4101
Sök

Volvo 940 classic 95a problem med klimatanläggning

570 Inlägg
20 september 2012
Trådstartare
Tjena

har en 940 med klimat anläggning,

alltså det låter väldigt märkligt, men startar jag då denna så det flödar in luft, om jag tex sätter den på auto, så blir det princip fullt ös direkt, precis som de ska, men ligger jag då och gasar fullt så slutar då fläkten gå

men släpper jag då gasen igen så återgår då fläkten till fullt läge igen.. 

Alltså har aldrig varit med om detta att cupefläkten eller acc ska ha ngt att göra med gasen att göra,

jag är helt ställd vet inte vart jag ska börja eller så,  men om ni har några tips på vad detta kan vara så är ja väääldigt tacksam

1 758 Inlägg
20 september 2012
Klimatanläggningen är vakuumstyrd på dessa bilar.
Det du beskriver är ett hyfsat vanligt problem som uppstår när det läcker någonstans i systemet.

Hittade en bra sida när jag letade efter bilder på vakuumsystemet, här verkar all info man behöver finnas:
http://www.volvoclub.org.uk/faq/Heating … oning.html

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
21 september 2012
på insuget sitter det 2st backventiler en av dom som är trasiga den ena drar in luften till givaren i taket den andra till hela paketet svårt att se vilken som är vilken men bara ta loss dom och kolla så dom fungerar

när du får laddtryck så tappar du vakum och får övertryck istället och då slutar det blåsa. det kan även sluta med att grejer börjar gå sönder oxå

Kör fort så hinner inget hända...

Sök