2395
Sök

Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och... Visa mer

luftgekühlt für alle
525 727 Visningar
Projektet avslutat 17 augusti 2015
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
29 juli 2013
Trådstartare
#861
Mer sänkning behövs inte, det går att sänka mer. Kortning hade varit trevligt, men det är en del jobb med att flytta fästen för styrväxel, styrdämpare och chassiinfästning.. dessutom måste man korta styrstagen eller köpa kortade..

Så det blir refurb och återmontering denna gången.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
29 juli 2013
Trådstartare
#862
Nu var det iaf beställt lite saker.

Nya stötdämpare, clips till hastighetsmätarwire, länkarmstätningar, snabbstyrsats (minskar 1varv), längre bultar pga castershims, fettnipplar och monteringssats för krängningshämmare. Får fundera lite på om jag ska sätta dit en original krängningshämmare eller köpa en för sänkt framvagn (som även är lite tjockare).


9 114 Inlägg
29 juli 2013
#863
Trist att man ska behöva städa efter nån nedrans klåpare då! Skönt att upptäcka det sådär å inte när man är ute och åker i alla fall.


10 163 Inlägg
29 juli 2013
#864
Jävlar i mig det där var ju riktigt dunder farligt tur det inte hänt en allvarlig olycka.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
29 juli 2013
Trådstartare
#865
Ja, jo.. det var en mindre trevlig upptäckt.. ännu mindre trevligt att man åkt runt med det.. nästan 400mil! Fast jag kollade på kort från när jag var hos Robert och hade den på lyften.. och där syns inte att den är av iaf.. Så det måste spruckit nyligen.. fast å andra sidan har det ju ändå varit lika dåligt hela tiden och har kunnat gå av när som helst.

Rövens jävla klåpare som satt ihop det innan iaf.. ser som sagt ut som de svetsat på sänksatserna med framvagnsstommen på bilen.. Var väl enklast att få det rakt så.. men man får ju ändå ta av den och helsvetsa ordentligt kan man tycka.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
30 juli 2013
Trådstartare
#866
Nu har jag tagit in alla grejerna i källaren.. de är skrapade, tvättade och inblaskade med rostomvandlare. Ska köra roterande stålborste och rostskyddsgrunda tänkte jag. Sen får det bli nån lack på det. Finishen är väl inte det viktigaste men vill inte att skiten ska börja rosta en massa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-a22dc870f1822d54ede341663035e34e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-5ec2ad3a63321190378512f3f5c155db.jpg

Imorn efter jobbet är det tänkt att framvagnen skall svetsas ihop. Får hjälp med det hos Tatermek eftersom jag inte har haft möjlighet att byta elskåp och installera 3fas hemma än. Fick längre bultar och krängningshämmarfästen från dalhems idag, på torsdag ska dämpare komma på classic vw upnorth. Krängningshämmare ska komma i början av nästa vecka.

Tror det blir stor skillnad med krängningshämmare fram, speciellt eftersom den är något grövre än original.. kanske överstyr lite mer än understyra som den gör nu :-)
Senast redigerat av Peter_Eriksson (30 juli 2013)


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
30 juli 2013
Trådstartare
#868
jaså...? De funkar för mig.. tagit dem direkt från dropbox.. hmm.


Allansson
30 juli 2013
#869
Funkar inte för mig heller. sad

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
30 juli 2013
Trådstartare
#870
nu ska de väl funka när jag lagt upp dem direkt på garaget :-) Kan ju varit nåt med private eller nåt på dropbox.. men har inte hört att det inte funkade innan..


Allansson
30 juli 2013
#871
Nu funkar bilderna. smile Ser bra ut som vanligt!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
31 juli 2013
Trådstartare
#873
Så, hemma från jobbet. Bytte om och gick direkt ner i källaren för att fortsätta med framvagnen. Nu har jag kört av hela skiten med roterande stålborste och slipat lite där det behövdes. Var mest ytrost och inget direkt allvarligt..

Nu råder inga tvivel om varför framvagnen gick iaf.. Helt klart värdelösa svetsar.. påpulat lite kluttar utanpå och ingen som helst genombränning.. Konstigt att det inte gått av tidigare!

Här snackar vi dåliga svetsar! :-O
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-fc10effd32afe4325ee1051746cc1ca4.jpg

Framvagnen nerplockad, avkörd med roterande stålborste och fil, sen målad med rostomvandlare igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-8243a1c24e13198f216779dbfc1daea0.jpg

Sticker snart iväg till Tatermek garage för att bränna ihop stommen. Sen blir det målning med 2k urethanfärg så att det motstår rost i framtiden.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
1 augusti 2013
Trådstartare
#874
Nu har jag jag iaf fått ihop framvagnen. Tog bort all gammal svets.. då det inte var genombränning någonstans utan bara kluddat utanpå.. Sen tog jag rörstumpar och satt inuti, gjorde ett par hål som jag fyllde med svets. Några punkter runtom sen eldade jag på.

Inte de fagraste svetsarna jag gjort heller, men de är iaf genombrända och bättre gjorda än de tidigare
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-ec638b20886a0f8a9935cdae6bd5ab89.jpg

För att undvika att den skulle rosta över natten och idag så målade jag den direkt när jag kom hem från tatermek med 2k urethanfärg från feltema.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-eb4ff02cd89c1275d4077366816165b1.jpg

Så ikväll monteras den ihop så att man ut och testköra lite grann med castershims och nya dämpare, förhoppningsvis blir det ganska stor skillnad mot innan :-)

Här finns en väldigt bra tabell för olika chassi-inställningar. Får se vilka åtgärder man får möjlighet att testa för bättre väghållning. Krängingshämmare bak vore kul, men det är lite besvärligt pga bakvagnens konstruktion.
http://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
1 augusti 2013
Trådstartare
#876
Tackar, haha ja precis. Det känns ändå bättre så än att tillförlita sig på andra klåpares verk :-)


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
2 augusti 2013
Trådstartare
#877
Nu är jag färdig med framvagnen iaf, testkört och ojoj vilken skillnad. Ligger mkt stadigare och är inte alls lika spårkänslig. Tightare i styrningen och lättstyrd.

Det blev bugpack sänkdämpare i fram från classic vw, röda också.. hmm.. de ser iaf fina ut och känns bra mkt bättre än de som satt på som var helt slut.

Lite uppfräschat iaf. Hade inte möjlighet att byta styrstag och leder denna gång, så jag tog en spruta och tryckte i fett i alla damasker, vilket gjorde stor skillnad!
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-d9c8606787f971b01278ce377dc55e11.jpg

Så satte jag som sagt i nya dämpare fram också, ser lite fräschare ut än det gjorde innan, hehe
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-827a99e0fec5d9a45a09a7a92bc47753.jpg

Man ser det inte så bra om man inte tänker på det, men jag har även monterat castershims på det nedre torsionsröret fram
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-34f1fecfd31f28911bc373a1b9302d5a.jpg

Nu bär det alltså av mot Vänersborg och Vwänerträffen imorn. Eventuellt blir det bara över dagen.. beror på vad vi känner för :-)


10 163 Inlägg
2 augusti 2013
#878
Vart ju bra det där smile Inte konstigt den känns tightare i styrningen och framvagn haha. tongue

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
2 augusti 2013
Trådstartare
#879
Tackar! Haha, nä inte så jättekonstigt när hela framvagnen kunde glappa flera mm på mitten :-O Castershimsen gjorde nog också en del tillsammans med nya glappfria stötdämpare gjorda för sänka bilar.


490 Inlägg
2 augusti 2013
#880
Ser porrigt ut med nylackat svart å rött blankt....!

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!


Sök