startar den men den är otroligt kinkig, ungefär som att den inte får tillräckligt med soppa/ bryter soppapumpen.

Jag har tagit ur immobilizer-chipet ur nyckeln och satt den nära sändaren/ mottagaren.
Kopplat en direktmatning till soppapumpen via en brytare som jag har slagit igång när den har strulat.
Hag även kollat med OBD-läsare och nollat felkoder/ läst felkoder.

Inget av ovan nämnda har hjälpt alls... hjälp?!?!
trivs som fan med bilen men minst lika trött på problemet...

Sen en annan fråga, hur gör man vid besiktning och bromsprovare eftersom det är syncro, hörde nåt om att det inte var allt för bra att köra på den då den inte kopplar ur 4hjulsdriften?! jag tycker det låter konstigt men lika bra att fråga smile



Tacksam för all hjälp jag kan få och är villig att prova alla tips big_smile


// Daniel

8 Inlägg
29 augusti 2012
Trådstartare
#2
Ingen som haft liknande problem eller har något svar? :-/

438 Inlägg
29 augusti 2012
#3
vad har du haft för felkoder?
låter som en svänghjuls givare som antingen är skitig så den inte kan känna av lägena, eller på väg att ge upp eftersom det är den som avgör när han ska tända,

MVH VAnd3rsson


224 Inlägg
29 augusti 2012
#4
Vet inte vad det kan vara för fel men när jag var in på bes med min syncro så körde dom den inte i bromsprovarn

"det är ju inte lätt att förklara för någon som inte begriper"

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
29 augusti 2012
#5
Pettzon skrev:
Vet inte vad det kan vara för fel men när jag var in på bes med min syncro så körde dom den inte i bromsprovarn

gör man det med en 4wd så förstör man fördelningslådan. istället provar man bromsarna vid testkörning


8 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
#6
VAnd3rsson skrev:
vad har du haft för felkoder?
låter som en svänghjuls givare som antingen är skitig så den inte kan känna av lägena, eller på väg att ge upp eftersom det är den som avgör när han ska tända,

MVH VAnd3rsson

Tack för svar.

Jag har bara testat med en handhållen liten OBD2 och inte fått fram några felkoder alls, men då jag testade med den så fungerade den utan problem att starta så det kanske är en sån som inte lagras utan försvinner nästa gång bilen startar normalt.
Imorrn kommer jag att kunna prova med en mera avancerad läsare som kanske hittar nånting mera.

Det jag tycker är konstigt i det hela är att det bara blir så ibland, och endast när bilen varit igång ett tag och blivit varm... står den mitt i solen en hel dag när det är 30 grader ute så startar den fortfarande direkt...

Men kamaxelgivare har varit något jag misstänkt kan vara boven i det hela men vill gärna vara säker innan man börjar byta delar hejvilt här och där för att det kanske kan vara den ena eller andra delen tongue


//Mvh Daniel

8 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
#7
Alex-s skrev:
Pettzon skrev:
Vet inte vad det kan vara för fel men när jag var in på bes med min syncro så körde dom den inte i bromsprovarn

gör man det med en 4wd så förstör man fördelningslådan. istället provar man bromsarna vid testkörning

Okej, är det nåt dom vet om på bilprovningen eller bör man påpeka detta?
Dom bör veta men kanske inte skadar att påminna dom. smile

Vw trimmare
2 995 Inlägg
30 augusti 2012
#8
XiZtNzZ skrev:
T
Kopplat en direktmatning till soppapumpen via en brytare som jag har slagit igång när den har strulat.

// Daniel

krångla inte till det,  byt den blå givaren på termostathuset först och främst..


8 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
#9
MeloveGolf skrev:
XiZtNzZ skrev:
T
Kopplat en direktmatning till soppapumpen via en brytare som jag har slagit igång när den har strulat.

// Daniel

krångla inte till det,  byt den blå givaren på termostathuset först och främst..

Det var det minsta problemet tongue

Blå givare på termostathuset, den styr vadå? smile


//Mvh

Vw trimmare
2 995 Inlägg
30 augusti 2012
#10
XiZtNzZ skrev:
Blå givare på termostathuset, den styr vadå? smile


//Mvh

Vatten temperatur för motronicen den styr enrichments vilket i 90% av fallen ger startproblem med varm motor (om den står i solen spelar ingen roll)


Blir det ingen skillnad finns det andra saker att titta på men börja med temp givaren.


