3351
Sök

Tesla sålde fler bilar än Volvo i september 2024

3 386 Inlägg
5 oktober
#101
Muskelbil skrev:
Low skrev:
Muskelbil skrev:

Ja det var därför jag tog det andvändar namnet
Jag har kört Muskelbil sedan svenska försäljningen började 2013
Då köpte ja en S P85 310kW 600nm
Kostade cirka 900000kr då

Är nästan säker du varit medlem i garaget innan, under namnet evildan eller något liknande?smile

Det frågade någon i februari och jag säger som då
Jag är ny här
Gjorde kontot i december 2023
Men jag har fortfarande inte fått något ordentlit svar på varför den där evildan lives rent free in your heads

För evilda  och du är lika som bär, på gott och ont:)


3 121 Inlägg
5 oktober
#102
Jesper328 skrev:
Muskelbil skrev:
zemet skrev:
Min P85D kostar 1200 i månaden för 3500 mil/år.
Man 36år på landet.

Jag har reparerat bilen för över 30K i självrisker på ett år. Totala reparationskostnaden om jag inte haft försäkring hade varit en bit över 100K...
Bara AC systemet kostade 78K att reparera(2x kondensor, kylfläkt, battery chiller mm)

Jag är fortfarande sjukt nöjd med bilen dock, men man skall nog vara försiktig med att tro att man sparar pengar på att köra en gammal lyxbil:)

Däremot så tror jag faktiskt att en modern elbil från tex Tesla kommer vara billigare att hålla igång än en ny Volvo.

Jag körde också gamla skitbilar tills jag köpte teslan för ett år sedan.
Hade en Citroen C3 1.6 HDI från 2008 att pendla med.

En dag fick jag nästan en Hyundai i nacken när det helt plöstligt bara blev totalstopp på E6.
Det enda som räddade mig var att Hyundaien hade automatisk nödbroms.

Efter det kände jag att jag har faktiskt råd att köra något annat än en gammal skokartong.
Och jag tillbringar ändå ganska många timmar o året i bilen så något som är bekvämt, tyst och roligt att köra kändes som en rimlig prioritering.
Men det var allt billigare att köra C3a.

Upp till var och en vad man prioriterar såklart:)

Själv hade jag inte heller velat ha en Model Y eller Model 3, men skall man ändå köpa ny bil så tror jag precis som försäljningssifforna visar att dom är ganska svårslagna.

Alla 10-20år gamla lyxbilar kostar pengar att hålla igång
En audi s8
Bmw 7 serie
Eller amg s63
Är inte heller reparations befriade
Att jämföra ett teknik befriat arbets fordon med en lyx bil är möjligt men inte rättvist
Jämför teslan med en bil med liknande fartresurser och utrustning från FIAT

Annars kan vi alla köpa 20 år gamla yaris eller jazz och åka mycket billigare än en fiorino

Vet inte om jag anser en Tesla att vara någon slags lyxbil, inte jämfört med vad vi idag betraktar som lyxbilar iallafall.
Men nog om det.

Grejen är som sådan att de Teslor jag har kört har varit lika tråkiga som vilken bil som helst.
Visst har jag inte kört något Plaid, men de är väl ungefär samma sak fast med mer pulver.

Så varför byta en tråkig bil mot en annan mycket dyrare bil som är lika tråkig?
Skall man allt som oftast bara ta sig till och från jobbet, affären, osv så har det absolut ingen betydelse om man åker en flångny bil eller en gammal.
Ett plus med skåpbil är just skåpet, och ett plus med billig bil är att man inte behöver bry sig.

Acceleration är väl vad elbilar (oftast) gör bra jämfört med liknande bil med förbränningsmotor, men hur ofta nyttjar man den prestandan?

Ska jag lägga pengar så skall det vara en kul bil.
Kul ? 1547hk.
Kul = involverande körupplevelse.

Tycker nog ändå att de bilar med bäst körupplevelse är äldre ?hot hatches? även om de är klena och driver i fel ände.
Skoj, får skaffa mig en 106 GTI som länge legat på listan.

