2713
Sök

Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och... Visa mer

luftgekühlt für alle
525 729 Visningar
Projektet avslutat 17 augusti 2015
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
3 augusti 2013
Trådstartare
#882
Då var man hemma igen efter en sväng på ca 30mil tur och retur till Vwänerträffen i Vänersborg. Resan gick fint och träffen var trevlig. Vädret växlade en hel del från sol till åskväder, så jag valde att inte stanna över natten, men det var trevligt den stund man var där iaf. Träffade många bekanta och en del nya ansikten, alltid kul!

Fick tag i en ny navkapsel i fint skick, så jag polerade upp dem lite och monterade. Dock är det fortfarande så att den inte sitter helt 100 på det hjul jag tappat en innan. Lirkade lite med clips:en så förhoppningsvis sitter den ett tag iaf..

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-3dcdaac35c40ca3a576adbce57c33e9f.jpg


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
5 augusti 2013
Trådstartare
#883
Idag har jag bytt bromsvätska i bubblan. Satte ju även dit en ny bromsvätskebehållare innan jag stack till Vwänerträffen, men nu är det fräsch bromsvätska i hela systemet.. Var en hel del vatten i den innan så jag antar att det var ett tag sen den byttes. Känns gött att bromsarna bettar lite bättre nu.

Nu bär det snart av till Göteborg för att jobba ett dygn, ledig ett dygn, jobba ett dygn till, sen rullar vi ner till Ängelholm och West coast bug meet, ska bli kul!
Senast redigerat av Peter_Eriksson (5 augusti 2013)


10 163 Inlägg
5 augusti 2013
#884
Låter bra det big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
5 augusti 2013
Trådstartare
#885
Ja, nu efter att ha kört 6mil till jobbet så inser jag hur stor skillnad det blev :-) Nu ska jag bara spänna upp bromsbackarna en aning också, ev skruva ut bromsstången en aning, vill inte ha mer än ett par cm spel på bromspedalen. Gissningsvis är backarna också en aning tunna.. ännu en punkt i vinterns lista :-P


490 Inlägg
6 augusti 2013
#886
Om du tappar denna kapseln med: så ligger det en hemma hos mig å väntar.....

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
6 augusti 2013
Trådstartare
#887
Hehe, den sitter kvar än så länge iaf. Det är clipsen på det hjulet, samt att det är en aning obalans.. Får ta och skaka fram nån som kan bredda ett par fälgar till mig snart. Men det är ju bra att veta.


2 164 Inlägg
6 augusti 2013
#888
Wall smide i Varberg breddar billigt å bra smile

"Life´s too short to drive a boring car"

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
6 augusti 2013
Trådstartare
#889
Se där ja, jag får kanske slå en signal till dem :-)

Sjukt snabb leverans från England iaf. Beställde en innovate MTX-L bredbandslambda med mätare igår och den kom idag!

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1078962_10151513893506636_1529994408_o.jpg


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
8 augusti 2013
Trådstartare
#890
Då var bredbandslambdasonden inkopplad och kalibrerad :-) Funkar finfint.

Det mest spännande då.. hur låg jag till i bestyckning..?? Testat med varm motor

Motor:
1600
043 toppar, filade, plastade, planade 3,7
2x weber idf 40 (alfa romeo)
msd 6al tändbox med blaster II spole och moddad volvofördelare med magnettrigger

Bestyckning:
Halsring 32mm
Spridare 3,5mm
Lågfart ,60
Huvud 150
e-rör F11
Luftkorrigering 180

Test utfört på plan mark och 4:ans växel, vidare test skall givetvis göra, nu var det lite kort om tid.

900rpm (tomgång): Här ligger den snålt 17-18 afr.. får antingen gå upp i lågfartsmunstycke eller skruva ut blandskruv.
1000-3000rpm: 14-13,5 afr, helt ok
3000- 4500rpm: 13,5-12,5 afr, helt ok där med
4500 + rpm: Fetar på till 10 i afr, behöver större luftkorrigering. Kan också vara relaterat till att regulatorn inte pallar hålla nere trycket.

Ett annat problem är acc-pump. Vid snabbtryck på gasen leanar den ut helt.. antingen kasst membran, igensatta munstycken, för små munstycken eller för slappt ställda muttrar. Ska undersöka detta vidare vid tillfälle.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
8 augusti 2013
Trådstartare
#891
Det kan också vara så att halsringarna är något för stora.. Det sitter 32mm i nu.. Detta skulle kunna göra att gashastigheten blir för låg när jag gasar snabbt.

Att jag inte testat med mina 28mm halsringar beror på att jag vill ha kvar högvarvseffekten och varvvilligheten i motorn.. Sen skulle jag även behöva köpa på mig mindre huvudmunstycken.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
11 augusti 2013
Trådstartare
#892
Då har man åkt ca 50mil igen då med bubblan. Vi åkte från Kinna till Ängelholm och West coast bug meet. Mkt trevlig fest, vädret var lite blandat men mestadels fint :-)

Resan gick kanon och vi körde lite mindre vägar längs kusten, trevligare än att åka motorväg.

När jag vaknade på lördagen gick vi till utställningen och då ser jag att bubblan lutar skumt åt vänster.. hmm.. vänster bakdäck helt platt! wtf!? Försökte först med att ringa däckfirma i Ängelholm.. som givetvis hade stängt även lördagar under semester.. Men vi fick hjälp av Börjessons bil. Fantastiskt att han åkte hemifrån sängen för att hjälpa mig med däcket. Väl där såg vi att det var hål i innerslangen.. fick pipa iväg till närmsta mack och köpa slangrepsats. Tillbaka till Börjessons bil och laga, sen var det bara att kasta in hjulet i bilen och bränna tillbaka till träffen och montera.
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/p480x480/523480_10151771567534293_1910535202_n.jpg

Höll även lite koll på afr:en under resan och den ligger väldigt bra för det mesta. På höga varv fetar den på lite väl, så större luftkorrigering samt öka på acc.pumpen en del så ska det nog gå prima.

Här bodde vi under helgen, i Jockes husvagn, riktigt gött. Dock var det någon som tröttnade på vårt elverk och drog loss kablar och tändkabel.. varför inte bara stänga av det??
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMGP2180.jpg

En liten översiktsbild över utställningsområdet
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMGP2181.jpg
Senast redigerat av Peter_Eriksson (11 augusti 2013)


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
13 augusti 2013
Trådstartare
#893
Hemma från helgens träff i Ängelholm. Var och hämtade ut ett försenat paket från dalhems med bugpack 19mm krängningshämmare och snabbstyrsats.

Så dagens uppdrag blev att montera krängningshämmaren
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-11c5d52f9a46bde2a8b846ffb6471b58.jpg

Snabbstyrsatsen fick vänta då styrlederna satt hårt i styrsnäckan och jag inte hade nån lust att riskera att slå sönder gängorna på dem.

Blandat sol och regn i Kinna, skaplig regnbåge på himlen :-)
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-14503ea15bca895893b23c9ce1a76b37.jpg

Så var krängingshämmaren monterad på framvagnen. Fick använda stora polygripen och svetstång för att få ihop fästen, men det gick till slut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-ed2f36d30e0eee2c3d98158b0817ebb0.jpg

Återstår att provköra med den för att känna skillnad. Vädret får bli lite bättre först. Funderar på att även sätta dit en camber-kompenserare bak.. Det skulle nog göra gott för väghållningen.


490 Inlägg
13 augusti 2013
#894
Hur gör du med den mega minus camber vinkeln då på framvagnen?

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
13 augusti 2013
Trådstartare
#895
positiv camber blev det. Det går att schimsa om länkpinnarna för att få lite negativ camber istället.. Det är nästa uppgift :-)


10 163 Inlägg
13 augusti 2013
#896
Ser ju fint ut undra hur bra det funkar sen då big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
13 augusti 2013
Trådstartare
#897
Tackar

Jag var ute en sväng och testkörde. Bilen känns mkt stabilare i framvagnen, mer direktstyrd och mindre svajjig. Har inte testat några långa snabba svängar än.. måste hitta en bra plats att göra det ostört på :-) Det känns dock att bakvagnen inte riktigt hänger med utan svansar efter lite vid hastiga svängar.

Dock blev den i lägsta laget och ligger väldigt nära marken ;-P Får väl se hur det går på lite ojämnare underlag.


10 163 Inlägg
13 augusti 2013
#898
Låter bra det och det ska vara lågt är en bubbla cool

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
13 augusti 2013
Trådstartare
#899
Jovisst är det så.. iofs ser jag hellre att den skrapar i krängningshämmaren lite då och då än att den skrapar i karossen.


10 163 Inlägg
13 augusti 2013
#900
Peter_Eriksson skrev:
Jovisst är det så.. iofs ser jag hellre att den skrapar i krängningshämmaren lite då och då än att den skrapar i karossen.
Jamen dåså är ju bar å åk wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D


Sök