3907
Sök

Svetsdiffad Volvo På Vintern?

Dansa är kul men jag föredrar att sänka
346 Inlägg
28 augusti 2012
Trådstartare
#1
Tjena! , jo det är så att jag har en Volvo 945 B230FB , alltså min vinterbil och jag har haft tankar på att svetsdiffa den i vinter , det jag undrar är , är det äckligt att köra med svetsdiffad bakaxel på vintern när man kör lugnt ? t ex när man ska accelerera på en motorvägsinfart och så vidare ??  , och hur är det att sladda med ? behagligt eller bara skumt ? , Svara gärna med egna erfarenheter och tankar!


De ska drypa av fett, de e RÄTT!
59 Inlägg
28 augusti 2012
#2
kör ba as nice ! sviker aldrig!!!!!!!!!!!!! tat lungt när du e trött ba wink


Dansa är kul men jag föredrar att sänka
346 Inlägg
28 augusti 2012
Trådstartare
#3
Picke skrev:
kör ba as nice ! sviker aldrig!!!!!!!!!!!!! tat lungt när du e trött ba wink

Jo är rätt så taggad , hade ju en 740 -92a förra vintern som va as TRÖTT , fick koppla och varva upp hela tiden för att få ut den på ställ , men nu har jag ändå 130 hk men ändå taggad på diff så man inte behöver anstränga den så mycket wink


587 Inlägg
28 augusti 2012
#4
Aronsson skrev:
Tjena! , jo det är så att jag har en Volvo 945 B230FB , alltså min vinterbil och jag har haft tankar på att svetsdiffa den i vinter , det jag undrar är , är det äckligt att köra med svetsdiffad bakaxel på vintern när man kör lugnt ? t ex när man ska accelerera på en motorvägsinfart och så vidare ??  , och hur är det att sladda med ? behagligt eller bara skumt ? , Svara gärna med egna erfarenheter och tankar!

bilen kommer att bli svår i stan å den kommer å släppa för ingeting så det är ett dålig val. det finns billiga satser med diffspärrar att köpa i ställe

Dansa är kul men jag föredrar att sänka
346 Inlägg
28 augusti 2012
Trådstartare
#5
xr2 skrev:
Aronsson skrev:
Tjena! , jo det är så att jag har en Volvo 945 B230FB , alltså min vinterbil och jag har haft tankar på att svetsdiffa den i vinter , det jag undrar är , är det äckligt att köra med svetsdiffad bakaxel på vintern när man kör lugnt ? t ex när man ska accelerera på en motorvägsinfart och så vidare ??  , och hur är det att sladda med ? behagligt eller bara skumt ? , Svara gärna med egna erfarenheter och tankar!

bilen kommer att bli svår i stan å den kommer å släppa för ingeting så det är ett dålig val. det finns billiga satser med diffspärrar att köpa i ställe

Jo det är sånt jag är beredd på , och vill inte lägga ut massa pengar på en riktig diff på en vinterbil tongue


587 Inlägg
28 augusti 2012
#6
Aronsson skrev:
xr2 skrev:
Aronsson skrev:
Tjena! , jo det är så att jag har en Volvo 945 B230FB , alltså min vinterbil och jag har haft tankar på att svetsdiffa den i vinter , det jag undrar är , är det äckligt att köra med svetsdiffad bakaxel på vintern när man kör lugnt ? t ex när man ska accelerera på en motorvägsinfart och så vidare ??  , och hur är det att sladda med ? behagligt eller bara skumt ? , Svara gärna med egna erfarenheter och tankar!

bilen kommer att bli svår i stan å den kommer å släppa för ingeting så det är ett dålig val. det finns billiga satser med diffspärrar att köpa i ställe

Jo det är sånt jag är beredd på , och vill inte lägga ut massa pengar på en riktig diff på en vinterbil tongue

nä ok men då är det nog bara det som gäller men tänk på att kopplingen tar stryk av svetsad diff

Dansa är kul men jag föredrar att sänka
346 Inlägg
28 augusti 2012
Trådstartare
#7
xr2 skrev:
Aronsson skrev:
xr2 skrev:

bilen kommer att bli svår i stan å den kommer å släppa för ingeting så det är ett dålig val. det finns billiga satser med diffspärrar att köpa i ställe

Jo det är sånt jag är beredd på , och vill inte lägga ut massa pengar på en riktig diff på en vinterbil tongue

nä ok men då är det nog bara det som gäller men tänk på att kopplingen tar stryk av svetsad diff

Hur tar koppling stryk av det ?


587 Inlägg
28 augusti 2012
#8
Aronsson skrev:
xr2 skrev:
Aronsson skrev:

Jo det är sånt jag är beredd på , och vill inte lägga ut massa pengar på en riktig diff på en vinterbil tongue

nä ok men då är det nog bara det som gäller men tänk på att kopplingen tar stryk av svetsad diff

Hur tar koppling stryk av det ?

eftersom bakaxeln börjar att bryta när du svänger typ i stan så kan den börja på å slira. det hände på min nämligen.