Kör man en Volvo 940 och pratar om körupplevelse? Nåväl. Grejen med Teslan (tex model 3 SR+ med lithium batteriet) är att du får drygt 400 bakhjulsdrivna hästar, drivmedlet kostar 2kr milen om man laddar hemma. Köper du en S Plaid får du iaf 1200hk med långa garantier. Vilken bil ska du jämföra med?  En hothatch med 140 hk? "Körkänsla" är subjektivt och jag håller med att Teslan inte går att jämföra med en ny McLaren men den håller kör åttor runt Mustang MachE, och är i mitt tycke roligare än BMW ix4 och liknande konkurrenter.
Man kan inte jämföra det riktigt med den Mercedes SLR eller BMW M2 Competition kanske. Men å andra sidan kostar en SLR iaf 10ggr mer per mil att driva.

Du får "lyxbils"features i en Tesla. Tex; ingen nyckel. Dörrarna öppnar sig när du närmar dig bilen. Alla inställningar sparas efter dig (ratt, speglar, stol, spotifykonto, youtube music) etc och läggs in automatiskt när jag tex hyr bil. Auotmatisk stolsvärme och kyla, automatisk rattvärme, automatisk torkarbladsvärme,  dubbelglas på alla rutoretc.
Sen är inte ljudnivå i kupe eller känslan i alla material som en Bentley, men det är en mellanklassbil med sportbilsprestanda i lågprissegmentet.
Senast redigerat av viccoA (5 oktober )


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 256 Inlägg
5 oktober
#103
Low skrev:
Muskelbil skrev:
Low skrev:
Är nästan säker du varit medlem i garaget innan, under namnet evildan eller något liknande?smile

Det frågade någon i februari och jag säger som då
Jag är ny här
Gjorde kontot i december 2023
Men jag har fortfarande inte fått något ordentlit svar på varför den där evildan lives rent free in your heads

För evilda  och du är lika som bär, på gott och ont:)

Det här får man fram om man söker på Evildan.
Foruminlägg 1    Medlem sedan 29 juni 2018    Senaste besöket 1 juni 2019

Förresten, är det någon som vet nåt om användarnamnet "miper"? Han renoverade ju en Duett till nyskick och innan han försvann så höll han på med att stoppa in en modern Volvomotor i en P1800. Det är över 8 år sedan han var inne på garaget men har varit synlig på andra forum fram till 2021.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (5 oktober )

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Ubåtsingenjör
7 323 Inlägg
5 oktober
#104
viccoA skrev:
Jesper328 skrev:
Muskelbil skrev:

Alla 10-20år gamla lyxbilar kostar pengar att hålla igång
En audi s8
Bmw 7 serie
Eller amg s63
Är inte heller reparations befriade
Att jämföra ett teknik befriat arbets fordon med en lyx bil är möjligt men inte rättvist
Jämför teslan med en bil med liknande fartresurser och utrustning från FIAT

Annars kan vi alla köpa 20 år gamla yaris eller jazz och åka mycket billigare än en fiorino

Vet inte om jag anser en Tesla att vara någon slags lyxbil, inte jämfört med vad vi idag betraktar som lyxbilar iallafall.
Men nog om det.

Grejen är som sådan att de Teslor jag har kört har varit lika tråkiga som vilken bil som helst.
Visst har jag inte kört något Plaid, men de är väl ungefär samma sak fast med mer pulver.

Så varför byta en tråkig bil mot en annan mycket dyrare bil som är lika tråkig?
Skall man allt som oftast bara ta sig till och från jobbet, affären, osv så har det absolut ingen betydelse om man åker en flångny bil eller en gammal.
Ett plus med skåpbil är just skåpet, och ett plus med billig bil är att man inte behöver bry sig.

Acceleration är väl vad elbilar (oftast) gör bra jämfört med liknande bil med förbränningsmotor, men hur ofta nyttjar man den prestandan?

Ska jag lägga pengar så skall det vara en kul bil.
Kul ? 1547hk.
Kul = involverande körupplevelse.

Tycker nog ändå att de bilar med bäst körupplevelse är äldre ?hot hatches? även om de är klena och driver i fel ände.
Skoj, får skaffa mig en 106 GTI som länge legat på listan.

