2249
Sök

Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och... Visa mer

luftgekühlt für alle
525 725 Visningar
Projektet avslutat 17 augusti 2015
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
17 juli 2013
Trådstartare
#841
Jovars, hyffsat :-) Originalvikt på svänghjulet med, så den hade kunnat va lite rappare ändå. Boxerljudet är riktigt gött, i bilen hör man weberbrölet väldigt tydligt.. ibland lite väl tydligt, haha


9 114 Inlägg
17 juli 2013
#842
Blir det något lättare svänghjul senare då eller? Hehe webrar är ju riktigt fint ljud i! smile


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
17 juli 2013
Trådstartare
#843
Det kan nog bli så i vinter när jag river isär hela motorn för lite uppgradering. Trevligare kam, ar-borrning och nya lager, balansering av vevparti etc. Weberljud är väldigt trevligt, men det kan lite brötigt i bilen om man kör längr sträckor.


9 114 Inlägg
17 juli 2013
#844
Ett tips är att balansera veven ihop med svänghjulet då. Blir ju en jäkla skillnad i rapphet när man lättar svänghjulet, även på en trött gammal volvo. tongue
Hur mycke hk ska du upp till då? 130-150hk eller?
Kan tänka mig att det låter lite ja, är väl inte mycket ljudisolering i bilen heller?


10 163 Inlägg
17 juli 2013
#845
Lätt himlans gött  big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
17 juli 2013
Trådstartare
#846
Putteliten. Ja, först veven separat och sen tillsammans med svänghjulet.. Annars blir det ju jobbigt att byta svänghjul om man skulle behöva göra det. Blir stor skillnad ja, det märkte jag på golfen, även om det var mkt annat som var ändrat också på den.

Vet inte hur mkt hk det ska bli framöver.. runt 150hk hade inte varit dumt alls smile eller kanske en turbomotor på 250-300hk.. hihihi, fast då ger sig lådan väldigt snart.. Nä, det är inte mkt isolering i den bilen.. Jag ska sätta mer på torpedväggen sen har jag tänkt.. typ silent coat eller nåt sånt bra skit.

Djo, jajemän, är ju lite speciellt ljud i en boxer med, speciellt luftkyld sådan :-)


9 114 Inlägg
17 juli 2013
#847
Ja då va ja inte helt fel ute då! smile
Hehe, en Porsche turbo sexa med växellåda kanske?! wink Nä men Porschelåda brukar ju va populärt i trimmade bubblor annars.

Om du isolerar torped och i bilen mm, så kan du ju alltid veva ner rutan om du vill höra bröööööl! wink


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
18 juli 2013
Trådstartare
#848
Man ska alltid börja med veven och sen lägga till remskiva och svänghjul efter hand, annars blir det som sagt jobbigt att byta nån av dem sen om det behövs smile

Nä, ingen porschemotor.. coolare med en vass typ1-motor smile porschelåda kräver en hel del modds.. srn ä4 de ju inte gratis heller.. däremot kan man byta till senare irs ocfå bättre bakvagn på köpet, dock försvinner bubblans karaktäristiska camber då smile

Byter jag låda blir det iaf förstärkt och superdiff


10 163 Inlägg
18 juli 2013
#849
Jo boxermotorer har ett härligt ljud big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
21 juli 2013
Trådstartare
#850
Var ju som jag skrev ovan 1½ dag hos Robban på Tjörn, där vi grejade lite med våra bilar. Rengjorde Robbans förgasare och startade upp för att sen märka att hans begagnade svänghjulsbultar gått av (som var alldeles för hårt dragna dessutom).

Själv hissade jag upp bubblan i lyften för att inspektera underredet, vilket såg helt ok ut bortsett från lite ytrost som kommit pga att den skrapat i. Sen var det väl ett par mindre snygga lagningar som det brukar vara..
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-088ded9c8978964200d77eb8b679720f.jpg

Robbans typ4 motor, som vi fick lyfta ur efter att vi märkte att svänghjulet snurrade vidare efter vi stängt av.. och sen surrade bara startmotorn.. hehe.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-383b28e097e1d84f98c018b1076e9223.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-6f22bb7058eae7be8001a9cda2c69d46.jpg

Robbans bubbla uppallad för urlyft av motor
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-b9ac7a1a93e028c22ec2c9e617a32928.jpg

Robban står och täljer ur hål för montering av extramätare i instrumentpanelen
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-a7a2f632e3f0bad0a5c311f2d6ba3f8e.jpg

Min bubbla uppe på lyften för inspektion, justering av ventilspel, påfyllning av fett i framvagn etc.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-ffada2fbaff30516e06519c2a3912584.jpg

I torsdags var jag tvungen att åka på begravning av min farbror i sthlm, så det blev inget volksblast för mig tyvärr.. Sen hängde farsan och två av hans andra syskon med ner på besök i Kinna istället.

Här är vårt hus som vi bor i sen maj i år.
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1075481_10151486012266636_401776727_o.jpg


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
#851
jahupp, då har man avverkat en 10mil igen med bubblan. Fick fylla på lite olja då jag tycker den dragit en del.. fast inte mer än 0,5l ända sen jag bytte olja sist.. vilket var i början av sommaren.. så det känns helt ok.

Blev tvungen att fylla på med castrol 15w50.. men hade ändå tänkt hänga dit mitt extratråg som ger utrymme för 1,5l olja till och då blir det gulf 20w50, eftersom hansen racing har slutat med kendall. Kunde väl iofs svängt förbi i Frölunda och köpt Kendall, eller åkt till verktygsboden i Alingsås.. eller förmodligen hämtat upp en dunk hos PPR-Micke.. men jag tror gulf-oljan är lika bra. Den innehåller samma zinktillsats.

