Saab 9-5 2.0T -00 Små fix och uppfräschning!

Vänt om bollen nu, motorn verkar fungera klockrent som den skall och allt går någorlunda enligt planerna.
  • 49 Följare
  • 196 758 Visningar
  • Projektet avslutat 30 juli 2013
stojf
21 oktober 2012 · 589 Inlägg

jag tog ner tråget i somras, det är ett rent satans helvete om man inte tar ner eller iaf sänker subframen, folk har sagt att det går utan att flytta ramen, men det vill jag se;)

saab turbo!
Skoda octavia rs "RS" (2003)
amoreex
21 oktober 2012 · 2 712 Inlägg

Jo det känns lite som att det är lättare sagt än gjort.. men behöver ju komma åt silen för att rengöra...


Tror dock det blir enklare om man har billyft.. allt blir enklare då känns det allt som .)

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
stojf
21 oktober 2012 · 589 Inlägg

tror inte att allt blir enklare, jag bytte växellåda utan och jag kan lova att om jag skulle göra det igen skulle jag göra det utan lyft. men kolla bara att du kommer åt alla bultar ifall du står på en lift så inte några är skymda smile
far in på närmsta saab verkstad och fråga dom hur dom gör när dom rengör tråget

saab turbo!
Skoda octavia rs "RS" (2003)
amoreex
21 oktober 2012 · 2 712 Inlägg

stojf skrev:
tror inte att allt blir enklare, jag bytte växellåda utan och jag kan lova att om jag skulle göra det igen skulle jag göra det utan lyft. men kolla bara att du kommer åt alla bultar ifall du står på en lift så inte några är skymda smile
far in på närmsta saab verkstad och fråga dom hur dom gör när dom rengör tråget

Mja har varit inne på Mekonomen och köpt oljerengörnings medel..

Ska hälla det i oljan.. köra 10 min.. sen köpte jag 4L castrol Helsyntetisk av dem för endast 399 rätt bra pris tycker jag allt smile

Sen hälla i det.. köra några dagar.. i med olje rengörning när jag har hissen.. och ut med de till nästa helg då jag troligtvis har tillgång till lyft..

Sen i med fin ny olja från Mobil1 smile

Och ska hoppas att de mesta skiten åker med motorrengörningen.. sett folk som skrivit de och deras tråg har varit rent sen.. men ska ändå se om jag kan riva ner det för säkerhets skull smile

Men kommer kännas mycket  säkrare om man kört en motortvätt och ny olja.. sen är även vevhus ventilationen färdigmonterad....

Va ju inne på mekonomen och köpte en backventil också... den som går från vevhuset till spjällhuset den var av...

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
amoreex
21 oktober 2012 · 2 712 Inlägg

Kan ju även säga att man har tryckt dit Neon slingor även under bakdörrarna nu smile

Så nu har man inte blått på framdörrarna och gul glödlampa där bak.. smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Mack Forum- och sitemoderator
21 oktober 2012 · 26 206 Inlägg

amoreex skrev:

stojf skrev:
tror inte att allt blir enklare, jag bytte växellåda utan och jag kan lova att om jag skulle göra det igen skulle jag göra det utan lyft. men kolla bara att du kommer åt alla bultar ifall du står på en lift så inte några är skymda smile
far in på närmsta saab verkstad och fråga dom hur dom gör när dom rengör tråget

Mja har varit inne på Mekonomen och köpt oljerengörnings medel..

Ska hälla det i oljan.. köra 10 min.. sen köpte jag 4L castrol Helsyntetisk av dem för endast 399 rätt bra pris tycker jag allt smile

Sen hälla i det.. köra några dagar.. i med olje rengörning när jag har hissen.. och ut med de till nästa helg då jag troligtvis har tillgång till lyft..

Sen i med fin ny olja från Mobil1 smile

Och ska hoppas att de mesta skiten åker med motorrengörningen.. sett folk som skrivit de och deras tråg har varit rent sen.. men ska ändå se om jag kan riva ner det för säkerhets skull smile

Men kommer kännas mycket  säkrare om man kört en motortvätt och ny olja.. sen är även vevhus ventilationen färdigmonterad....

Va ju inne på mekonomen och köpte en backventil också... den som går från vevhuset till spjällhuset den var av...