Kör man en Volvo 940 och pratar om körupplevelse? Nåväl. Grejen med Teslan (tex model 3 SR+ med lithium batteriet) är att du får drygt 400 bakhjulsdrivna hästar, drivmedlet kostar 2kr milen om man laddar hemma. Köper du en S Plaid får du iaf 1200hk med långa garantier. Vilken bil ska du jämföra med?  En hothatch med 140 hk? "Körkänsla" är subjektivt och jag håller med att Teslan inte går att jämföra med en ny McLaren men den håller kör åttor runt Mustang MachE, och är i mitt tycke roligare än BMW ix4 och liknande konkurrenter.
Man kan inte jämföra det riktigt med den Mercedes SLR eller BMW M2 Competition kanske. Men å andra sidan kostar en SLR iaf 10ggr mer per mil att driva.

Du får "lyxbils"features i en Tesla. Tex; ingen nyckel. Dörrarna öppnar sig när du närmar dig bilen. Alla inställningar sparas efter dig (ratt, speglar, stol, spotifykonto, youtube music) etc och läggs in automatiskt när jag tex hyr bil. Auotmatisk stolsvärme och kyla, automatisk rattvärme, automatisk torkarbladsvärme,  dubbelglas på alla rutoretc.
Sen är inte ljudnivå i kupe eller känslan i alla material som en Bentley, men det är en mellanklassbil med sportbilsprestanda i lågprissegmentet.

Körkänsla eller körglädje är mer än effekt och siffror, det är subjektivt och handlar om glädje. Min gamle tysk är tusentals gånger charmigare och roligare att ratta än en Tesla, trots att Teslan är sjukt mycket snabbare och rent objektivt bättre på allt.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 256 Inlägg
5 oktober
#105
SportPilot skrev:
viccoA skrev:
Jesper328 skrev:

Vet inte om jag anser en Tesla att vara någon slags lyxbil, inte jämfört med vad vi idag betraktar som lyxbilar iallafall.
Men nog om det.

Grejen är som sådan att de Teslor jag har kört har varit lika tråkiga som vilken bil som helst.
Visst har jag inte kört något Plaid, men de är väl ungefär samma sak fast med mer pulver.

Så varför byta en tråkig bil mot en annan mycket dyrare bil som är lika tråkig?
Skall man allt som oftast bara ta sig till och från jobbet, affären, osv så har det absolut ingen betydelse om man åker en flångny bil eller en gammal.
Ett plus med skåpbil är just skåpet, och ett plus med billig bil är att man inte behöver bry sig.

Acceleration är väl vad elbilar (oftast) gör bra jämfört med liknande bil med förbränningsmotor, men hur ofta nyttjar man den prestandan?

Ska jag lägga pengar så skall det vara en kul bil.
Kul ? 1547hk.
Kul = involverande körupplevelse.

Tycker nog ändå att de bilar med bäst körupplevelse är äldre ?hot hatches? även om de är klena och driver i fel ände.
Skoj, får skaffa mig en 106 GTI som länge legat på listan.

Kör man en Volvo 940 och pratar om körupplevelse? Nåväl. Grejen med Teslan (tex model 3 SR+ med lithium batteriet) är att du får drygt 400 bakhjulsdrivna hästar, drivmedlet kostar 2kr milen om man laddar hemma. Köper du en S Plaid får du iaf 1200hk med långa garantier. Vilken bil ska du jämföra med?  En hothatch med 140 hk? "Körkänsla" är subjektivt och jag håller med att Teslan inte går att jämföra med en ny McLaren men den håller kör åttor runt Mustang MachE, och är i mitt tycke roligare än BMW ix4 och liknande konkurrenter.
Man kan inte jämföra det riktigt med den Mercedes SLR eller BMW M2 Competition kanske. Men å andra sidan kostar en SLR iaf 10ggr mer per mil att driva.

Du får "lyxbils"features i en Tesla. Tex; ingen nyckel. Dörrarna öppnar sig när du närmar dig bilen. Alla inställningar sparas efter dig (ratt, speglar, stol, spotifykonto, youtube music) etc och läggs in automatiskt när jag tex hyr bil. Auotmatisk stolsvärme och kyla, automatisk rattvärme, automatisk torkarbladsvärme,  dubbelglas på alla rutoretc.
Sen är inte ljudnivå i kupe eller känslan i alla material som en Bentley, men det är en mellanklassbil med sportbilsprestanda i lågprissegmentet.

Körkänsla eller körglädje är mer än effekt och siffror, det är subjektivt och handlar om glädje. Min gamle tysk är tusentals gånger charmigare och roligare att ratta än en Tesla, trots att Teslan är sjukt mycket snabbare och rent objektivt bättre på allt.

Jag tycker att min gamla gjutjärnsåtta ger mig mycket körglädje och tillfredställelse trots att det bara är 240 hkr i den och att den är 37 år gammal. Jag var ute två dagar i rad  nu och körde 8-10 mil åt gången och jag känner glädje över det.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

3 121 Inlägg
5 oktober
#106
SportPilot skrev:
viccoA skrev:
Jesper328 skrev:

Vet inte om jag anser en Tesla att vara någon slags lyxbil, inte jämfört med vad vi idag betraktar som lyxbilar iallafall.
Men nog om det.

Grejen är som sådan att de Teslor jag har kört har varit lika tråkiga som vilken bil som helst.
Visst har jag inte kört något Plaid, men de är väl ungefär samma sak fast med mer pulver.

Så varför byta en tråkig bil mot en annan mycket dyrare bil som är lika tråkig?
Skall man allt som oftast bara ta sig till och från jobbet, affären, osv så har det absolut ingen betydelse om man åker en flångny bil eller en gammal.
Ett plus med skåpbil är just skåpet, och ett plus med billig bil är att man inte behöver bry sig.

Acceleration är väl vad elbilar (oftast) gör bra jämfört med liknande bil med förbränningsmotor, men hur ofta nyttjar man den prestandan?

Ska jag lägga pengar så skall det vara en kul bil.
Kul ? 1547hk.
Kul = involverande körupplevelse.

Tycker nog ändå att de bilar med bäst körupplevelse är äldre ?hot hatches? även om de är klena och driver i fel ände.
Skoj, får skaffa mig en 106 GTI som länge legat på listan.

Kör man en Volvo 940 och pratar om körupplevelse? Nåväl. Grejen med Teslan (tex model 3 SR+ med lithium batteriet) är att du får drygt 400 bakhjulsdrivna hästar, drivmedlet kostar 2kr milen om man laddar hemma. Köper du en S Plaid får du iaf 1200hk med långa garantier. Vilken bil ska du jämföra med?  En hothatch med 140 hk? "Körkänsla" är subjektivt och jag håller med att Teslan inte går att jämföra med en ny McLaren men den håller kör åttor runt Mustang MachE, och är i mitt tycke roligare än BMW ix4 och liknande konkurrenter.
Man kan inte jämföra det riktigt med den Mercedes SLR eller BMW M2 Competition kanske. Men å andra sidan kostar en SLR iaf 10ggr mer per mil att driva.

Du får "lyxbils"features i en Tesla. Tex; ingen nyckel. Dörrarna öppnar sig när du närmar dig bilen. Alla inställningar sparas efter dig (ratt, speglar, stol, spotifykonto, youtube music) etc och läggs in automatiskt när jag tex hyr bil. Auotmatisk stolsvärme och kyla, automatisk rattvärme, automatisk torkarbladsvärme,  dubbelglas på alla rutoretc.
Sen är inte ljudnivå i kupe eller känslan i alla material som en Bentley, men det är en mellanklassbil med sportbilsprestanda i lågprissegmentet.

Körkänsla eller körglädje är mer än effekt och siffror, det är subjektivt och handlar om glädje. Min gamle tysk är tusentals gånger charmigare och roligare att ratta än en Tesla, trots att Teslan är sjukt mycket snabbare och rent objektivt bättre på allt.

Vågar hävda att det du skriver gäller alla nyare sportbilar. Körkänslan maskeras mer och mer tack vare bättre komponenter.
Förr i tiden hade du fullt att stå i för att ratta en 250hk SAAB 9000 Aero på fullgas genom en kurvig 70-väg. Torquesteer så man var vit om knogarna. Är det körkänsla eller bara en jäkligt dålig konstruktion?

