Hejsan!Har varit medlem nu ett bra tag, alltid fascinerats av hur duktiga folk är på renovera, bygga och göra om bilar.. eller helt enkelt bara är duktiga på att skruva. Vilket är motsatsen till vad jag är.. Följer mest logiken i det hela när man skruvar i något!
Men nu tänkte jag ge mig in på att försöka renovera upp en frontalkrockad Volvo 740 GL -87
Fick köpa den av en kompis för enstaka 2000 kronor, som gjutet!
Blev självklart intresserad, då jag själv var med i incidenten, synd att en så pass välbehållen bil ska råka ut för en krock, så nu är den i mina händer ( garaget ).
Så denna projekttråd kommer nog enbart bestå av rådfrågningar, tips och hjälp helt enkelt, då jag på amatör nivå ska försöka mig på en "försäkningsskada".. Men till min hjälp har jag ju min logiskt tänkande hjärna och min 3 åriga gymnasieutbildning som svetsare och plåtbearbetare. .Om det nu skulle vara till någon hjälp.
Men nu till det roliga!Som ni ser då är är det ny lykta, blinkers, grill, huv och kylarbalken(?) som MÅSTE bytas.Letandet av en donator/reservdelsbilBehöver lite hjälp av er volvofanatiker, vilka årsmodeller passar allt det jag behöver till fronten till denna bil ? Har hittat någon -87 modell men även en del -85 och -86, hur noga är det med rätt årsmod ?Info'n från blocket"Plåtskadad i huven, höger lykta, grill, stötfångare och frontplåt. Bilen går att köra. Motor och växellåda bra. Kaross bra, några repor och en aning ytrost i bakre skärmkanter. Kamrem bytt för endast 20 mil sedan. Många bytta delar senaste 3 åren förrutom vanlig service. Blandat annat bromsar styrleder, tändkablar, fördelare, vinterdäck. 2 tidigare ägare. Fräsch invändigt. Kenwood cd spelare och momo sportratt är monterat i bilen. Orginalratten medföljer. Besiktad februari 2012. Avställd."Info om bilenVolvo 740 GL -87
Motor: B230F, 113hk
Antal ägare: 3 ( Blir den 4:e )
Senast godkända besiktning: 2012-03-09
Vägmätarställning, km: 292047
Insidan som räknas?Kan inte mer än säga att bilen är ju superfräsh invändigt ?
Verkligen inte missnöjd alls!
MINA PLANER[ ] Finna en reservdelsbilUtsidan[X] Byta lykta
[X] Byta Blinkers
[X] Byta övre fäste till kylare
[ ] Byta kylarbalken(?)
[ ] Byta frambumpern
[ ] Byta huv
[ ] Lacka huv svart eller annan tänkbar, passande färg.
[ ] Fixera torpedplåt
[X] Byta främre kylarskyddsplast
[ ] Framvagnsinställning ( vid senare tillfälle )
[ ] Tvätta motorrummet
[ ] Tvätta
[ ] Vaxa
[ ] Black chrome runt om
Insidan[ ] Städa
[ ] Rengöra
[ ] Vinylpolish mm.
Framtidsplaner[ ] Nytt ljudsystem, huvudenhet, framsystem mm.
[ ] Volvo turbofälgar, eller några större... Super DTM/polaris/volvo-R/Ocean MK18 hade varit något
Kommer inte riktigt på något mer, men prio 1 är högst upp på listan, målet är att nästa besiktning ska bilen vara godkänd!Hoppas denna projektlogg duger och är lätt att förstå, så folket vet vad jag ska göra.. Så alla är nöjda och glada!
Ha en trevlig dag, ska fortsätta njuta några sista minuter av att ha nyblivit 20 åring