3950
Sök

E36 328 startar inte, men påväg att starta med startgas. *PROBLEMET LÖST* *UPDATE MED NY FILM*

186 Inlägg
23 december 2012
Trådstartare
#101
Är det den här: http://www.schmiedmann.se/3_serien/E36/ … .htm#14897

Produktnummer: 13621703993

Men det är väll den som sitter under insuget i motorblocket?

Vad är den som sitter på insuget då? Kallstartsgivare?

Länka tack om ni hittar smile


Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
23 december 2012
#102
Japp, den menade jag. Sitter i toppen precis under insuget. Mäter tempen på kylvätskan och talar om för motorstyrningen hur mkt soppa som ska skickas på. Den som sitter i insuget är en lufttemperaturgivare. Den mäter lufttemperaturen och har samma uppgift som föregående givare


186 Inlägg
25 december 2012
Trådstartare
#103
Men troligast borde väl vara tempgivaren under insuget?
Vart kan man hitta den andra givaren, hitta den inte på mekonomen eller schmiedmann, kanske finns på skruvat?

Men känns ju som deborde vara fel på den eftersom den startar lätt när den är varm men att den ej startar när den är kall utan startgas?

Ska åka in till mekonomen och köpa en tempgivare i veckan tänkte jag!


Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
25 december 2012
#104
Ahlen93 skrev:
Men troligast borde väl vara tempgivaren under insuget?
Vart kan man hitta den andra givaren, hitta den inte på mekonomen eller schmiedmann, kanske finns på skruvat?

Men känns ju som deborde vara fel på den eftersom den startar lätt när den är varm men att den ej startar när den är kall utan startgas?

Ska åka in till mekonomen och köpa en tempgivare i veckan tänkte jag!

Ja, börja med att byta tempgivaren som sitter i toppen, det är vanligast att den ger sig. Tempgivarn för luft ger sig inte så ofta. Så åk och köp en sån och prova igen smile

Vet att skruvat har lufttempgivaren. Den är enkel att mäta upp med. Mellan stiften så ska den ha 2,5 kOhm, alltså 2500 Ohm.
Senast redigerat av Marcus_89 (25 december 2012)


186 Inlägg
26 december 2012
Trådstartare
#105
Okej smile men den i toppen går ej att ohmmäta eller?
Kanske lika bra att bara prova byta eftersom den bara kostar 250kr på mekonomen och då är de ju bra grejer så köper nog hellre där än på schmiedmann vad de gäller elektronik delar smile

Känns som de borde vara den eftersom den startar utan startgas väldigt lätt när den är varm men när den är kall så går den inte starta utan startgas?


Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
26 december 2012
#106
Jo, den går att Ohmmäta. Resistansen är olika vid olika temperaturer, det är så den ger signal till styrboxen. Har dock inte värderna för de olika temperaturerna. Prova och byt den, handlar inte om många kronor


186 Inlägg
26 december 2012
Trådstartare
#107
Nej precis, ska ringa och beställa en på mekonomen imorgon smile


186 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
#108
Har köpt en tempgivare och har den hemma nu, har även en sån långhylsa nu så jag kan släppa på givaren.
Bytet av givaren går ju på några minuter men jag har ett problem hur öppnar man kontaken lättast till givaren?
Det är ju sånna där plastpiggar som glider över två hål och låser givaren.
Lambdasonderna har likadana kontakter om ni undrar hur dom ser ut.

Hatar sånna låsningar varför kan dom inte bara ha en metallbygel som de flesta andra givare har?

Tacksam för hjälp!
Senast redigerat av Ahlen93 (20 januari 2013)


186 Inlägg
16 januari 2013
Trådstartare
#109
Jag har nu bytt givaren sedan förra veckan var ju hur enkelt som helst smile
Men jag har ett problem att bagagen var i låsläge när jag tog ur batteriet för laddning och det går inte låsa upp bagagen med nyckel enbart på centrallås och de har tidigare ägare pillat i så centralås går på någon jäkla dosa med larm och grejer dom satt i(onödigt).

Så det enda sättet för mig att få i batteriet igen antar jag är att ta bort baksätet men jag har inte fattat hur  man ska göra. Jag pilla lite med de igår men jag lyckas bara få de lite löst i ändarna?

Kan någon vara snäll att förklara hur man tar bort baksätet på en 4dörrars E36?


235 Inlägg
16 januari 2013
#110
Ryck i ytterkanten (framåt mot stolarna) uppåt för att lossa sätet. Ryck mot dig i ytterkanter (vid hatthyllan) för att släppa ryggstödet. Sedan dra uppåt (håll koll på styrningarna på sidorna som går i plastkonsollerna vid hundbenen) Man kan få rycka ganska kraftigt ibland så de släpper ordentligt.