Min M-coupe som är i mitt tycke den sista riktiga BMWn (man sitter på bakaxeln som i en gokart, den har lång huv, ingen antispinn, ingen antisladd och hårligt kort bakaxel till skillnad från M3orna. Med teslan kan jag ladda fullt i regn utan att vara allt för koncentrerad (den reglerar effekten sömlöst hundratalsgånger i sekunden), M-coupen har sjukt bra körkänsla och diffbroms men i vått måste man hela tiden balansera den med risk för att åka av vägen hela tiden om man står på.

Se nya M5an tex, den väger nästan mer än en Tesla model S plaid...det är inte direkt någon körkänsla i den heller längre.


Diagnostekniker
2 756 Inlägg
5 oktober
#107
viccoA skrev:
Jesper328 skrev:
Muskelbil skrev:

Alla 10-20år gamla lyxbilar kostar pengar att hålla igång
En audi s8
Bmw 7 serie
Eller amg s63
Är inte heller reparations befriade
Att jämföra ett teknik befriat arbets fordon med en lyx bil är möjligt men inte rättvist
Jämför teslan med en bil med liknande fartresurser och utrustning från FIAT

Annars kan vi alla köpa 20 år gamla yaris eller jazz och åka mycket billigare än en fiorino

Vet inte om jag anser en Tesla att vara någon slags lyxbil, inte jämfört med vad vi idag betraktar som lyxbilar iallafall.
Men nog om det.

Grejen är som sådan att de Teslor jag har kört har varit lika tråkiga som vilken bil som helst.
Visst har jag inte kört något Plaid, men de är väl ungefär samma sak fast med mer pulver.

Så varför byta en tråkig bil mot en annan mycket dyrare bil som är lika tråkig?
Skall man allt som oftast bara ta sig till och från jobbet, affären, osv så har det absolut ingen betydelse om man åker en flångny bil eller en gammal.
Ett plus med skåpbil är just skåpet, och ett plus med billig bil är att man inte behöver bry sig.

Acceleration är väl vad elbilar (oftast) gör bra jämfört med liknande bil med förbränningsmotor, men hur ofta nyttjar man den prestandan?

Ska jag lägga pengar så skall det vara en kul bil.
Kul ? 1547hk.
Kul = involverande körupplevelse.

Tycker nog ändå att de bilar med bäst körupplevelse är äldre ?hot hatches? även om de är klena och driver i fel ände.
Skoj, får skaffa mig en 106 GTI som länge legat på listan.

Kör man en Volvo 940 och pratar om körupplevelse? Nåväl. Grejen med Teslan (tex model 3 SR+ med lithium batteriet) är att du får drygt 400 bakhjulsdrivna hästar, drivmedlet kostar 2kr milen om man laddar hemma. Köper du en S Plaid får du iaf 1200hk med långa garantier. Vilken bil ska du jämföra med?  En hothatch med 140 hk? "Körkänsla" är subjektivt och jag håller med att Teslan inte går att jämföra med en ny McLaren men den håller kör åttor runt Mustang MachE, och är i mitt tycke roligare än BMW ix4 och liknande konkurrenter.
Man kan inte jämföra det riktigt med den Mercedes SLR eller BMW M2 Competition kanske. Men å andra sidan kostar en SLR iaf 10ggr mer per mil att driva.

Du får "lyxbils"features i en Tesla. Tex; ingen nyckel. Dörrarna öppnar sig när du närmar dig bilen. Alla inställningar sparas efter dig (ratt, speglar, stol, spotifykonto, youtube music) etc och läggs in automatiskt när jag tex hyr bil. Auotmatisk stolsvärme och kyla, automatisk rattvärme, automatisk torkarbladsvärme,  dubbelglas på alla rutoretc.
Sen är inte ljudnivå i kupe eller känslan i alla material som en Bentley, men det är en mellanklassbil med sportbilsprestanda i lågprissegmentet.

Jag kör ingen Volvo.
Den håller just nu på att få sig en överladdad 383 stroker och en sexpetad Getrag OM jag får det att lira ihop.
Klart år 2052 typ.

Och ja, jag kommer definitivt att ha mer kul i en klen bil med kort hjulbas än en Plaid med 1200hk.

Up the RA

3 121 Inlägg
5 oktober
#108
Jesper328 skrev:
viccoA skrev:
Jesper328 skrev:

Vet inte om jag anser en Tesla att vara någon slags lyxbil, inte jämfört med vad vi idag betraktar som lyxbilar iallafall.
Men nog om det.

Grejen är som sådan att de Teslor jag har kört har varit lika tråkiga som vilken bil som helst.
Visst har jag inte kört något Plaid, men de är väl ungefär samma sak fast med mer pulver.

Så varför byta en tråkig bil mot en annan mycket dyrare bil som är lika tråkig?
Skall man allt som oftast bara ta sig till och från jobbet, affären, osv så har det absolut ingen betydelse om man åker en flångny bil eller en gammal.
Ett plus med skåpbil är just skåpet, och ett plus med billig bil är att man inte behöver bry sig.

Acceleration är väl vad elbilar (oftast) gör bra jämfört med liknande bil med förbränningsmotor, men hur ofta nyttjar man den prestandan?

Ska jag lägga pengar så skall det vara en kul bil.
Kul ? 1547hk.
Kul = involverande körupplevelse.

Tycker nog ändå att de bilar med bäst körupplevelse är äldre ?hot hatches? även om de är klena och driver i fel ände.
Skoj, får skaffa mig en 106 GTI som länge legat på listan.

Kör man en Volvo 940 och pratar om körupplevelse? Nåväl. Grejen med Teslan (tex model 3 SR+ med lithium batteriet) är att du får drygt 400 bakhjulsdrivna hästar, drivmedlet kostar 2kr milen om man laddar hemma. Köper du en S Plaid får du iaf 1200hk med långa garantier. Vilken bil ska du jämföra med?  En hothatch med 140 hk? "Körkänsla" är subjektivt och jag håller med att Teslan inte går att jämföra med en ny McLaren men den håller kör åttor runt Mustang MachE, och är i mitt tycke roligare än BMW ix4 och liknande konkurrenter.
Man kan inte jämföra det riktigt med den Mercedes SLR eller BMW M2 Competition kanske. Men å andra sidan kostar en SLR iaf 10ggr mer per mil att driva.

Du får "lyxbils"features i en Tesla. Tex; ingen nyckel. Dörrarna öppnar sig när du närmar dig bilen. Alla inställningar sparas efter dig (ratt, speglar, stol, spotifykonto, youtube music) etc och läggs in automatiskt när jag tex hyr bil. Auotmatisk stolsvärme och kyla, automatisk rattvärme, automatisk torkarbladsvärme,  dubbelglas på alla rutoretc.
Sen är inte ljudnivå i kupe eller känslan i alla material som en Bentley, men det är en mellanklassbil med sportbilsprestanda i lågprissegmentet.

Jag kör ingen Volvo.
Den håller just nu på att få sig en överladdad 383 stroker och en sexpetad Getrag OM jag får det att lira ihop.
Klart år 2052 typ.

Och ja, jag kommer definitivt att ha mer kul i en klen bil med kort hjulbas än en Plaid med 1200hk.

Då är vi olika, De få gånger jag kör bilar under 200hk undrar jag om de är något fel på dem.


Muskelbil
5 oktober
#109
Low skrev:
Muskelbil skrev:
Low skrev:

Är nästan säker du varit medlem i garaget innan, under namnet evildan eller något liknande?smile

Det frågade någon i februari och jag säger som då
Jag är ny här
Gjorde kontot i december 2023
Men jag har fortfarande inte fått något ordentlit svar på varför den där evildan lives rent free in your heads

För evilda  och du är lika som bär, på gott och ont:)

Well
I'm not this evildan
Jag tycker det är läskit att evildan och Elon och Greta tunberg lever rent free in so many peoples heads at garaget.org
evildan säger vettmannen har inte varit här sen 2019 och ni har fortfarande järn spöken om det

Jag tror att en del har flera nicks för det kan inte finns så många som skriver lika saker med åsikter och lika dårligt med svenska
Min första språk är inte svenska så ha ändå förstålse

70911 tesla i Sverige nu
För så vinkade vi allti till varann
Nu är det inte samma entusiaster som för 10 år sedan

Muskelbil
5 oktober
#110
Vettemannen skrev:
Low skrev:
Muskelbil skrev:

Det frågade någon i februari och jag säger som då
Jag är ny här
Gjorde kontot i december 2023
Men jag har fortfarande inte fått något ordentlit svar på varför den där evildan lives rent free in your heads

För evilda  och du är lika som bär, på gott och ont:)

Det här får man fram om man söker på Evildan.
Foruminlägg 1    Medlem sedan 29 juni 2018    Senaste besöket 1 juni 2019

Förresten, är det någon som vet nåt om användarnamnet "miper"? Han renoverade ju en Duett till nyskick och innan han försvann så höll han på med att stoppa in en modern Volvomotor i en P1800. Det är över 8 år sedan han var inne på garaget men har varit synlig på andra forum fram till 2021.

