Hallå igen
Tänkte bara jag skulle skriva ett par rader så att inte tråden faller helt i glömska. Jag har inte skruvat någonting nästan de senaste veckorna, utan jag har bara njutit av semester och åkt så mkt bubbla som vädret har tillåtit, vilket har varit mycket det senaste!
Jag har planerat att göra en liten service på motor och chassi så småningom, tex justera förgasare, ställa ventilspel och kolla hjulvinklar. Jag vet att det är lite för mkt toe-out och felakktig caster i fram, pga att föregående ägare sänkt bilen med sänksatser och inte monterat vare sig sänkspindlar eller casterschims. Dessutom blir länkarmsgeometrin fel, vilket ger ovan nämnda toe-out pga att vinklar på styrleder förändras.
I och med det tänkte jag också ge mig på att montera svärdförlängningarna bak för att motverka den toe-in man får av sänkning med svingaxel.
Utöver det har jag börjat planera vad som jag VILL göra i vinter.
Motor:
Montera isär allt, balansera vev och ar-borra blocket. Montera roligare kamaxel och nya lager.
Ev nya toppar och större cylindrar, detta beroende på vad budget tillåter. Har tänkt mig 92 eller 94mm borr, vilket ger en 1835cc eller 1915cc. Hade gärna satt i en annan vev med längre slag, men det vet jag att det kommer hamna utanför min ekonomi för denna gången.
Motorrecept:
AS41 block, ar-borrat och fullflödes med utgång från pump och ingång i block
balanserad std vev
viktade kolvar och stakar
92-94x69mm cylindervolym
041 alt 044 toppar, portade och planade efter behov. ventilstorlek 40/35,5 alt 42/37mm
Kompressionsförhållande kring 10:1
Original renoverade kylplåtar
Eftermarknads 30hk doghouse-kåpa
Externt oljekyl med termostat, ev termostatstyrd fläkt, monterad till vänster om växellåda
svetsad fläkt
Kamaxel med runt 290 duration och 12-13mm lyft.
Nya lättviktstryckare
Chromoly stötstänger
Dubbla weber 40 idf
Elektrisk bränslepump och ev holley bränsletrycksregulator
Chassi:
Nya stötdämpare runtom
Översyn av bromsar
Krängningshämmare fram
Uppstyvning av ramben bak
Nya växellådsbussningar, modell gula Rhino
Övrigt:
Nya bussningar växelförare
Byta växellådsolja
Byta bromsvätska
Ev konvertera till 2-krets bromssystem
Fan, det är en hel del man skulle vilja göra med bilfan.. mycket hänger som sagt på ekonomi, men även på om jag hittar nån ny bra garagelokal att hålla till i, garaget hemma är alldeles för litet.
Ett par bilder från de senaste veckornas bubblaturer: