2588
Sök

V70R -98 startar knappt + ingen tomgång

44 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
Tja! Skulle åka iväg med min v70 igår och den startade som vanligt och jag åkte iväg som vanligt men kom bara ~100 meter innan den slog ifrån vid 1850 rpm ungefär och tomgången vart väldigt orolig för att sen dö. Bilen startade ibland men gick inte att gasa för att sedan dö.
Bogserade hem bilen och testade starta hemma igen, den starta och gick som vanligt i 2min ungefär sen vart det samma sak igen.
Lambda lampan lyser när tomgången är orolig men inge missljud eller något från motorn. Kan det vara spjällhus eller vart ska man börja? Tack

1 915 Inlägg
18 september 2012
Börja med att läsa ut felkoderna!

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

682 Inlägg
44 Inlägg
18 september 2012
Trådstartare
DanneSundin skrev:
Låter som LMM. Hur ser stiften ut?

Kan mycket väl vara LMM, har dock bytt den för inte så längesen men kör ju med öppet filter. Har inte kollat stiften då jag inte har några verktyg just nu. Men man kan väl koppla ur LMM och kolla om det blir nån skillnad?

682 Inlägg
18 september 2012
makkwald skrev:
DanneSundin skrev:
Låter som LMM. Hur ser stiften ut?

Kan mycket väl vara LMM, har dock bytt den för inte så längesen men kör ju med öppet filter. Har inte kollat stiften då jag inte har några verktyg just nu. Men man kan väl koppla ur LMM och kolla om det blir nån skillnad?

Inte säker på det med LMM. har du öppet filter så brukar dem gå åt en del.. Har du inte en ny så kan du ta bort och göra rent med elektronikrengöring!   

Men den borde iallafall gå bättre än den gör nu om du tar bort LMM tillfälligt!

44 Inlägg
18 september 2012
Trådstartare
Testade ta bort LMM men ingen som helst skillnad. Den startar ibland och går på tomgången i ~5sek sen dör. Vid minsta lilla gaspådrag så dör den direkt. Testade även original luftbox men ingen skillnad.

- Westcoast Smurfs
216 Inlägg
18 september 2012
Är inte så haj på vad grejerna heter men jag har för mig att det är gasspjället/huset eller va de nu är som sitter "efter" lmm, pröva göra rent ordentligt både där och stiften i både kontaktstycket och lmmätaren, funkar inte de så kanske nolla felkoder och updatera mjukvaran för gas-blabla grejerna..

Verkar som om många har strul med just detta på s/v70 97-00 just nu :S

44 Inlägg
18 september 2012
Trådstartare
Hmm, vart sitter spjällhuset då? Vid insuget nånstans?

682 Inlägg
18 september 2012
Testa andra tändstift och gör kompprov - det billigaste du kan göra och du får ju en 'service' gjord samtidigt!

- Westcoast Smurfs
216 Inlägg
18 september 2012
under denna kåpan, vet att det har funkat för vissa som haft detta problem..

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150662/150662-280264fcf40ec44861543b40b5048576.jpg

44 Inlägg
18 september 2012
Trådstartare
CalleBlom skrev:

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 048576.jpg

Är det inte annat på turbo modellerna?

449 Inlägg
18 september 2012
är det elektronisk gasspjäll på den eller??? allra lättast är ju att kolla felkoder på bilen sparar dig massa garagetimmar för att du felsökt,,,

Full Fart Spar Tid!!!

44 Inlägg
18 september 2012
Trådstartare
robert___j skrev:
är det elektronisk gasspjäll på den eller??? allra lättast är ju att kolla felkoder på bilen sparar dig massa garagetimmar för att du felsökt,,,

Nä, det är inte elektroniskt gasspjäll. Det kom väl 99?

La upp en film på hur den går också
http://www.youtube.com/watch?v=ul9_ATNk … e=youtu.be
Senast redigerat av makkwald (18 september 2012)

449 Inlägg
18 september 2012
kolla du felkoder för att leta fel,, du sparar massa tid men om ja skulle gissa så kanske bränslepumpen eller kam givarn

Full Fart Spar Tid!!!

- Westcoast Smurfs
216 Inlägg
18 september 2012
makkwald skrev:
CalleBlom skrev:

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 048576.jpg

Är det inte annat på turbo modellerna?

Har faktiskt ingen aning..
kolla du felkoder för att leta fel,, du sparar massa tid men om ja skulle gissa så kanske bränslepumpen eller kam givarn

tyvärr är ju bilen såpass gammal att felkoderna inte visar exakt var problemet ligger..
skulle tro att det poppar upp att de är fel på lmm men det betyder inte att just den är kass, finns mycket i närheten som går på samma..

men ja, felsökning är ju de enklaste alternativet till att börja med..

makkwald skrev:
Nä, det är inte elektroniskt gasspjäll. Det kom väl 99?

japp
Senast redigerat av CalleBlom (18 september 2012)

44 Inlägg
18 september 2012
Trådstartare
robert___j skrev:

Har ingen felkodsavläsare och kan inte ta mig till verkstad, tyvärr. hmm

- Westcoast Smurfs
216 Inlägg
18 september 2012
makkwald skrev:
robert___j skrev:

Har ingen felkodsavläsare och kan inte ta mig till verkstad, tyvärr. hmm

Klart du kan, finns ju folk som livnär sig på att transportera bilar till verkstan wink
Senast redigerat av CalleBlom (18 september 2012)

449 Inlägg
18 september 2012
går soppa pumpen???? gör den det så byt tändstift funkar inte det hitta en kompis med en likadan bil och prova dina saker på hans bil tills du hittar nått som gör att hans bil inte heller startar,,, typ lmm hallgivare kamgivarn databox

Full Fart Spar Tid!!!

219 Inlägg
18 september 2012
Sitter det inget soppapumpsrelä på dessa? kolla det om det finns ett relä smile

2 452 Inlägg
18 september 2012
hade relät varit sönder så hade bilen ej startat alls....tippar mer på pumpen så var det med chefens bil....bytte den o nu går bilen som den skall....bränslepumpen ska klara o gå i 20000 km allt över det är bonus....

döden kommer tillbaka

Sök