3856
Sök

Onyttigt för kall motor med bra gas?

StenkrossTomte
359 Inlägg
12 september 2012
Trådstartare
#1
Hejsan, jag har hört många många gånger att man ej skall varva motorn förmycket när motorn är ny-upp-startad och inte riktigt varm. - Den kan ta skada...brukar många säga, andra säger att toppen lätt kan slå sig..

Stämmer detta och i så fall vad är anledningen till detta?

No turbo shit! Just Real Power!

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 september 2012
#2
Därför att oljan är kall.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Saabifierad
2 031 Inlägg
12 september 2012
#3
Gamla förgasarbilar (choke) och de tidiga insprutningssystemen höjer tomgången en bit så livsfarligt är det inte tongue Sedan med dagens bilar med insprutningssystem, hur många ser man inte som gasar iväg så fort de startat bilen?
Så en del varvande klarar ju kalla motorer uppenbarligen av smile

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

carzy
461 Inlägg
12 september 2012
#4
Klart dom klarar av det, men det är ju fortfarande inte bra för dom och tillslut klarar dom det inte längre..
När oljan är kall så smörjer den ju inte lika bra som när den är varm och inte lika trögflytande.

Så man bör ju inte gasa på alldeles för mycket innan oljan är varm för att undvika att den smörjer dåligt.
Så kan man också tänka på att bara för att vattentemp mätaren är varm efter några minuter så är oljan inte det, tar lite längre tid för den o bli varm.

Team BSG

1 705 Inlägg
12 september 2012
#5
Oljan är inte varm och en kall motor har mindre marginaler, så det är verkligen inte bra att belasta en kall motor för hårt. Risken att den rasar är väl inte direkt överhängande (såvida man inte är totalt blåst och står och tokvarvar den) men det är definitivt inte bra och innebär bara onödigt slitage.


StenkrossTomte
359 Inlägg
12 september 2012
Trådstartare
#6
Okey, mycket bra svar här. Tack så mycket!

Dock funderar jag lite mer på det med topparna, jag har hört några gånger att toppen kan slå sig om man kör för hårt med en kall motor, stämmer detta?

No turbo shit! Just Real Power!

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 september 2012
#7
Nej. Däremot om man kör med för varm motor som kan uppkomma om tex kylsystemet slutar fungera. Kyla påverkar ingen metall, värme påverkar den en hel del.

Undantaget är möjligtvis BMW som tillverkade eminenta motorer redan på 80talet där ett övervarv omedelbart innebar skevt topplock. Men å andra sidan rektifierar din lokala BMW verkstad det genom att plana toppen mot verkstadsgolvet till den facila summan av 15.000kr.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

766 Inlägg
12 september 2012
#8
caromania skrev:
Nej. Däremot om man kör med för varm motor som kan uppkomma om tex kylsystemet slutar fungera. Kyla påverkar ingen metall, värme påverkar den en hel del.

Undantaget är möjligtvis BMW som tillverkade eminenta motorer redan på 80talet där ett övervarv omedelbart innebar skevt topplock. Men å andra sidan rektifierar din lokala BMW verkstad det genom att plana toppen mot verkstadsgolvet till den facila summan av 15.000kr.

kyla påverkar metall då den blir mycket sprödare än när den är varm då är den segare.

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 september 2012
#9
Åh nej, inte den här tråden också. roll

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 705 Inlägg
12 september 2012
#10
caromania skrev:
Kyla påverkar ingen metall

Nu vet jag inte riktigt hur du tänkte, för nog fan påverkar kyla även metall.
Är ju inte helt ovanligt att man använder kylsprej för att få isär grepp-passade lager och dylikt.


Forummoderator
9 299 Inlägg
12 september 2012
#11
Kylspray blir -55 grader på bråkdelen av en sekund. Ja det påverkar metall. Förlåt, jag borde varit tydligare. Jag trodde vi pratade om hur en motor påverkas av väder och vind under normala förhållanden. Jag visste inte att vi pratade om hur metaller påverkades av laboratorieexperiment. Det var dumt av mig.

Nej metallen tröttnar inte på grund av normal kyla i våra klimat. Startar du motorn vid -30 så kommer inte motorn gå åt helvete. Möjligtvis har du glömt att hälla bra glykol i den så den spricker av frostsprängning, men det kanske får räknas som ett annat problem.