Varför så fin olja när du ändå ska ur med den?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
amoreex
21 oktober 2012 · 2 712 Inlägg

Mack skrev:

amoreex skrev:

stojf skrev:
tror inte att allt blir enklare, jag bytte växellåda utan och jag kan lova att om jag skulle göra det igen skulle jag göra det utan lyft. men kolla bara att du kommer åt alla bultar ifall du står på en lift så inte några är skymda smile
far in på närmsta saab verkstad och fråga dom hur dom gör när dom rengör tråget

Mja har varit inne på Mekonomen och köpt oljerengörnings medel..

Ska hälla det i oljan.. köra 10 min.. sen köpte jag 4L castrol Helsyntetisk av dem för endast 399 rätt bra pris tycker jag allt smile

Sen hälla i det.. köra några dagar.. i med olje rengörning när jag har hissen.. och ut med de till nästa helg då jag troligtvis har tillgång till lyft..

Sen i med fin ny olja från Mobil1 smile

Och ska hoppas att de mesta skiten åker med motorrengörningen.. sett folk som skrivit de och deras tråg har varit rent sen.. men ska ändå se om jag kan riva ner det för säkerhets skull smile

Men kommer kännas mycket  säkrare om man kört en motortvätt och ny olja.. sen är även vevhus ventilationen färdigmonterad....

Va ju inne på mekonomen och köpte en backventil också... den som går från vevhuset till spjällhuset den var av...

Varför så fin olja när du ändå ska ur med den?

För jag tänkte köpa biltemas helsyntetiska men när jag va på Biltema såg jag att biltemas olja med kostade 399... så tänkte hmm kan man väl lika väl ha lite finare saker i då de va kampanj pris.. sänkt med 290 kr smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
stojf
21 oktober 2012 · 589 Inlägg

det blir säkert bra de här smile

saab turbo!
Skoda octavia rs "RS" (2003)
amoreex
21 oktober 2012 · 2 712 Inlägg

Får hoppas det smile

Kände lika bra att ta finare olja när det ändå kostar lika mycket som feltemas... feltemas funkar säkert lika bra att tvätta motorn med men när de inte är nån pris skillnad finns de ingen mening att köra sämre olja smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Mack Forum- och sitemoderator
21 oktober 2012 · 26 206 Inlägg

amoreex skrev:
Får hoppas det smile

Kände lika bra att ta finare olja när det ändå kostar lika mycket som feltemas... feltemas funkar säkert lika bra att tvätta motorn med men när de inte är nån pris skillnad finns de ingen mening att köra sämre olja smile

Ja, det skadar ju såklart inte med finare olja men..kändes lite onödigt kanske, haha.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
amoreex
21 oktober 2012 · 2 712 Inlägg

Mack skrev:

amoreex skrev:
Får hoppas det smile

Kände lika bra att ta finare olja när det ändå kostar lika mycket som feltemas... feltemas funkar säkert lika bra att tvätta motorn med men när de inte är nån pris skillnad finns de ingen mening att köra sämre olja smile

Ja, det skadar ju såklart inte med finare olja men..kändes lite onödigt kanske, haha.

Hehe ja men jag slapp köra till biltema iaf! wink


Dock har jag hällt i de medlet nu.. och när vi skulle lossa oljepluggen.. .Hel**** det är ju lättare sagt än gjort... känns som den som dragit dit den satt dit den för att den skall sitta där för alltid...

+ den va lite rundad...

Så kontaktade en verkstad i en liten byhåla som har lyft iaf så vid 10 tiden imorgon bogseras bilen dit och hoppas att han får loss den vilket han troligtvis gör.. han sa iaf att de lär väl gå med rörtång eller svetsa fast något..

Så får nog fixa en ny oljeplugg hoppas mekonomen i stan har dem hemma..



Lite tråkig kväll verkligen ... då man ej va smart att känna på bulten innan man slog i rengörningsmedlet...lätt att vara klok i efterhand..

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
KBAragger
21 oktober 2012 · 961 Inlägg

amoreex skrev:

Mack skrev:

amoreex skrev:
Får hoppas det smile

Kände lika bra att ta finare olja när det ändå kostar lika mycket som feltemas... feltemas funkar säkert lika bra att tvätta motorn med men när de inte är nån pris skillnad finns de ingen mening att köra sämre olja smile

Ja, det skadar ju såklart inte med finare olja men..kändes lite onödigt kanske, haha.

