4134
Sök

HJÄLP!!! Volvo 740 B230E bluddrar när man kommer över 3000varv!

2 Inlägg
1 september 2012
Trådstartare
#1
Tjenare!

Har problem med bilen då den bluddrar när man gasar över 3000varv , har bytt styrtrycksventil , tändbox , nytt fördelarlock och rotor! vad kan det vara för fel? jätte tacksam för svar! Mvh matte


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
1 september 2012
#2
För lågt bränsletryck?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

4 201 Inlägg
1 september 2012
#3
RD_87 skrev:
För lågt bränsletryck?

+1

Hade samma symtom när min bränslepump gav sig.


583 Inlägg
2 september 2012
#4
Min första fråga är, Vad har du ägnat tid på att felsöka?. Eller har du endast ägnat dig åt att kasta delar på bilen?

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

74 Inlägg
14 september 2013
#5
Tjeena! lånar tråden lite, har en 745 B230e som krabbar när man kommer upp till 3000 rpm så börjar bilen bluddra och tappar all effekt, håller man jämn gas så hackar den lite och tomgången ligger på ca 1500 rpm... har ställt in tändningen efter markeringarna på kammen och remskivan på vevaxeln. Tacksam för svar!

Mvh Petter

What happens to the holes when the cheese is gone? -Bertolt Brecht

Fri fart för ett fritt folk!
14 363 Inlägg
15 september 2013
#6
A-o på dessa motorer eller samtliga med K-jetronic  är att vid MINSTA lilla läcka mellan luftvågen och toppen så knasar dom rejält.

ingen mening att felsöka något förens man är säker på att den är tät.
istort sätt räcker det med en tätning på oljelocket som är dålig så går den dåligt!

första man ska göra på dessa är att byta tätningarna på spridarna+den smala ringen runt plasthållaren til spridarna.
sen monterar man av bäljen till vågen som sitter mellan vågen och insuget och kollar att den är 100% sprickfri och sen ser man till att denna monteras rätt så den inte läcker.

går igenom vevhusslangarna så inget är knas där.. en spricka i en slang räcker!

när man är 100% säker att allt är helt inkl insugspackningen så kan man lägga ner tid på något annat.
för är det inte problem med läcka så lär det endå snart bli det.
och då går dom skit

sen kan man mäta soppa tryck värt att tänka på är att en bil med k-jetronic har 5bars arbetstryck.

när allt sånt är kollat och tändelarna är friska ny olja  så är det bara att börja lira in sprutet ordenkligt.

kräver en gasmätare som mäter co-halt och hc-halt.
då ställer du co-halten inom inställningsvärden.. troligen mellan 1-2.5% och då ställer du co-halten där den håller sig inom den gränsen och där hc halten är som lägst.  då brukar man få en bil som går riktgit fint och bra.

värt att nämna så måste insexnyckeln ur varje gång man skruvat och det är väldigt lite skruvningen som krävs för att ändra ganska mycket. glöm inte heller bort att varva till så vågen rör sig lite imellan inställningarna


ibland kan även kolven i bränslehuvudet gå trögt så glöm inte att kolla denna.
dessa sprut mår bra av en skvätt 2takts olja inblandad i bensinen någon gång ibland eftersom vi inte har blyad bensin längre

Kör fort så hinner inget hända...

74 Inlägg
15 september 2013
#7
Okej blir till att ta fram startgasen då och kolla efter tjuvluft.. kan ju nämna att kamremmen hoppat nån kugge så den startade inte alls sen när vi ställt in den igen så började den gå så här..

What happens to the holes when the cheese is gone? -Bertolt Brecht

Fri fart för ett fritt folk!
14 363 Inlägg
15 september 2013
#8
P_lofgren skrev:
Okej blir till att ta fram startgasen då och kolla efter tjuvluft.. kan ju nämna att kamremmen hoppat nån kugge så den startade inte alls sen när vi ställt in den igen så började den gå så här..

börja med bälgen..om kamremmen hoppat.. då kan den skjuta loss den smile
har själv gjort det en gång iof inte pga kamremmen men fick en baktänding som sköt loss rubbet på min b21E smile

Kör fort så hinner inget hända...