8 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
#11
MeloveGolf skrev:
XiZtNzZ skrev:
Blå givare på termostathuset, den styr vadå? smile


//Mvh

Vatten temperatur för motronicen den styr enrichments vilket i 90% av fallen ger startproblem med varm motor (om den står i solen spelar ingen roll)


Blir det ingen skillnad finns det andra saker att titta på men börja med temp givaren.

Woohoo!! Låter som att jag äntligen fått ett svar som låter vettigt!
köpa en ny sån från vag eller skroten?

Vw trimmare
2 995 Inlägg
31 augusti 2012
#12
XiZtNzZ skrev:
MeloveGolf skrev:
XiZtNzZ skrev:
Blå givare på termostathuset, den styr vadå? smile


//Mvh

Vatten temperatur för motronicen den styr enrichments vilket i 90% av fallen ger startproblem med varm motor (om den står i solen spelar ingen roll)


Blir det ingen skillnad finns det andra saker att titta på men börja med temp givaren.

Woohoo!! Låter som att jag äntligen fått ett svar som låter vettigt!
köpa en ny sån från vag eller skroten?

Köp ny på vag att dom ger upp på gamla bilar är ett faktum, dom brukar även rosta en del vilket du lär märka när du tar bort den.


146 Inlägg
31 augusti 2012
#13
In på vr6.nu finns svar till det mesta där

757 Inlägg
31 augusti 2012
#14
OnlineEvil skrev:
In på vr6.nu finns svar till det mesta där

vr6.nu är ett ganska halvkasst forum då det inte direkt är mycket matnyttigt runt det där felet.

146 Inlägg
31 augusti 2012
#15
robzter skrev:
OnlineEvil skrev:
In på vr6.nu finns svar till det mesta där

vr6.nu är ett ganska halvkasst forum då det inte direkt är mycket matnyttigt runt det där felet.

Finns många kunniga där "bossebud" är en av dom han har svar på det mesta, bara skapa ny tråd med detta fel så hjälper dom till.

633 Inlägg
31 augusti 2012
#16
robzter skrev:
OnlineEvil skrev:
In på vr6.nu finns svar till det mesta där

vr6.nu är ett ganska halvkasst forum då det inte direkt är mycket matnyttigt runt det där felet.

jasså ?

in på vr6.nu så hjälper vi dig


Vw trimmare
2 995 Inlägg
31 augusti 2012
#17
Vw-Andreas skrev:
robzter skrev:
OnlineEvil skrev:
In på vr6.nu finns svar till det mesta där

vr6.nu är ett ganska halvkasst forum då det inte direkt är mycket matnyttigt runt det där felet.

jasså ?

in på vr6.nu så hjälper vi dig

Han har dock skrivit på garaget han har även fått svar att spamma sönder garaget för att försöka promota vr6.nu hjälper inte trådskaparen om han inte vill ha "sök" som svar..


8 Inlägg
1 september 2012
Trådstartare
#18
Fick felkoder lästa av polaren igår med en avancerad läsare och det enda som dök upp var luftmassemätaren så funderar på om jag ska försöka få tag på en ny/begagnad sån och prova. Alternativt prova med kylspray på själva lmm när jag får problem att starta när bilen är varm.

Har varit inne mycket på vr6.nu, vwvortex och en rad med andra forum men inte hittat ett enda rakt svar på var felet kan ligga. Det är många som haft problemet och fått det löst men inte skrivit vad som löste det för dom.
Får jag en lösning på detta så lovar jag att jag skriver en guide på hyr man hittar det :-P.

A F*****G IDIOT
14 Inlägg
1 september 2012
#19
Enkelt sätt att prova om det är lmm är trasig är då den inte vill gå ta och koppla loss lmm, då ECU inte har kontakt med lmm går ECU över till "backup" program och skiter i lmm värden.
Annan möjligt fel kan vara HALL givaren om det är endast då motorn är varma som den inte vill gå.


Vw trimmare
2 995 Inlägg
2 september 2012
#20
RWD_4_FUN skrev:
Annan möjligt fel kan vara HALL givaren om det är endast då motorn är varma som den inte vill gå.

-96 Ska ha Coilpack, att VR-givaren ger upp är 1/20000...

Du fick ett rakt svar av mig har du ens bytt tempgivaren?



Sök