/Benny

Jag är säkert miper också om du frågar garaget inkvisationen

3 386 Inlägg
5 oktober
#111
Muskelbil skrev:
Low skrev:
Muskelbil skrev:

Det frågade någon i februari och jag säger som då
Jag är ny här
Gjorde kontot i december 2023
Men jag har fortfarande inte fått något ordentlit svar på varför den där evildan lives rent free in your heads

För evilda  och du är lika som bär, på gott och ont:)

Well
I'm not this evildan
Jag tycker det är läskit att evildan och Elon och Greta tunberg lever rent free in so many peoples heads at garaget.org
evildan säger vettmannen har inte varit här sen 2019 och ni har fortfarande järn spöken om det

Jag tror att en del har flera nicks för det kan inte finns så många som skriver lika saker med åsikter och lika dårligt med svenska
Min första språk är inte svenska så ha ändå förstålse

70911 tesla i Sverige nu
För så vinkade vi allti till varann
Nu är det inte samma entusiaster som för 10 år sedan

Evildan är avstängd, då det slutade med personliga påhopp när personen inte hade rätt hela tiden, om jag minns rätt.

Nu säger jag inte att du är evildan, sa bara att det finns många likheter:). Evildan liva upp hela garaget hehe, på både gott och ont. Haha.

Nu åter till ämnet på tråden:).


Administratör
11 937 Inlägg
5 oktober
#112
Okej, men nu tycker jag vi försöker hålla oss lite mer till ämnet här. Det börjar spåra ur i många sidospår (vem som är vem och inte vem osv)

Mvh han som e mod wink
Senast redigerat av chrizz (5 oktober )

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Muskelbil
5 oktober
#113
Sedan november 2023  till oktober 2024 sålde Tesla 19913 bilar i Sverige
Det är 54 elbilar om dagen.

4 andra som har alla drivmedel är större totalt men Tesla leder elbils försäljning

Volvo 43 418 elbilar 14674
Volkswagen 37 617 elbilar 13383
Toyota 23 428 elbilar 1114
Mercedes-Benz 20 243 elbilar 4834
Tesla 19 913 elbilar 19913
Kia 18 531 elbilar 5883
Audi 14 229 elbilar 4631
Skoda 12 100 elbilar 4105
BMW 11 941 elbilar 4951
Peugeot 10 705 elbilar 1692
Ford 9 966 elbilar 429
Renault 8 182 elbilar 1771
Polestar 4 805 elbilar 4805
Cupra 4 540 elbilar 2019
Nissan 4 516 elbilar 1958
Subaru 3 686 elbilar 171
Hyundai 3 509 elbilar 1196
Opel 3 250 elbilar 633
MG 3 249 elbilar 2867
Porsche 2 870 elbilar 458
Dacia 2 790 elbilar 0

Spännande utveckling tycker jag och trar att några tillverkare blir bilvärdens Kodak IBM nokia radio shack blockbuster
Senast redigerat av Muskelbil (5 oktober )

4 162 Inlägg
5 oktober
#114
Är framtiden elektrisk? Mycket pekar på det.

Om framtiden är elektrisk ser det ganska dystert ut för europeisk bilindustri tycker jag.
Ingen av dom gamla drakarna verkar ju tjäna några pengar på sina elbilar.

Polestar aktien har ju tappat 96% av sitt värde på några få år.
VW verkar inte heller gå något vidare.

Skall man ha en billig elbil så är det ju bara kineserna som erbjuder något vettigt.

Skall man ha lite mer mellanklass så är det väll Tesla och Hyundai som är starkast.
Visst, iD 4 och Enyak finns ju men VW verkar ju gå back på dom.
Polestar 2 rear dom ju ut ordentligt.