Dansa är kul men jag föredrar att sänka
346 Inlägg
28 augusti 2012
Trådstartare
#9
xr2 skrev:
Aronsson skrev:
xr2 skrev:
nä ok men då är det nog bara det som gäller men tänk på att kopplingen tar stryk av svetsad diff

Hur tar koppling stryk av det ?

eftersom bakaxeln börjar att bryta när du svänger typ i stan så kan den börja på å slira. det hände på min nämligen.

Njae det tror jag inte är så stor risk på vinter klimat
Senast redigerat av Aronsson (28 augusti 2012)


587 Inlägg
28 augusti 2012
#10
Aronsson skrev:
xr2 skrev:
Aronsson skrev:

Hur tar koppling stryk av det ?

eftersom bakaxeln börjar att bryta när du svänger typ i stan så kan den börja på å slira. det hände på min nämligen.

Njae det tror jag inte är så stor risk på vinter klimat

om vintern blir som förra årets så blir det nog mer asfalt än snö tongue

Dansa är kul men jag föredrar att sänka
346 Inlägg
28 augusti 2012
Trådstartare
#11
xr2 skrev:
Aronsson skrev:
xr2 skrev:

eftersom bakaxeln börjar att bryta när du svänger typ i stan så kan den börja på å slira. det hände på min nämligen.

Njae det tror jag inte är så stor risk på vinter klimat

om vintern blir som förra årets så blir det nog mer asfalt än snö tongue

Då får vi hoppas att det blir en bättre vintern smile


587 Inlägg
28 augusti 2012
#12
Aronsson skrev:
xr2 skrev:
Aronsson skrev:

Njae det tror jag inte är så stor risk på vinter klimat

om vintern blir som förra årets så blir det nog mer asfalt än snö tongue

Då får vi hoppas att det blir en bättre vintern smile

ja mycket snö skulle inte va fel big_smile

Dansa är kul men jag föredrar att sänka
346 Inlägg
28 augusti 2012
Trådstartare
#13
xr2 skrev:
Aronsson skrev:
xr2 skrev:

om vintern blir som förra årets så blir det nog mer asfalt än snö tongue

Då får vi hoppas att det blir en bättre vintern smile

ja mycket snö skulle inte va fel big_smile

Nej inte alls wink


Offroad Racing
3 122 Inlägg
28 augusti 2012
#14
xr2 skrev:
Aronsson skrev:
xr2 skrev:

nä ok men då är det nog bara det som gäller men tänk på att kopplingen tar stryk av svetsad diff

Hur tar koppling stryk av det ?

eftersom bakaxeln börjar att bryta när du svänger typ i stan så kan den börja på å slira. det hände på min nämligen.

Eh nä, kopplingen bryr sig inte om ifall man har svetsad diff, hur mycket belastning det blir på den beror ju på fästet gentemot gaspådraget. Framför allt på högre växlar.

För att återgå till tråden, bilen kommer förmodligen bli jobbig att köra till vardags då det kommer släppa väldigt lätt i monga situationer man inte väntar sig. Jag hade inte åkt svetsat på vintern.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

152 Inlägg
28 augusti 2012
#15
Svetsa, du kommer inte ångra dig jag kör svetsad 740 som brukis även på sommaren och man vänjer sig vid att det tuggar lite när man svänger när man kör sakta. En gång svetsat, alltid svetsat. smile


2 266 Inlägg
28 augusti 2012
#16
Tänk på att ha bra dubbdäck fram gärna nokian hakka eller gislaved nord frost. Annars så är de bara att åka, märks inte speciellt mycke av svetsdiff på vintern. Däcken glider på asfalten med dubben sen har man mer profil 55-65 så där fjädrar de med, oftast blött underlag eller halt.
Sen kapar du fjädrarna två varv så du kommer närmare backen blir den inte lika gungig wink

svetsdiff !!!

Dansa är kul men jag föredrar att sänka
346 Inlägg
28 augusti 2012
Trådstartare
#17
PMPerformance skrev:
Tänk på att ha bra dubbdäck fram gärna nokian hakka eller gislaved nord frost. Annars så är de bara att åka, märks inte speciellt mycke av svetsdiff på vintern. Däcken glider på asfalten med dubben sen har man mer profil 55-65 så där fjädrar de med, oftast blött underlag eller halt.
Sen kapar du fjädrarna två varv så du kommer närmare backen blir den inte lika gungig wink

Jajamen brukar köra på Gislaved fram och alla mina vinterbilar sänker jag 2 varv smile


2 266 Inlägg
28 augusti 2012
#18
Kan inte bli bättre då wink testa med en 945 turbo som vinterbil så ska du få se nå roligt.

svetsdiff !!!

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
28 augusti 2012
#19
Kör svetsdiff som tidigare sagt.  Fast det är bra roligt utan svetsdiff när man får herrejösses kast, då vet man att man lever big_smile

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

74 Inlägg
28 augusti 2012
#20
Behövs ingen svets, de går ändå wink

Nuvarande Projekt: Nissan Skyline R33 GTS-T
Ha de!


Sök