2832
Sök

Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och... Visa mer

luftgekühlt für alle
525 724 Visningar
Projektet avslutat 17 augusti 2015
10 163 Inlägg
12 juni 2013
#821
Haha vet själv haft en epa som hade ett redigt dåligt avgassystem som låg på marken nästan trots att den var upptryckt mot ramen och tappade avgassystemet mitt i stan gjorde det 2 gånger innan jag bestämde mig för att bygga ett riktigt custom avgassystem haha. Brölade rätt fint då. lol

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
13 juni 2013
Trådstartare
#822
Hehe, jo det har hänt mig en gång innan att jag kört sönder avgassystem.. men nu var det ju en lös dämpinsats som jag skruvat fast.. eftersom jag ville ha valmöjligheten att köra utan..

Nu blir det nog så att jag bygger om lite grann med en ljuddämpare i hjulhuset innanför höger hjul. Sen kommer det sticka ut ungefär som det gör på en "vanlig" bil.

Ska även försöka få lite tid till att gömma undan några kablar.. tänkte även montera en killswitch.. fick gashäng i helgen och det var en liten obehaglig överraskning, hehe.. då är det skönt att veta att man bara kan slå av allt.. Det är nämligen så att det är väldigt vanligt att tändningslåset inte alltid funkar som det är tänkt på gamla folkor. Min kan ibland fortsätta gå även om jag vrider av nyckeln.


490 Inlägg
13 juni 2013
#823
Det där med nyckeln är inte så ovanligt på Volvo 740 heller, jag kunde stänga av min, gå ur bilen, låsa och promenera några meter innan han själv valde att stänga av sig.....
Kommer inte ihåg om jag åtgärdade det eller inte....

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
13 juni 2013
Trådstartare
#824
Tror det egentligen är ganska vanligt på många äldre bilar.. tändningslåsen var inte bättre förr lol Men en killswitch är ändå aldrig fel. I en gammal bil jag hade slutade bränslepumpen funka.. den fick ingen ström, ens efter jag bytte relä och säkring (trots att de var hela).. förmodligen kabelbrott, så jag drog en annan separat kabel med brytare.

Ev åker jag o hämtar säten på söndag. Riktigt fräscha stolar och soffa som jag kommit över. Han har tydligen en del andra grejer med, men jag ska hålla fingrarna i styr. Ska ju ner till Belgien om två veckor, på European bug in. Jag ska åka ner med PPR-Micke som ska köra dragrace, samt Jesper som har en riktigt riktigt fin Karmann Ghia (som vann priset för bästa motor på bugrun).


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
17 juni 2013
Trådstartare
#825
Jahopp, nu har det inte hänt någonting på ett tag. Har pysslat med lite annat såsom hus och trädgård.. Sen funderar jag lite på hur jag ska göra med avgassystemet.. dämpinsatsen flög som sagt ut förra veckan.. och det låter på tok för mkt för att köra utan. Speciellt snyggt är det inte heller..

Så jag funderar på att köpa eller bygga nån form av hide-away dämpare i hjulhuset, innanför hjulet.

Sen är det såklart svårt att låta bli att börja planera vinterns projekt med motor etc.. hehe.. Jävligt sugen på att plocka ihop lite värre grejer.

Ar-borra blocket och ta upp för fullflödes oljesystem samt ta upp för större borr
Nya vev- ram- och kamlager
Balansera vevparti
94mm cylinderkit
Fräckare kamaxel, typ web eller liknande, så man slipper 1,4:1 vippor men ändå får högre lyft och längre duration.

Problemet är sen om jag går upp till 94mm cylindrar "måste" jag ha nya topplock. Så det får ju filas lite på idéerna om hur jag ska göra.

Imorn efter jobbet ska jag möta upp en snubbe i Varberg som jag har köpt säten av, de är visserligen också ljusa som mina, men riktigt fräscha smile Så det blir att åka hem och montera i dem sen. Ska även hälsa på Jonas "Mohawk" Fransson i Varberg. Han har en sjukt fin -59 med alla tänkbara tillbehör. För övrigt är han en av dem som arrangerar "Volksblast" i Varberg 18/7.

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/1004566_10151514246523178_1879487273_n.jpg


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
18 juni 2013
Trådstartare
#826
Blidde inga säten för mig idag, snubben som jag skulle möta upp i Varberg fick sitt jobb där uppskjutet till nästa vecka, så det blir på måndag istället. Åkte en sväng efter jobbet till Kungälv och hälsade på PPR-Micke istället. Vi tjötade och grejade lite med hans räserbil och pratade lite om Belgienresan nästa vecka.