Riktiga tyska bilar driver på bakhjulena!

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
16 januari 2013
#111
Absolut enklaste är att ta startkablar till ett batteri och ansluta till pluspolen i motorrummet(sitter på/vid insuget) och sen jordar du i karossen. Så har du ström i bilen under tiden. Annars så ska det gå att öppna låset med nyckel bak just pga av detta. Men brukar tyvärr paja


186 Inlägg
20 januari 2013
Trådstartare
#112
UPDATE!

Nu har jag bytt tempgivaren och jag lyckades riva ur baksätet och ansluta kablarna till batteriet.
Men bilen beter sig likadant, men jag har gjort en ny film nu för att visa hur den beter sig.
Förhoppningsvis kanske någon vet vad felet kan vara och hjälpa mig.
Den startar fortfarande bara på startgas när den är kall och den startar jättelätt när den är varm utan startgas.

Iallafall tror att filmen är tusen gånger lättare att beskriva problemet hur den går än att förklara smile
Och om någon skulle poängtera så vet jag att motorn är lite för varm och de beror på att jag måste lufta kylet eftersom jag hade av kylarslangen när jag bytte vevgivaren för ett tag sen, så den går lätt varm smile

Filmen: http://www.youtube.com/watch?v=3YQvFFzc8Ao


1 798 Inlägg
20 januari 2013
#113
Antar att din tempmätaren inte stämmer för enligt den kokar ju nästan bilen.

Men har du låtit göra en felsök på bilen bara byta på måfå kan ju ofta bli dyrare än att få veta va som är fel direkt

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

186 Inlägg
20 januari 2013
Trådstartare
#114
fredde85: Jo, tempmätaren stämmer vattnet var ju väldigt varmt, den var likadan när jag hade fel på vevaxelgivaren en annan gång och bytte den efter de gick den upp till rött i temp på typ 3 kilometer och då luftade jag kylen så låg den på perfekt temp hela tiden smile
Angående felsökning förstår jag att du inte läst igenom tråden, men de ligger till så att jag har provat felsöka på 4 olika ställen( mekonomen, BMW, mm) när jag hade ett fel på bilen en annan gång, men på min bil går det inte få fram några koder, felsökningen avbryts och de står något felmeddelande på skärmen, så har de gjort på alla fyra ställen jag provade på. Man hör att det knäpper i styrboxen och så men någonting gör att felsökningen avbryts kommer inte ihåg exakt vad det står, men han på BMW trodde de kunde vara någon kabel som var av någonstans, men han sade att det skulle bli dyrare att fixa de felet än att testa byta sig fram med andra givare för att hitta felet.


1 798 Inlägg
20 januari 2013
#115
ahhh ok usäktar för min lathet att inte orka läsa hela då

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

186 Inlägg
20 januari 2013
Trådstartare
#116
fredde85: absolut ingen fara haha, de var inget otrevligt menat om de kanske förefall så, ursäkta från min del.
Men du har inget tips på vad felet kan vara?


Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
20 januari 2013
#117
Verkar vara ett skumt fel. Men lägger en gissning på databoxen. Hur ser stiften ut? Låter nästan som att den inte får soppa. Är bränsletrycket ok?


186 Inlägg
20 januari 2013
Trådstartare
#118
marcus_89: Sitter sprillans nya Bosch stift sedan i höstas och bränsletrycket är okej!
Okej, jag vet inte riktigt men databox känns ju skumt att den endå skulle gå så bra, jag var ju ute och körde med den utan problem tidigare i veckan, de är ju när man varvar den mycket den vill köva sig själv och så.
Jag tror nog på någon givare men vet inte riktigt vilken.
Mer svar hoppas jag på smile


Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
20 januari 2013
#119
Har inte läst tråden, men har du fått tips om bränsletrycksregulatorn?

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
20 januari 2013
#120
Ahlen93 skrev:
marcus_89: Sitter sprillans nya Bosch stift sedan i höstas och bränsletrycket är okej!
Okej, jag vet inte riktigt men databox känns ju skumt att den endå skulle gå så bra, jag var ju ute och körde med den utan problem tidigare i veckan, de är ju när man varvar den mycket den vill köva sig själv och så.
Jag tror nog på någon givare men vet inte riktigt vilken.
Mer svar hoppas jag på smile

Om du nu har mätt trycket, vad har du fått fram?



Sök