3010
Sök

BMW E46: innerspegel ska vara automatiskt avbländade, märker inte om den fungerar?

16 Inlägg
6 september 2012
Trådstartare
Som rubriken lyder så har jag ett litet problem med min innerspegel. Jag har aldrig haft automatisk avbländning förut och vet därför inte hur mycket den bländar av. I instruktionsboken visas den lilla fotocell på framsidan av spegeln, riktad bakåt, som ska känna av ljuset bakifrån, som en liten prick. Där syns inget på min spegel. Det står också att det sitter en fotocell, som känner av omgivande ljus, på baksidan av spegeln, alltså riktad framåt. Där är det ett hål, men det ser inte ut att vara en fotocell där.

Jag har ju ingen lite spak för att ändra till avbländning som andra bilar har, där sitter bara en röd plastkåpa över larmlampan.

Jag tycker inte att den bländar av särskilt effektivt (om den nu bländar av över huvud taget) och jag har testat den genom att lysa på spegeln med en ficklampa när det varit mörkt ute. Spegeln har inte ändrat sig märkbart. Det känns som att något är lite lurt med det här... Ingen märkbar automatisk avbländning sker vid ljus.

Någon som har upplevt att spegelns funktion har lagt av? Eller finns det speglar utan varken spak eller automatik?

629 Inlägg
11 september 2012
Har du inte sensorn i ovankant på spegelytan är den inte automatiskt avbländande. Då kan du blända av genom att vrida på "clownnäsan"...

Jag har eftermonterat automatiskt avbländande backspegel i min bil och det märks tydligt om bilen står i skuggan och du lyser på spegeln med en ficklampa. Den ska mörkna ganska direkt och sedan ljusna igen när du tar bort ficklampan.

16 Inlägg
13 september 2012
Trådstartare
Oxygen skrev:
Har du inte sensorn i ovankant på spegelytan är den inte automatiskt avbländande. Då kan du blända av genom att vrida på "clownnäsan"...

Jag har eftermonterat automatiskt avbländande backspegel i min bil och det märks tydligt om bilen står i skuggan och du lyser på spegeln med en ficklampa. Den ska mörkna ganska direkt och sedan ljusna igen när du tar bort ficklampan.

Jahaaaaa, haha är det det den röda "clownnäsan" är till för? Haha! För förra ägaren sa att det va automatisk avblädning på den, så jag började fundera på varför det inte fungerade... Antingen så ljög han eller så visste han inte! wink Tack för svar!

Sök