Nä smidigast är inte att ta ner hela motorn.....
Klipper i en "guide" från ett kopplingsbyte jag gjorde för några år sedan. Skall vara bilder till oxo men de ligger på en server som är död....
• Hissa upp bilen och ställ den stadigt på pallbockar.
• Demontera hjulet.
• Demontera innerskärmen.
• Demontera nödvändig plast på undersidan (vänster och mitten).
• Rensa lite lagom under huven, tryckrör, batteri + konsol. Vill du trängas lite går det utan att ta bort dessa delar....
• Lossa röret till kopplingen, det kommer olja....
• Lossa de 3 skruvarna till spindelleden.
• Lossa krängningshämmarpinnen i länkarmen.
• Lossa inre drivknutsdamasken på förarsidan:
• Lossa spindeln och dra ur drivaxeln.
• Plasta in tripoden på axeln så den skyddas mot smuts.• Montera en bygel att hänga motorn i
• Lossa framvagnsbryggan, sitter ett par skruv vid "flygplansbussningen", styrväxel, och i främre hörnet.
• Lossa växellådans fästpunkt i framvagnen och fäll ned framvagnsbryggan alternativt ta loss hela bryggan.
• Demotera växelförargummit.
• Lossa kontakten till hastihetsgivaren:
• Börja lossa alla skruven till lådan men spara de 2 övre. De vid startmotorn är förjä***** :evil:
Nu är det dax att ta ned skrället och i det här läget är det en fördel om man är 2 personer eller har en domkraft/växellådslyft tillhands.• Demontera de 2 återstående skruven och jucka dän lådan. Drivaxeln på passagerarsidan behöver du inte tänka på, den sköter sig själv:
Vola!!Att demontera kopplingen är inget konstigt, det är bara att ta ett par varv i taget på varje skruv till tryckplattan så den får följa med i "spänningen"
Personligen hade jag renoverat slavcylindern oxo när skrotet endå är nere, kostnaden är ju inte stor.
Inte fel att byta kopplingsslang/rör heller då gummit i slangen kan vara av dålig kvalité.
Dessutom brukar det rosta vilket ökar risken för att de går av eller släpper smuts till den nyrenoverade slavcylindern.....
Monteras en "vatare" tryckplatta rekommenderas en stålomspunnen slang på röret istället för gummi som på originalet:
Leta efter oljeläck bakom svänghjulet och hittar du det så läcker packboxen vid vevaxeln.
Demotera isåfall svänghjulet och byt denna.
Sedan är det bara att montera ihop allt igen :happy:
Lite att tänka på vid monteringen:När du monterar den nya kopplingen skall du tvätta lamell och tryckplatta
NOGA med typ cleaner (lättflyktigt).
Skadar inte att smärjla av platta/lamell med fint smärjelduk oxo.
Du kommer att behöva ett centreringsdorn för att centrera lamellen när du drar fast tryckplattan igen.Slarvar man med centreringen av lamellen blir det ett h-vete att får dit lådan, det är nog så jobbit som det är....
• Momentdra tryckplattan, gänglåsning skall monteras på skruvarna.
• Tråckla tillbaka lådan (ja det ÄR tungt) och montera tillbaka alla skruv/mutter.
• Dra den stora skruven som sitter i ett öra i sumpen
SIST och tänk på att inte dra den tokhårt, finns risk för att sumpen spricker annars och det är jobbigt....
• Fyll den inre drivklockan med nytt fett, även om det verkar mycket skall det i en hel tub....:
• Kopplingen måste luftas och när du gör detta skall burken vara
Full fulleli full full :
Luftningsnippeln hittar man på slavcylindern, montera en slang genomskinlig på nippeln så du ser luftbubblorna och slipper oljespill på lamellen.
Låt det inte sjunka för långt under luftningen heller, kan vara nödvändigt att fylla på 2-3 ggr under en luftning.
Överskottet kan du lufta ut genom ett bromsok eller pumpa ut det med en sprayflaska till du når [max] nivån i påfyllningsburken.
En "luftman" är inte fel att använda, det underlättar.
Att inhandla/skaffa:-Bromsvätska.
-Fett till inre drivknut.
-Renoveringssats till slavcylindern?
-Nytt kopplingsrör?
-Bygel att hänga motorn i.
-Centreringsdorn till lamell.