74 Inlägg
17 september 2013
#9
idag har vi fått igång bilen igen, bluddrar fortfarande, har kollat så att den inte tar tjuvluft...

Tändningen ska vara 12 grader, men det närmsta man kan komma är 15 och då ligger tomgången på ca 1500 och den bluddrar när man gasar, vi testade att dra ner tändningen en kugge, tomgången är då rätt men den är svår startad och rör man gasen för häftigt så dör den..

Kan man ställa tändningen någon annan stans eller kan det hjälpa att byta stift och kablar?

What happens to the holes when the cheese is gone? -Bertolt Brecht

Forummoderator
26 414 Inlägg
17 september 2013
#10
P_lofgren skrev:
idag har vi fått igång bilen igen, bluddrar fortfarande, har kollat så att den inte tar tjuvluft...

Tändningen ska vara 12 grader, men det närmsta man kan komma är 15 och då ligger tomgången på ca 1500 och den bluddrar när man gasar, vi testade att dra ner tändningen en kugge, tomgången är då rätt men den är svår startad och rör man gasen för häftigt så dör den..

Kan man ställa tändningen någon annan stans eller kan det hjälpa att byta stift och kablar?

Jag tror personligen att kamremmen fortfarande står fel.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

74 Inlägg
18 september 2013
#11
Det är möjligt men det går liksom inte att träffa rätt, just nu är tändningen för låg och flyttar man den en kugge så är den för hög.. går det inte att ställa tändningen på nåt mer sätt, som tex att vrida fördelaren? (har hört att man kunde göra det på 240s mm, men funkar det på dessa?)

What happens to the holes when the cheese is gone? -Bertolt Brecht

6 738 Inlägg
18 september 2013
#12
det går fint att vrida på fördelaren tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

74 Inlägg
19 september 2013
#13
då får vi testa det!

What happens to the holes when the cheese is gone? -Bertolt Brecht

74 Inlägg
19 september 2013
#14
nu står tändningen rätt, men den går endå dåligt och är svår startad.. kan det vara så att den får dåligt med soppa?

What happens to the holes when the cheese is gone? -Bertolt Brecht

24 Inlägg
21 september 2013
#15
Prova med orginal tändstift! smile


74 Inlägg
21 september 2013
#16
Har testat med en kompis tändstift och kablar blir inte bättre gnista och bilen går likadant..

What happens to the holes when the cheese is gone? -Bertolt Brecht

74 Inlägg
22 september 2013
#17
Har nu även gjort ett komp prov och alla cyl har runt 11, läste på ett annat forum att om generatorn inte laddar fullt så klarar inte pumpen av att hålla bränsletrycket. stämmer det?

tar gärna emot idéer om vad det kan vara och vad man kan felsöka! börjar få slut på dem..  hmm

What happens to the holes when the cheese is gone? -Bertolt Brecht

24 Inlägg
22 september 2013
#18
tror inte det är generatorn, då brukar allt ljus du har bli svagt, men jag vet inte, luftmassemätaren kanske?


Outlaw
178 Inlägg
23 september 2013
#19
Förpumpen kan det vara.
Byt stift och kablar. Hade samma symtom på min, bytte dessa samt fördelarlock.
Går hur bra som helst nu, sen kan du ju blåsa genom bränsleledningarna med tryckluft.

Diesel, pilsner & hemkört

74 Inlägg
23 september 2013
#20
Har testat med en kompis kablar och stift men det blir ingen skillnad.. fördelaren ser ny ut så tror knappt det kan vara den.. om hallgivaren ger upp så tänder den inte alls va? tror inte att det är något med soppan, tog loss spridarna och dom duschar fint måste nästan vara något med tändningen då den går ojämnt på tomgång och bluddrar när man gasar, och som sagt trycker man ned gasen för mycket på en gång eller trycker ner den lite häftigt så dör den..

What happens to the holes when the cheese is gone? -Bertolt Brecht


Sök