Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och fräck sommarbil, något av en sleeper med vass motor under huven utan att det syns för mycket på utsidan. Projektet består av uppfräschning av inredningsdetaljer, motorbygge och en del praktiska lösningar. Jag försöker alltid att göra så mkt jag kan själv, det blir roligast så. Följ gärna med, peppa, tipsa och kritisera! /// Peter
  • 119 Följare
  • 521 986 Visningar
  • Projektet avslutat 17 augusti 2015
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
12 mars 2013 · 3 068 Inlägg

Jahopp, där försvann nog stora delar av fritiden som en avlöning.. Men jag är inte ledsen för det. Kl.05:54 föddes Selma, en liten tjej på 50cm och 3425g på Borås förlossning smile nu ligger vi på BB-hotellet och myser smile

För att nämna någon om bubblan så satt jag och körde den när frugan ringde och sa att det var dags att åka in smile
Sen upptäckte jag att jag tappat en navkåpa, givetvis pga att föregående klant försökt svetsa fast ett clips som släppt.. För mig är det oförståeligt.. Det finns ju nya set med clips och nitar att köpa för 50-60:- yikes

Nåväl, vi mår alla fint iaf och kommer åka hem under morgondagen. Så det blir nog lite avkall på mekandet, men tänkte iaf försöka fixa det sista på motorn innan sommaren. /// Peter

Hakiki
12 mars 2013 · 510 Inlägg

Stort Grattis!!

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
12 mars 2013 · 3 068 Inlägg

Tackar gubbs smile

Bumse
12 mars 2013 · 96 Inlägg

Stort grattis! Vilken känsla det är, min dotter blir 7 i år smile

BMW 324td "tdR" (1988)
Volkswagen 1300 "Bbu-bblan" (1968)
Tokken Team dBakuten
12 mars 2013 · 3 453 Inlägg

Grattis!

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Putteliten
12 mars 2013 · 9 094 Inlägg

Grattis!

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
12 mars 2013 · 3 068 Inlägg

Tack ska ni ha, ska se om hon vill sova en stund nu. Hon har iofs varit lugnare än jag förväntade mig smile

Djo
13 mars 2013 · 10 163 Inlägg

Grattis big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
13 mars 2013 · 3 068 Inlägg

Tackar, tänkte jag skulle svänga förbi garaget vid tillfälle och iaf hämta kameran smile
Den blev ju kvar när vi fick åka in. I den finns bl.a bilder på motorn i stort sett helt provmonterad med avgas.

Nu ska jag ner till torget och klippa mig, måste ju va daddy cool, hehe

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
13 mars 2013 · 3 068 Inlägg

Tjena mittbena!

Smet iväg hemifrån en liten stund och pimpade barret, passade då på att svänga förbi garaget för att hämta kameran.

Provmonterade som sagt motorn lite granna.. börjar se riktigt fräsigt ut om man får säga det själv. Generatorn satte jag dock aldrig dit då den sitter på originalmotorn i bilen för tillfället.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1226.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1232.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1237.jpg

Saknas givetvis lite grejer.. först glömde jag sätta dit ventilkåpa, som kom med på sista bilden..

Sen kapade jag en gammal stötstång för att kunna mäta mig till hur långa det behövs.. Man får ju ta hänsyn till att topparna planats 3,7mm.. Sen sitter det 1,4:1 utväxlade vippor.. Det man vill åstadkomma är att vid halva lyftet skall vippan vara parallell med kanten på topplocket. Detta för att inte få onormalt slitage på vippor och ventilskaft. Jag kom på att jag ändå får hålla mig tills jag fått hem lash caps. Sen kanske jag behöver ha shims under själva vippbryggan..

Trumpinne (som Robban kallar dem)
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1240.jpg

Nu dröjer det kanske lite innan jag åker till garaget eftersom det kom en liten tjej i måndags morse som nämnt.. smile Men tanken är fortfarande att motorn skall vara "klar" till sommaren. Resten av bilen är ju i stort sett körklar iaf, sånär som på ett par extra mätare etc.

Senast redigerat av Peter_Eriksson (13 mars 2013)

tommyhjortasen
13 mars 2013 · 1 049 Inlägg

Om motorn går lika bra som den ser ut kan du vara lycklig (lyckligare).

Vad åstadkåmmer du med 1,4:1 vippor som du inte skulle göra med en kamaxel med större duration? Du måste ju ändå korta stötstängerna, mindre lyft på vippan.

Grattis till dottern, lite avundsjuk då man bara lyckats åstadkomma tre pojkar.

Bimiss
13 mars 2013 · 154 Inlägg

Rent och snyggt!

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
13 mars 2013 · 3 068 Inlägg

tommyhjortasen skrev:
Om motorn går lika bra som den ser ut kan du vara lycklig (lyckligare).

Vad åstadkåmmer du med 1,4:1 vippor som du inte skulle göra med en kamaxel med större duration? Du måste ju ändå korta stötstängerna, mindre lyft på vippan.

Grattis till dottern, lite avundsjuk då man bara lyckats åstadkomma tre pojkar.

Ja, man får ju hoppas iaf smile Det ligger några timmar bakom topparna som nu flödar 140cfm vid 12mm lyft.
Självklart hade jag lika gärna kunnat sätta i en roligare kamaxel, web cam 163 är en som jag tittat på som verkar trevlig. Anledningen till att jag inte gjort det är att jag i detta skede inte delar blocket, med allt vad det innebär, dvs:
Ar-borrning av lagerlägen
Nya lager överallt
Motviktsvev med balansering

Gör man det kommer suget efter annat bli alltför stort, tex upptag för större cylindrar och slag. Vilket innebär upptag av toppar, osv osv..

jag vet att det är långt ifrån optimalt att inte dela blocket, ar-borra osv.. Men jag måste hålla låg budget nu pga. dotter och husköp. Förhoppningsvis håller den sommaren så blir det delning med allt vad det innebär i vinter.

Tackar, känns riktigt kul! Har läst att det är något vanligare med pojkar, så får förhoppningsvis en nästa gång så man har en av varje smile Pojkar ska ju vara lite lättare i tonåren iaf, hehe

Bimiss skrev:
Rent och snyggt!

Tackar, hyffsat rent iaf och snyggt blir det med lite nya kåpor, remskivor, avgas och fräscha förgasare smile

Skruvar till det
14 mars 2013 · 1 702 Inlägg

Ja den motorn blev ju fin 125hk++ kanske, du får bromsa den på bugrun och kolla.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Bimiss
14 mars 2013 · 154 Inlägg

Fläktkåpan, är den ny, eller lackade du den? Blev isåfall riktigt fin yta!
Någon som nämnde hammarlack på spray, är det något du prövat?

Om man får ytan som med pensel-hammarlacken, kanske man skulle köra det på lite fästen och smådetaljer.

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
14 mars 2013 · 3 068 Inlägg

Tommy: jag räknar inte med mer än 100+ så blir jag iaf inte besviken. Går allt fint blir det bänkning ja, men det ska tydligen va lite glädjesiffror i den bänken.. Men man får en uppfattning iaf.

Bimiss: fläktkåpan är brand new smile jag har inte lackat den själv.. Men har lurat på att köra silver på kåporna.. Kan bli fräckt. Hammarlack på spray har jag inte testat.. Drn ska tydligen va ganska snygg.. Men den kostar ju 169:- / burk.. Nästan lika dyrt som 2k på burk.

dadde
14 mars 2013 · 2 164 Inlägg

så himla glädje siffror tror jag inte att det är.. min golf har enligt deras bänk 18hk mer än original.. och det känns som att den har 40hk mer.. nä, men 18hk känns inte helt orimligt! tongue så jag tror att det kan va ganska bra siffror där.. min kusin bänkade sin 1.8t passat med typ annat avgas och fick att den hade 5hk mer än original smile så ganska bra är den nog smile

så enligt bugrun bänken har jag ca 88hk i min lilla dieselturbo, och jag drar jämt med 112hk gti golf 1 smile

"Life´s too short to drive a boring car"
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
14 mars 2013 · 3 068 Inlägg

Kanske har blivit bättre med åren smile Hur som får man ändå se det som en fingervisning. Det enda rätta är att bänka motorn original och sedan igen i samma bänk efter modifiering och på så vis se effektökning utifrån samma förutsättningar.. Givetvis måste man egentligen korrigera för lufttryck, luftfuktighet och temperatur.

Idag kanske det dyker upp en kromlist till min radioplåt smile Sen ska jag åka till Lerum någon dag snart och hämta 2st släta plåtfälgar som ska breddas nån gång framöver.

letar också efter en lämplig tryckplatta.. blev erbjuden en väldigt fin NOS tryckplatta från Trimco, helt ny och hämtad i hans verkstad efter hans bortgång. Tyvärr är den i hårdaste laget med 1180Nm. Jag vill mkt hellre ha armar än solfjäder, de är bättre och utväxlade.

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
14 mars 2013 · 3 068 Inlägg

Smet förbi bussgods idag när jag ändå skulle förbi garaget och hämta en pensel och lite skruv smile

Förlängningar till svärden som Grandell har tillverkat åt mig. Nu slipper jag toe-in på bakhjulen.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0853.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang