4001
Sök

ALLA!! Avgasvärden är åt skogen! Bmw 525i-91 m50! HJÄLP!

12 Inlägg
4 september 2012
Trådstartare
#1
TJA!

Har en bmw 525i 91.

Var in och besiktade med följande fel.sad

1. HC-halt tomgång, för hög
2. CO-halt förhöjd tomgång, för hög
3. Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktigt
4. CO-halt tomgång, för hög


Miljökontrollvärden (gränsvärden inom parentes):
CO 1,4 (0,5) HC 376 (100)
CO 2500 4,4 (0,3) LAMBDA 0,86 (0,97-1,03)[b]



Är de katalysatorn? eller kan de vara så enkelt som bara lambdan? Någon som haft liknande problem?


Tack för hjälp:)


90 Inlägg
4 september 2012
#2
Köp 2 dunkar på alkylatbensin kör tanken nästan tom så nollar du värdena!


90 Inlägg
4 september 2012
#3
Kan vara båda sakerna


12 Inlägg
4 september 2012
Trådstartare
#4
har tänkt på det jag med, men det drar väl inte ner alla värden?  alkylat bensin är ju bara fri från kolväten (HC) om jag har rätt`? hmm


JFfoto
4 september 2012
#5
AlexSaab900 skrev:
Köp 2 dunkar på alkylatbensin kör tanken nästan tom så nollar du värdena!

Bättre att fixa problemet.

146 Inlägg
4 september 2012
#6
Kalltkaffe skrev:
AlexSaab900 skrev:
Köp 2 dunkar på alkylatbensin kör tanken nästan tom så nollar du värdena!

Bättre att fixa problemet.

+1

"Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt vrid . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag, och förlåt oss våra böter, såsom och vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten I evighet. Amen.......

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 september 2012
#7
Lambdavärdet signalerar att den går för fett vilket kan vara orsaken till allting. Bilen är såklart servad med fräsch olja, bra stift och ett luftfilter som inte byttes på farfars tid? Lambdasonden går att mäta, du får ta reda på hur man gör det och sedan felsöka där först.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

12 Inlägg
5 september 2012
Trådstartare
#8
kan man låta lambdan sitta kvar i röret när man mäter? och bara dra ur kontakten till den?
hmm


12 Inlägg
5 september 2012
Trådstartare
#9
någon här som vet vilka stift man ska mäta? och vad värderna bör ligga på om den fungrerar? och även vet vilket läge man ska ställa voltmätaren på?


242 Inlägg
5 september 2012
#10
den ska hoppa mellan 0,2-0,8v ungefär. du ska mäta på svarta och gråa(tror jag dom är, 2st vita är förvärmningen och det är dom andra)

kolla även efter luftläckage, går bilen bra f.ö? inga misständningar på tomgång?


629 Inlägg
5 september 2012
#11
Kanske lambdan som dött så den dängat på för mkt soppa och därav dödat katten?

Mröh

12 Inlägg
6 september 2012
Trådstartare
#12
det jag misstänker. ska prova mäta lambdan imorn! återkommer.


12 Inlägg
6 september 2012
Trådstartare
#13
den verkar gå riktigt bra i övrigt, absolut inga misständningar eller dyl.smile


653 Inlägg
6 september 2012
#14
Kör en 50/50 blandning med bensin/etanol så får du ner värdena smile på min gamla BMW 7serie var kattarna helt slut plus att en insugspackning va kass så den fick tjuvluft, men med den blandningen så blev värdena klockrena smile

Smoke tires not drugs

242 Inlägg
6 september 2012
#15
sk8ville skrev:
Kör en 50/50 blandning med bensin/etanol så får du ner värdena smile på min gamla BMW 7serie var kattarna helt slut plus att en insugspackning va kass så den fick tjuvluft, men med den blandningen så blev värdena klockrena smile

fast problemet kvarstår fortfarande även om symtomen göms. bättre att åtgärda felet istället


12 Inlägg
6 september 2012
Trådstartare
#16
ska börja med att mäta lambdan! är den slut så byter jag den, provar besikta, och är värderna fortfarande fucked up då så blandar jag 50/50 och om de ändå är fel på värderna då så byter jag väl ut katten och söker efter läckor. hmm


653 Inlägg
6 september 2012
#17
Tjulin skrev:
sk8ville skrev:
Kör en 50/50 blandning med bensin/etanol så får du ner värdena smile på min gamla BMW 7serie var kattarna helt slut plus att en insugspackning va kass så den fick tjuvluft, men med den blandningen så blev värdena klockrena smile

fast problemet kvarstår fortfarande även om symtomen göms. bättre att åtgärda felet istället

Självklart ska man åtgärda felen, tipsade mest bara för att slippa känna stressen att få körförbud pga att man inte hunnit besiktiga i tid. Jag iaf tycker det är goare att "fuska" med avgasvärdena i besiktningen och sen åtgärda det efteråt utan att känna någon stress.

Smoke tires not drugs

12 Inlägg
9 september 2012
Trådstartare
#18
nu har jag bytt lambdan! alla värden sjönk ner till det normala!smile


121 Inlägg
9 september 2012
#19
Med så lågt lambda-värde så skulle jag rekommendera starkt att du låter Besiktningsmannen köra en uppvärmningsrunda. BMW rent generellt är sega att få bra värden på, många funkar direkt, men andra är en runda det enda som hjälper..

Om inte det hjälper så kolla på lambdan. Kan även vara någon tempgivare som konstant indikerar kall motor..

Mvh Jonas

EDIT-> Såg att du hade fixat de!
Senast redigerat av MalZon (9 september 2012)



Sök