2634
Sök

Är det en Audi a6/s6 jag köper?

24 Inlägg
13 september 2012
Trådstartare
Jo det är så att jag ska köpa en familjeräser och bilen i ifråga jag tittat på är en audi a6 4.2 v8 -99 Men enligt ägaren är det 340hk i den och att den är samma som en s6. Dom bytte namn strax efter 99 enligt honom. Saken är den att jag inte hittar något om detta och att i reg papperena så står det 299hk? Det är dock en import men om någon vet om detta kan stämma så vore jag tacksam. För det vore ju underbart isåfall om jag kan köpa en s6 och betala försäkring för en a6 wink
Senast redigerat av Dieselsmurfen (14 september 2012)

Burn Rubber NoT Your Soul

Avstängd
10 388 Inlägg
13 september 2012
Ptja, jag vet bara att 00:an iaf är;

4.2; 300hk / 400nm
S6; 340hk / 420nm

Annat som skiljer bilarna;

Orignalskor;

A6 4,2; 255/55-16
S6; 255/40-17

00 fanns (mig veterligt) bara 4,2:an med tiptroniclådan, S6:an fanns med både tiptronic och manuell (dock inte 110% säker här)

S6:an har ju original sportchassi (finns ju dock som tillval på andra), dvs sänkt 20mm. Den har även Recarostolarna (även detta går ju att få som tillbehör på andra)

Skillnad i tjänstevikt;

4.2; Sedan; 1880kg. Avant; 1950kg
S6; Sedan; 1870kg. Avant; 1920kg

Där har du lite att gå på, men som sagt, detta gäller 00
Senast redigerat av it_mutt (13 september 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

24 Inlägg
13 september 2012
Trådstartare
Den jag tittar på är det 1820kg och dimensioner på däck 255/40 R 17 och det är tiptronic med manuell. Sen har jag även sett på bilderna att den har samma breddning på skärmarna? Vet inte om vanliga a6 kanske har det med? Sitter även recaro i bilen. Nej men fan jag börjar nog tro han mer och mer wink vilket är bra för min del. Det enda är ju att det står 299hk i papperna som stör mig.. det borde det inte men kan ju vara att den gick som a6 vid importen så.. Och en annan sak är ju att den tjänstevikten är 1820kg.. hmm Men tack så mycket för infon och om det är fler som har idér eller rent av har en så skriv så kanske jag gör min livs affär wink
it_mutt skrev:
Ptja, jag vet bara att 00:an iaf är;

4.2; 300hk / 400nm
S6; 340hk / 420nm

Annat som skiljer bilarna;

Orignalskor;

A6 4,2; 255/55-16
S6; 255/40-17

00 fanns (mig veterligt) bara 4,2:an med tiptroniclådan, S6:an fanns med både tiptronic och manuell (dock inte 110% säker här)

S6:an har ju original sportchassi (finns ju dock som tillval på andra), dvs sänkt 20mm. Den har även Recarostolarna (även detta går ju att få som tillbehör på andra)

Skillnad i tjänstevikt;

4.2; Sedan; 1880kg. Avant; 1950kg
S6; Sedan; 1870kg. Avant; 1920kg

Där har du lite att gå på, men som sagt, detta gäller 00

Avstängd
10 388 Inlägg
13 september 2012
SnowZer skrev:
Den jag tittar på är det 1820kg och dimensioner på däck 255/40 R 17 och det är tiptronic med manuell. Sen har jag även sett på bilderna att den har samma breddning på skärmarna? Vet inte om vanliga a6 kanske har det med? Sitter även recaro i bilen. Nej men fan jag börjar nog tro han mer och mer wink vilket är bra för min del. Det enda är ju att det står 299hk i papperna som stör mig.. det borde det inte men kan ju vara att den gick som a6 vid importen så.. Och en annan sak är ju att den tjänstevikten är 1820kg.. hmm Men tack så mycket för infon och om det är fler som har idér eller rent av har en så skriv så kanske jag gör min livs affär wink

Tiptronic är just "automat med "hel"manuellt läge" smile

Som sagt; däcken och stolarna är ju inget som är omöjligt att dra till med "i efterhand" (fälgarna vet jag inte om de går att få från "fabrik" men det går ju att skaffa senare, men stolarna går ju som sagt att få på/i vilken kärra som).

Jag vet inte, eller jag kanske rör ihop det med någon tidigare modell (någon kan säkert rätta mig isf), men A6 och S6 har väl samma breddning, är väl bara RS6:an som är "bredare". Men det där är en "inte ens i närheten av 100 på"

"Problemet" som jag ser det är ju att det rullar väldigt mycket "Sx"-look kärror ute
Senast redigerat av it_mutt (13 september 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

24 Inlägg
13 september 2012
Trådstartare
Okej är det verkligen ingen mer som kan något om detta ?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
13 september 2012
Be om chassinr så är ju saken i princip löst, bara hitta en förklaring till bokstäverna där.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

24 Inlägg
14 september 2012
Trådstartare
Du vet inte vart man vänder sig för sånt? audi verkstad? Aja jag har sagt att jag tar bilen iaf så det lär ju märkas när jag får den wink
te_wik skrev:
Be om chassinr så är ju saken i princip löst, bara hitta en förklaring till bokstäverna där.

Mvh Tommy

178 Inlägg
15 september 2012
Det som normalt diffar på Sen är grillen (annorlunda "ribbor"), annan kåpa över motorn, aluspeglar, S6 instrumentkluster, interiörlister med kolfiber, recarostolar, synliga utblås.

Sen finns det S6or utan kolfiberlister, speglar o recaros + att det givetvis är enkelt gjort att "konvertera" en vanlig 4.2 om man skulle vilja lägga energi o pengar på det. men som sagt kolla chassinr med audi för att få det bekräftat. Har för mig att min stod som A6 också men med 340 häst så det är nog lite hursomhelst när dom blir inreggade. men har du en S6 reggad som en 299hk 4.2 är det väl bara positivt som sagt

Sök