Fick även med mig ett par snajdiga huvsprintar hem, mkt praktiskt när man har huvdistanser och saknar fjädern, dessutom slipper man slå skallen i huven när man grejar med motorn.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_1093.jpg


490 Inlägg
18 juni 2013
#827
Hur gör du med kabeln till nr-plåtbelysningen?
Nån slags snabbkontakt?

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
18 juni 2013
Trådstartare
#828
Den ser du ju på fotot ovan, man får med kontakt för det :-)


490 Inlägg
18 juni 2013
#829
Ser ut som EN skarv?
Minus i plåten/motorluckan då?

Räcker det?

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
18 juni 2013
Trådstartare
#830
Ja, det har ju räckt med plusmatning innan så varför skulle det inte göra det nu? Det kommer ju fortfarande vara metall mot metall med de nya sprintarna. Annars är det ju bara att dra en till kabel och sätta dit snabbkontakt som jag köpte på biltema.


490 Inlägg
18 juni 2013
#831
Det sitter en sockerbit på min just nu. Lite krångligt, men bättre än att klippa kablarna.

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
18 juni 2013
Trådstartare
#832
Du kan få en snabbkontakt av mig, biltema har riktigt bra grejer nu med fuktspärr och stift.

Jag slog ur ena sprinten idag, men det låter mkt så jag tar den andra imorn, blev lite senare än beräknat när vi fick besök av Selmas mormor :-) Ledig hela dagen imorn så då kan jag fixa klart det..

Sen var det ju det här med ljuddämpning som måste lösas snarast möjligt.. funderar på att köpa en ny stingerinsats och sätta dit för att slippa stressa ihop nåt. Den kostar ändå bara 150:-


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
2 juli 2013
Trådstartare
#833
Då var man hemma igen då efter resa till EBI #5 i Chimay Belgien. Sjuukt stor träff med måååånga fina bilar och fräna räsers. Har en massa foton från träffen på kameran.. som jag kommer att lägga upp nånstans.

Handlade inte så mkt grejer faktiskt även om marknaden var den största vw-marknaden jag varit på. Det är mycket som är dyrare nere i Europa, iaf när det gäller original och nos-delar. Men jag köpte en ny växelspak och en extra oljesump.

Scat dragfast växelspak, helt ny, bara kartongen som var lite nött.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_1126.jpg

1,5L extra oljesump, också helt ny med alla tillbehör.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_1127.jpg

Så nu finns en empi t-spak till salu om nån behöver :-)

Kommer som sagt lägga upp lite mer från resan, men nu ska jag bara slappa hade jag tänkt.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
13 juli 2013
Trådstartare
#834
Hallå igen smile

Tänkte bara jag skulle skriva ett par rader så att inte tråden faller helt i glömska. Jag har inte skruvat någonting nästan de senaste veckorna, utan jag har bara njutit av semester och åkt så mkt bubbla som vädret har tillåtit, vilket har varit mycket det senaste!

Jag har planerat att göra en liten service på motor och chassi så småningom, tex justera förgasare, ställa ventilspel och kolla hjulvinklar. Jag vet att det är lite för mkt toe-out och felakktig caster i fram, pga att föregående ägare sänkt bilen med sänksatser och inte monterat vare sig sänkspindlar eller casterschims. Dessutom blir länkarmsgeometrin fel, vilket ger ovan nämnda toe-out pga att vinklar på styrleder förändras.
I och med det tänkte jag också ge mig på att montera svärdförlängningarna bak för att motverka den toe-in man får av sänkning med svingaxel.

Utöver det har jag börjat planera vad som jag VILL göra i vinter.

Motor:
Montera isär allt, balansera vev och ar-borra blocket. Montera roligare kamaxel och nya lager.
Ev nya toppar och större cylindrar, detta beroende på vad budget tillåter. Har tänkt mig 92 eller 94mm borr, vilket ger en 1835cc eller 1915cc. Hade gärna satt i en annan vev med längre slag, men det vet jag att det kommer hamna utanför min ekonomi för denna gången.