På ett seriöst plan till den som undrar. Vissa motorer kan drabbas av "termisk chock" då de tokkörs kalla. Då handlar det ofta om foder som kommer i rörelse pga den snabba värmeväxlingen. Toppen däremot är en fet klump järn eller aluminium som inte påverkas nämnvärt.
Senast redigerat av caromania (12 september 2012)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 938 Inlägg
12 september 2012
#12
Till saken hör att många saker har ett större spel när det är kallt, och större spel ger större slitage.
Som några innan nämnt, det dödar inte din motor pronto, men på lång sikt kanske den drar mer sås per mil när den rullat 30 000 mil jämfört mot en likadan bil som inte kört med full spetta vid kallstart, detta pga slitage.

Att toppen skulle slå sig är en skröna för det mesta, många hävdar att bmws sexor ä skrot redan från fabrik, att toppen kommer slå sig bara man varva ut på växlarna vid rödljuskörning.
Nej, händer inte vid kallstart ens på dom bmw jag ägt, och det är från den olycks-beryktade m30b35 sexan, till m62 v8 till fyran som sitter i 318 e36 1995, till dieselsexan i 525 tds 94 som också sägs vara en av dom bräckligaste topparna bmw tagit fram.

Som kuriosa behöver vissa topplockspackningar, (läs stålpackningar) komma upp i driftstemp för att täta som det är tänkt, väl varm så är den som vilken annan topplockspackning som helst mer än att den håller för vad som helst ungefär.

766 Inlägg
13 september 2012
#13
caromania skrev:
Kylspray blir -55 grader på bråkdelen av en sekund. Ja det påverkar metall. Förlåt, jag borde varit tydligare. Jag trodde vi pratade om hur en motor påverkas av väder och vind under normala förhållanden. Jag visste inte att vi pratade om hur metaller påverkades av laboratorieexperiment. Det var dumt av mig.

Nej metallen tröttnar inte på grund av normal kyla i våra klimat. Startar du motorn vid -30 så kommer inte motorn gå åt helvete. Möjligtvis har du glömt att hälla bra glykol i den så den spricker av frostsprängning, men det kanske får räknas som ett annat problem.

På ett seriöst plan till den som undrar. Vissa motorer kan drabbas av "termisk chock" då de tokkörs kalla. Då handlar det ofta om foder som kommer i rörelse pga den snabba värmeväxlingen. Toppen däremot är en fet klump järn eller aluminium som inte påverkas nämnvärt.

ett motorblock som är 30 minus grader har för det första olja som är som sirap och för det andra så sväller kolvarna snabbare av värmen som blir vid förbränningarna än vad blocket gör därför ska man inte tok varva en kall motor:)

Forummoderator
9 299 Inlägg
13 september 2012
#14
cpu1337 skrev:
caromania skrev:
Kylspray blir -55 grader på bråkdelen av en sekund. Ja det påverkar metall. Förlåt, jag borde varit tydligare. Jag trodde vi pratade om hur en motor påverkas av väder och vind under normala förhållanden. Jag visste inte att vi pratade om hur metaller påverkades av laboratorieexperiment. Det var dumt av mig.

Nej metallen tröttnar inte på grund av normal kyla i våra klimat. Startar du motorn vid -30 så kommer inte motorn gå åt helvete. Möjligtvis har du glömt att hälla bra glykol i den så den spricker av frostsprängning, men det kanske får räknas som ett annat problem.

På ett seriöst plan till den som undrar. Vissa motorer kan drabbas av "termisk chock" då de tokkörs kalla. Då handlar det ofta om foder som kommer i rörelse pga den snabba värmeväxlingen. Toppen däremot är en fet klump järn eller aluminium som inte påverkas nämnvärt.

ett motorblock som är 30 minus grader har för det första olja som är som sirap och för det andra så sväller kolvarna snabbare av värmen som blir vid förbränningarna än vad blocket gör därför ska man inte tok varva en kall motor:)

Bra, du har förstått.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 705 Inlägg
13 september 2012
#15
caromania skrev:
Nej metallen tröttnar inte på grund av normal kyla i våra klimat. Startar du motorn vid -30 så kommer inte motorn gå åt helvete. Möjligtvis har du glömt att hälla bra glykol i den så den spricker av frostsprängning, men det kanske får räknas som ett annat problem.