Dessutom verkar ju alla europeiska tillverkare beroende av att importera batterierna.
Samsung och kinesiska CATL verkar ju vara dom stora spelarna på batterisidan och ingen av dom är ju europeiska.

Northvolt skulle ju bli den stora europeiska tillverkaren, men det går ju som bekant ingen vidare och dessutom så gjorde dom sig ju helt beroende av kineserna för att producera batteriena ändå...

Finns det något europeisk bilmärke som verkar tjäna pengar på sina elbilar?
Senast redigerat av zemet (5 oktober )


Muskelbil
5 oktober
#115
De famla drakarna är för långsamma i utvecklingen och har ett fossilbygge tänk i grunden
Id4 och de andra kusinerna saknar frunk och är dyra
Stellantis saknar effekt och bygger energi krävande bilar och är dyra
Bmw kostar mycket pengar för mindre utrymme och effekt jämnfört med Tesla
Mercedes är hopp löst efter och dyra
Renault bygger zoe som är energi krävande och dålig krockaäkerhet och är dyra
Dyra i jämnförelse med vad en tesla eller kina bil kostar
Det går nog åt helvete för Europas bilindustri om det inte sätter fart på utvecklingen och bygg teknik

Fri fart för ett fritt folk!
14 163 Inlägg
5 oktober
#116
Muskelbil skrev:
De famla drakarna är för långsamma i utvecklingen och har ett fossilbygge tänk i grunden
Id4 och de andra kusinerna saknar frunk och är dyra
Stellantis saknar effekt och bygger energi krävande bilar och är dyra
Bmw kostar mycket pengar för mindre utrymme och effekt jämnfört med Tesla
Mercedes är hopp löst efter och dyra
Renault bygger zoe som är energi krävande och dålig krockaäkerhet och är dyra
Dyra i jämnförelse med vad en tesla eller kina bil kostar
Det går nog åt helvete för Europas bilindustri om det inte sätter fart på utvecklingen och bygg teknik

Zoe är ju en riktigt riktigt tråkig bil.. 

enda elbilen i dagens läge jag skulle överväga är en e-up! men mest för att det är en vanlig bil i grund och botten..   det enda dåliga är batteritiden.. 
samma effekt som bensinmotorn oxå så den är inte pigg men det är vad man förväntar sig.. 

men dom ligger för högt i pris och inga nya görs.   men jag älskar småbilar.  behöver inte hävda mig med en stor bil som inte fyller någon som helst funktion

Kör fort så hinner inget hända...

Muskelbil
6 oktober
#117
Growe skrev:
Muskelbil skrev:
De famla drakarna är för långsamma i utvecklingen och har ett fossilbygge tänk i grunden
Id4 och de andra kusinerna saknar frunk och är dyra
Stellantis saknar effekt och bygger energi krävande bilar och är dyra
Bmw kostar mycket pengar för mindre utrymme och effekt jämnfört med Tesla
Mercedes är hopp löst efter och dyra
Renault bygger zoe som är energi krävande och dålig krockaäkerhet och är dyra
Dyra i jämnförelse med vad en tesla eller kina bil kostar
Det går nog åt helvete för Europas bilindustri om det inte sätter fart på utvecklingen och bygg teknik

Zoe är ju en riktigt riktigt tråkig bil.. 

enda elbilen i dagens läge jag skulle överväga är en e-up! men mest för att det är en vanlig bil i grund och botten..   det enda dåliga är batteritiden.. 
samma effekt som bensinmotorn oxå så den är inte pigg men det är vad man förväntar sig.. 

men dom ligger för högt i pris och inga nya görs.   men jag älskar småbilar.  behöver inte hävda mig med en stor bil som inte fyller någon som helst funktion

Eup är en av de sämsta el bilarna men är faktiskt ganska skön att köra
Den saknar mycket av el bils finesser
Den är snabb vi röjusen men över60kilomteritimman är den lite långsamm
Första 18.7kWh modellerna hade garmin och cd
Togs bort 2015
2021 blir det ljus list i instrument panelen och 36.8kwh batteri med ganska bra räckvidd
Mycket snål på strömmen


Sök