Till saken hör att många saker har ett större spel när det är kallt, och större spel ger större slitage.
Som några innan nämnt, det dödar inte din motor pronto, men på lång sikt kanske den drar mer sås per mil när den rullat 30 000 mil jämfört mot en likadan bil som inte kört med full spetta vid kallstart, detta pga slitage.
Att toppen skulle slå sig är en skröna för det mesta, många hävdar att bmws sexor ä skrot redan från fabrik, att toppen kommer slå sig bara man varva ut på växlarna vid rödljuskörning.
Nej, händer inte vid kallstart ens på dom bmw jag ägt, och det är från den olycks-beryktade m30b35 sexan, till m62 v8 till fyran som sitter i 318 e36 1995, till dieselsexan i 525 tds 94 som också sägs vara en av dom bräckligaste topparna bmw tagit fram.
Som kuriosa behöver vissa topplockspackningar, (läs stålpackningar) komma upp i driftstemp för att täta som det är tänkt, väl varm så är den som vilken annan topplockspackning som helst mer än att den håller för vad som helst ungefär.