Tänkte även passa på att rycka ur alla munstycken för kontroll och rengöring, byta bränslefilter och rengöra bränslepumpen.

Annars har det inte hänt så mkt den senaste tiden.. jo jag tvättade och vaxade hela bilen idag, tvättade rutor in- och utvändigt, dammsög inuti och torkade av lite :-)


Man kan göra så, men det är inte rätt
369 Inlägg
24 juli 2013
#852
Bubblan passar verkligen utmärkt bra in i sista bilden smile  mycket vacker!

huehue

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
24 juli 2013
Trådstartare
#853
Tack! Ja, bubblan gör sig bra där med huset och trädgården. Det är byggt 1946, så det är ju hyffsat tidsenligt :-)

Efter det fotot togs har jag faktiskt trimmat till de yviga buskarna, hehe


2 164 Inlägg
24 juli 2013
#854
Verktygsboden ligger inte i Alingsås wink

"Life´s too short to drive a boring car"

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
24 juli 2013
Trådstartare
#855
Näfan.. det har du rätt i :-) Ligger ju i Borås.. vet inte varför jag fick för mig att den låg i Alingsås.. då var det ju helt plötsligt mkt närmare.. haha well well.. nu blir det gulf och jag tycker den verkade bra då oljetemp och tryck har hållt sig ypperligt stabilt.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
25 juli 2013
Trådstartare
#856
Gjorde en beställning igår från Dalhems igår och hämtade ut grejerna på Hemköp idag, fantastiskt snabb service :-)

Det blev ett par billiga stötdämpare med gas, dessa tänkte jag sätta bak först.. för att sen flytta fram dem när jag köper bättre dämpare att sätta bak. Det är fördelen med att ha likadana dämpare fram som bak.

Sen köpte jag casterschims som jag ska sätta fram för att motverka att hjulen hamnar så långt fram av sänkningen. Blir det bra känns det ju mkt mer prisvärt än sänkspindlar.. även om det givetvis hade varit det bästa.

Imorn blir det cruising och lite utställning i Kinna, förväntar mig inga priser av nåt slag men ändå kul :-)


490 Inlägg
25 juli 2013
#857
Snabb service?
WTF!
Har inte fått några svänghjulsbultar på två veckor?

Du borde lacka bilen i vinter, då blir det nog priser nästa år iaf....

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
25 juli 2013
Trådstartare
#858
två veckor?? Nu tar du ändå i från tårna gosse! Det fanns dessutom inga svänghjulsbultar, vilket de efterforskade åt mig en dag. Sen har jag, om herrskapet ursäktar, varit på begravning och haft besök av farsan och två av hans andra syskon.

Nä, jag lackar ur istället ;-) lackar jag bilen i vinter så rasar motorn nästa vår.. så det har högre prioritet, haha


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
29 juli 2013
Trådstartare
#859
Hoppla, hade tänkt lite lätt mek igår med att byta stötdämpare bak och montera castershims fram.

Bytet av stötdämpare gick enkelt utan besök av mr. Murphy

Ny vs gamla stötdämpare
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-ac06dc2785a8dc6ad4ff930f44321b0e.jpg

Kortare gasdämpare monterad bak
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-1e7119ab433d55cc738a0e7b8961ea3a.jpg

Nu till det mindre roliga... Jag lyfte upp bilen fram och skulle lossa bultarna till framvagnen och ser detta.. !!

Framvagnen har spruckit i svetsarna till sänksatserna.. helt sjukt dåligt svetsat av föregående ägare.. !
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-21dfef9f7945b4e4fd35fd85b9bc55e1.jpg


Tanken urmonterad.. lite halvsegt när den var i princip fulltankad..
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-cf60bfc49153d6b69fbccaf6adbd55b6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-6c1ab0701f88702a455fff795ab049a8.jpg

Framvagnen urmonterad
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-f1d38e2d835ce67fd3123b3d8e61919b.jpg

Här var det tomt
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-87634be364e8da0e1a85627a1fabeb41.jpg

Kanske skulle bredda framvagnen istället? haha
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-98acaed11c49a63d344891fb7fc6e636.jpg

Så här mycket satt framvagnen ihop med föregåendes svetsar.. hmm.. Det ser fan ut som att de har monterat dit sänksatserna med stommen monterad på bilen..?? För de hade missat skarven med ½cm på baksidan!!! WTF?!
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-4920224b2b80585bcb6233c7c0f7943a.jpg

Den lösa stommen är nu skrapad, bara lite slipning och roterande stålborste så ska den svetsas om och lackas
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-d6c0040b9aba525784c8767f3d86b3ef.jpg

Det var alles som jag hann med igår.. Stötdämparna fram var förresten helt slut också.. de nedre bussningarna var obefintliga så dämparna glappade och om de gick att böja så hade de åkt av fästet.. helt ofattbart!

Hade ju tänkt göra en framvagnsrenovering men inte förrän i vinter.. well well.. visste jag detta hade jag iofs inte väntat men att jag åkt runt med detta ca 400mil är lite skrämmande! Så nu ska jag beställa lite grejer så att jag kan sätta ihop skiten igen.
Senast redigerat av Peter_Eriksson (29 juli 2013)


490 Inlägg
29 juli 2013
#860
När den ändå är loss: korta och sänk lite till?

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!


Sök