Ingen har påstått att en motor går åt helvete av att startas när det är kallt.
Frågan var om det är onyttigt att varva en kall motor, och det hävdar jag fortfarande med bestämdhet att det är!


StenkrossTomte
359 Inlägg
13 september 2012
Trådstartare
#16
Bra svar här igen! Nu har jag fått svar på mina frågor pojkar! Tack så mycket! cool

No turbo shit! Just Real Power!

1 319 Inlägg
13 september 2012
#17
Glesmark skrev:
Till saken hör att många saker har ett större spel när det är kallt, och större spel ger större slitage.
Som några innan nämnt, det dödar inte din motor pronto, men på lång sikt kanske den drar mer sås per mil när den rullat 30 000 mil jämfört mot en likadan bil som inte kört med full spetta vid kallstart, detta pga slitage.

Att toppen skulle slå sig är en skröna för det mesta, många hävdar att bmws sexor ä skrot redan från fabrik, att toppen kommer slå sig bara man varva ut på växlarna vid rödljuskörning.
Nej, händer inte vid kallstart ens på dom bmw jag ägt, och det är från den olycks-beryktade m30b35 sexan, till m62 v8 till fyran som sitter i 318 e36 1995, till dieselsexan i 525 tds 94 som också sägs vara en av dom bräckligaste topparna bmw tagit fram.

Som kuriosa behöver vissa topplockspackningar, (läs stålpackningar) komma upp i driftstemp för att täta som det är tänkt, väl varm så är den som vilken annan topplockspackning som helst mer än att den håller för vad som helst ungefär.

En kompis hade en gammal e28 med m20b20 som var rätt sliten, gått 35k mil någonting. Den bilen startades kall hela vintern och kördes på varvstopp direkt. Den bilen går fortfarande roll

_----------'

Offroad Racing
3 122 Inlägg
13 september 2012
#18
Chevas gamla 6,2 dieslar är känsliga för att köras för hårt innan dom blivit varmkörda ordentligt, den ojämna uppvärmningen av både block och toppar som blir vid sån körning orsakar ofta sprickor.

Många motorer klarar att plågas direkt utan att det blir totalhaveri. Men ingen kan säga att motorn inte tar skada av det jämfört med en som körts korrekt. Skillnaden är i detta landet jämfört med många andra är att bilarna rostar bort långt innan drivlinan är utsliten, dom går helt enkelt ofta inte så länge som krävs för att det ska märkas skillnad på om motorn plågats eller inte.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Forummoderator
9 299 Inlägg
13 september 2012
#19
rcy skrev:
caromania skrev:
Nej metallen tröttnar inte på grund av normal kyla i våra klimat. Startar du motorn vid -30 så kommer inte motorn gå åt helvete. Möjligtvis har du glömt att hälla bra glykol i den så den spricker av frostsprängning, men det kanske får räknas som ett annat problem.

Ingen har påstått att en motor går åt helvete av att startas när det är kallt.
Frågan var om det är onyttigt att varva en kall motor, och det hävdar jag fortfarande med bestämdhet att det är!

Ja det är onyttigt därför att oljan är kall och inte smörjer. Som jag skrev i det allra första svaret i tråden.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 705 Inlägg
13 september 2012
#20
Alla som åkte skoter innan dom blev moderna 4-taktare och fick elstart har säkerligen upplevt hur tungt en kall motor snurrar.
Vid -25 fick man ofta ta tag i handtaget med båda händerna och dra allt vad man orkade innan man ens orkade få motorn att slå runt ett varv, medans man med varm motor utan problem ryckte igång den med ena handen.
Visst, skotrarna är (var) tvåtaktare och en betydligt enklare konstruktion, men fysikens lagar påverkar givetvis alla motorer likvärdigt.

Att en så stor skillnad skulle orsakas av enbart att oljan är kall och seg köper jag helt enkelt inte, utan jag vidhåller bestämt att en kall motor har betydligt mindre marginaler pga att kylan krymper metallen.



Sök