Motorrecept:
AS41 block, ar-borrat och fullflödes med utgång från pump och ingång i block
balanserad std vev
viktade kolvar och stakar
92-94x69mm cylindervolym
041 alt 044 toppar, portade och planade efter behov. ventilstorlek 40/35,5 alt 42/37mm
Kompressionsförhållande kring 10:1
Original renoverade kylplåtar
Eftermarknads 30hk doghouse-kåpa
Externt oljekyl med termostat, ev termostatstyrd fläkt, monterad till vänster om växellåda
svetsad fläkt
Kamaxel med runt 290 duration och 12-13mm lyft.
Nya lättviktstryckare
Chromoly stötstänger
Dubbla weber 40 idf
Elektrisk bränslepump och ev holley bränsletrycksregulator


Chassi:
Nya stötdämpare runtom
Översyn av bromsar
Krängningshämmare fram
Uppstyvning av ramben bak
Nya växellådsbussningar, modell gula Rhino

Övrigt:
Nya bussningar växelförare
Byta växellådsolja
Byta bromsvätska
Ev konvertera till 2-krets bromssystem

Fan, det är en hel del man skulle vilja göra med bilfan.. mycket hänger som sagt på ekonomi, men även på om jag hittar nån ny bra garagelokal att hålla till i, garaget hemma är alldeles för litet.

Ett par bilder från de senaste veckornas bubblaturer:

https://www1.garaget.org/archive/142/141742/308300/308300-3148937.jpg

https://www1.garaget.org/archive/142/141742/308300/308300-3167636.jpg

https://www1.garaget.org/archive/142/141742/308300/308300-3168224.jpg


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
13 juli 2013
Trådstartare
#835
Tror jag fick till höjden bak ganska bra idag, nu är det lika sånär som på ett par mm på båda sidor, wihoo..!

Ställde tändningen och kollade över lite. Lite fukt längs kanten på locket av bränslepumpen.. packningen börjar nog ge sig.. tror det kan bero på att den mekaniska pumpen får jobba mot en bränsletrycksregulator hela tiden.. vilket den inte är gjord för. Det ska dit en elektrisk pump hade jag tänkt, men det har inte blivit av än som mkt annat.. det beror väl mest på att allt funkar och det är kul när man ut och åka precis när som helst.

Tog en liten testrepa och här är ett litet filmklipp från den :-)

Senast redigerat av Peter_Eriksson (13 juli 2013)


9 114 Inlägg
13 juli 2013
#836
Rör sig rätt skapligt för en gammal Hitlerpulka! Låter rätt fränt faktiskt!

Du har inte annars funderat på en 2,1liters bussmotor med insprut. Känner en som hade en 1600 Variant med sån maskin i, jädrar vad den gick! big_smile


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
13 juli 2013
Trådstartare
#837
Jodå, det går allt att skrämma lote liv i en 1600.

Näfan, ingen typ4 i min bubbla, det får Robbertfab ängna sig åt :-P

Håller mig till typ1-motor, om NÅGOT annat så i så fall en oxyboxer, dvs wasserboxer med borttagna vattenmantlar, det är det starkaste blocket. Däremot vore det kul med turbo och megasquirt :-)


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
16 juli 2013
Trådstartare
#838
Nu har jag spenderat 1½ dag på Tjörn med Robertfag och skruvat bubbla.

Blev inte riktigt så mkt gjort som det var tänkt, men en del iaf :-)

Jag fick påfyllt med fett i framvagnen, dragit el till lambdasond och mätare. Efterdragit alla skruvar och muttrar till motor- och växellådsfästen. Jag justerade ventilspel och kollade rotor och lock etc.

Jobbigast var att få igenom kabeln till lambdasonden.. drog den genom värmekanalen i tröskeln eftersom jag inte vill ha lösa kablar på golvet eller under mattan, o jag har ju ingen värme heller ändå. Trixade med ett plaströr o skit ner vid sidan av bagageutrymmet fram, för att kunna trycka den genom tröskeln och ut under baksätet.. Det gick till slut med hjälp av sån kabeldragare man har för att byta kablar i väggar och tak. Ser lite ut som en sån avloppsrensare.

Efter jag kollat över, justerat spel, förgasare etc så tycker jag bilfan går bättre än innan, så det är ju bra :-) Återkommer senare med ett par bilder. Tack Robert för lån av lyft och verktyg


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
17 juli 2013
Trådstartare
#839
Lite torrgasning efter justering av ventilspel etc




Sök