Hehe ja men jag slapp köra till biltema iaf! wink


Dock har jag hällt i de medlet nu.. och när vi skulle lossa oljepluggen.. .Hel**** det är ju lättare sagt än gjort... känns som den som dragit dit den satt dit den för att den skall sitta där för alltid...

+ den va lite rundad...

Så kontaktade en verkstad i en liten byhåla som har lyft iaf så vid 10 tiden imorgon bogseras bilen dit och hoppas att han får loss den vilket han troligtvis gör.. han sa iaf att de lär väl gå med rörtång eller svetsa fast något..

Så får nog fixa en ny oljeplugg hoppas mekonomen i stan har dem hemma..



Lite tråkig kväll verkligen ... då man ej va smart att känna på bulten innan man slog i rengörningsmedlet...lätt att vara klok i efterhand..

fan va tråkigt att folk inte kan hantera bultar hmm hur jävla svårt kan det va liksom

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk
amoreex
21 oktober 2012 · 2 712 Inlägg

KBAragger skrev:
fan va tråkigt att folk inte kan hantera bultar hmm hur jävla svårt kan det va liksom

Jo de är ju så...

Men men har dessutom fått tag på en vi känner som har lite verkstad själv då han kör mycket folkrace så han skulle ta in bilen i nästa vecka och riva ner tråget för man måste lossa lite motorfästen och jag vill ej ge mig på det när man känner folk som kan...


Så skall jag höra med honom imon ifall han vill byta avgassystemet åt mig också.. har ju ett 2,5 tum sportsystem att hämta ut om jag vill ha det annars skickas det tillbaka så... smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
KBAragger
21 oktober 2012 · 961 Inlägg

det e ju trevligt när man slipper behöva göra det själv smile hur mycke ska han ta för det? och jag hoppas du får tag på ett fint avgassystem, saabar har ju ett så jäkla fräckt ljud tongue

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk
amoreex
21 oktober 2012 · 2 712 Inlägg

KBAragger skrev:
det e ju trevligt när man slipper behöva göra det själv smile hur mycke ska han ta för det? och jag hoppas du får tag på ett fint avgassystem, saabar har ju ett så jäkla fräckt ljud tongue

Var något sportsystem halvsats från Siemens tro jah smile

Jadu det vet jag ej... men när han bytte kamrem på min förra bil som de gick mindre bra som tog nära 7 timmar med oljebyte, tändstift byte generator rem byte kamrem byte och vattenpump byte tog han 1100 kr för arbetet delarna köpte jag ju själv smile

Så rätt billigt smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
KBAragger
21 oktober 2012 · 961 Inlägg

jo det är ju ett bra pris för dig och han får ju in lite extra i kassan smile ställ lite högre krav den här gången då tongue haha

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk
amoreex
21 oktober 2012 · 2 712 Inlägg

KBAragger skrev:
jo det är ju ett bra pris för dig och han får ju in lite extra i kassan smile ställ lite högre krav den här gången då tongue haha

Högre krav ?

På vilket sätt ska jag ställa högre krav på ? wink
Han är jätte duktig han har byggt flera bilar från grunden och hållt på med motorer och allt möjligt flera år.. dessutom byggt om en buss till husbil så han har ett garage där bak i bussen för att köra in motorcykel och cross på semestern wink

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
stojf
21 oktober 2012 · 589 Inlägg

låter braa, kör på avgassystemet! men de kan du byta själv hemma! speciellt om de bara är halvsystem. ba palla upp baktill å sen börja pilla tongue

saab turbo!
Skoda octavia rs "RS" (2003)
amoreex
21 oktober 2012 · 2 712 Inlägg

stojf skrev:
låter braa, kör på avgassystemet! men de kan du byta själv hemma! speciellt om de bara är halvsystem. ba palla upp baktill å sen börja pilla tongue

Ja men han lär väl ta 100 kr för att slänga på de så då kan han få göra de slipper jag göra det wink

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
stojf
22 oktober 2012 · 589 Inlägg

haha latmask wink

saab turbo!
Skoda octavia rs "RS" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang