Hallå!
Idag har det riktiga arbetet satt igång på riktigt. Till min hjälp har jag Dann "Rise above", sen har även Emanuel hjälpt till lite, Sebbe var förbi en sväng med.. Alla proud members of Tatermeck performance
Vi började med att baxa in bilen i deras garage, inga problem so far. Bilen upphissad och så började vi med att ta av bakhjulen och ta loss skärmar..
Spänningens ögonblick när skärmarna åkte av, var infästningarna hela eller fullständigt upprostade?
Vänster
Höger
Det visade sig att de är riktigt solida bägge sidor, skönt, då slipper man lägga tid på det!
Jobbet fortsätter med att plocka av all el och diverse ateraljer på snörran.
El, kablage, gaswire, tändkablar, etc etc. bortplockat
Sen var det då dags att hinka ner motorn, in med stora domkraften och gummikudde under motorn. Av med bakre kylplåten. Sen lossa alla (4) bultarna. Sen var det bara att hissa, rucka, hissa bil, sänka, rucka, tjipp tjopp så var motorn lös!
Den gamle trötte saten.. läckt olja lite här och var.. men det är ju så det brukar va på en gammel orenoverad och förmodligen misskött 1200.
Nästa operation var att modifiera mellanplåten bak så att den blir demonterbar.. Inga problem tänkte vi.. tills vi insåg att den varit lite röten och således svetsats fast längs med ytterkanten.. yippiie..
Men vi filade på ett par olika lösningar, tex att sätta nya öron under efter att vi lagt ett snitt längs med kanten osv. Vi kom dock fram till att det är lättare att snitta loss den med kanten, borra ur punktsvetsarna längst upp, snitt rakt ner vid skarven mot karossen. Sen kapade Dann loss skärminfästningar från en skrotig golf på gården (så det blir iaf original vw-plåt), som ska agera infästning till mellanplåten. I framtiden skall jag montera D-zus istället, men det finns inte tid att ta hem såna nu, så det får bli karosseriskruv till en början.
Plåten lös
Det var väl i stort sett vad vi hann med idag, utom att dricka en kopp kaffe och käka kanelbulle och polly. Fortsättning följer imorn. Då får jag min 44mm hylsa till svänghjulsbulten och innan kvällen är slut ska nya motorn sitta på plats