3684
Sök

Byta motor i 140:in

42 Inlägg
5 september 2012
Trådstartare
#1
hejj! smile

Tänkte höra om de är mkt jobb att byta motor i min Volvo 140 -74, just nu sitter de en b20 med lite godis.. tongue Tänkte sänka ner en b230e och rak ställa motorn, men min fråga är vad ska jag köra med för oljedrog? Passar den från b20 eller måste jag bygga ett eget och är de svår?

Blir de svårt att reggbesikta bilen med annan motor? Kan jag besikta den med turbo eller hur ska jag göra för att kunna besikta bilen med turbo? har hört att man kan få bilen reggad som " Ombyggt fordorn " Hur får man det?

Kolla gärna i bilen : http://www.garaget.org/?car=296526 lägg en kommentar de vore kul... Den är inte lackerad helt pga av att jag väntar på glasfiber dörrar, bagagelucka och Frontspoiler...

Tack för svar! smile

241 Inlägg
5 september 2012
#2
ta oljetråget och oljepumpen från B20in sen får du bygga egna motorfästen

42 Inlägg
6 september 2012
Trådstartare
#3
okeej låter super najs! ;P

klabbarpan
3 041 Inlägg
6 september 2012
#4
Du kan regga 140 med maximalt 180 hästar enligt volvos toleranser. Givetvis mer som ombyggt.

Skall själv regga om min, fast med saab spis smile


42 Inlägg
6 september 2012
Trådstartare
#5
Okeej, men hur får man den reggad som ombyggt fordorn? smile Krav för turbo är väl turbo bromsar fram bara eller?? smile

klabbarpan
3 041 Inlägg
6 september 2012
#6
För att kunna genomföra en sådan byggnation så krävs det, byte av motor, låda, bakaxel samt nytt bromssystem. En bur rekommenderas även då bilen är soppas gammla. Pratar själv med sfro om detta, då min kommer att bli reggat som ombyggt fordon.

Kommer även att ändra effekten och få detta inreggat wink


42 Inlägg
6 september 2012
Trådstartare
#7
Okejj ska höra med dom, tackar för rådet! :d

klabbarpan
3 041 Inlägg
6 september 2012
#8
Frågan är ju vf du skall regga den som ombyggt fordon? Iom att en b234 ft håller sig inom gränserna?


865 Inlägg
6 september 2012
#9
nixon89 skrev:
Du kan regga 140 med maximalt 180 hästar enligt volvos toleranser. Givetvis mer som ombyggt.

Skall själv regga om min, fast med saab spis smile

för att öka hk mer än volvos värden så krävs det väl en förstärkning av kaross


42 Inlägg
6 september 2012
Trådstartare
#10
Okeej jag förstår, men förstärka chassi innebär väl rally bur av nått slag eller? smile Nån som har en skiss på motorfäste och spjällhus eller insug för turbo? smile

4 637 Inlägg
6 september 2012
#11
Webrar ska du ha! smile

Bajsapa
316 Inlägg
6 september 2012
#12
Navkapsel skrev:
Webrar ska du ha! smile

+1


42 Inlägg
6 september 2012
Trådstartare
#13
Ja men hade tänkt sätta turbo det är billigare än att sugtrimma en b230 tongue hehhe ^^ Sen när jag endå har en b230e i garaget så vill jag helst släng i den, men vet inte riktigt hur man ska göra det på bästa sätt, Är det bäst att ha motorn sne ställd eller är det bättre och rakställa motorn???

klabbarpan
3 041 Inlägg
6 september 2012
#14
no_fake skrev:
nixon89 skrev:
Du kan regga 140 med maximalt 180 hästar enligt volvos toleranser. Givetvis mer som ombyggt.

Skall själv regga om min, fast med saab spis smile

för att öka hk mer än volvos värden så krävs det väl en förstärkning av kaross

Japp, skrev längre upp att bur är att föredra smile


42 Inlägg
7 september 2012
Trådstartare
#15
jaje men jag vet de tongue

241 Inlägg
9 september 2012
#16
je11oo skrev:
Ja men hade tänkt sätta turbo det är billigare än att sugtrimma en b230 tongue hehhe ^^ Sen när jag endå har en b230e i garaget så vill jag helst släng i den, men vet inte riktigt hur man ska göra det på bästa sätt, Är det bäst att ha motorn sne ställd eller är det bättre och rakställa motorn???

varför vill du sneställa motorn? yikes de lär vara mycket mera ombygnationer om man ska göra så än att ha den rakställd? sen om du ska turbotrimma en B230E motor lär du byta insprutet för E motorns är ju inget att föredra då det är ett mekansikt insprut tongue


42 Inlägg
10 september 2012
Trådstartare
#17
Okeej men jag har skrivit att jag ska rakställ min motor... smile Jajaa men vad föredrar du för insprut då? smile

241 Inlägg
10 september 2012
#18
je11oo skrev:
Okeej men jag har skrivit att jag ska rakställ min motor... smile Jajaa men vad föredrar du för insprut då? smile

F-motorns insprut lär vara ganska så mycket bättre än E-motorns insprut. Är inget proffs inom detta men aah smile
Har ju själv B230E i min bil och dom är inte trimvänlig tongue det är insprutet som sätter stopp då sad
Men det du kan göra är att byta kam och slänga på ett extraktorrör utan att det ska bli helt galet med E-motorn smile


42 Inlägg
11 september 2012
Trådstartare
#19
Okeej låter najs de! big_smile

42 Inlägg
2 oktober 2012
Trådstartare
#20
Nu har man fått ner b230:in jag rakställde motorn och använde  sprängkåpan från b20 och kör med m41 låda.. Bilder kommer komma upp så fort som möjligt, just nu blir de å bygga motorfästen och lite annat smått å gott! wink wink


Sök