3933
Sök

Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och... Visa mer

luftgekühlt für alle
525 732 Visningar
Projektet avslutat 17 augusti 2015
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
13 augusti 2013
Trådstartare
#901
Jepp, om vädret inte är skit imorn tar jag bubblan till jobbet :-)

Ske se till att få bytt luftkorringeringsmunstycken (långt ord!) Snart med för att se om jag får lite bättre afr på höga varv, samt feta på accpumpar en aning.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
16 september 2013
Trådstartare
#902
Nu har här inte uppdaterats på bra längre.. skämmes på mig ;-)

Men det är iaf så att min stackars motor som våldats hela sommaren nu har kastat in handduken. Den mår helt enkelt inte så bra av att kamaxeln går av kan vi konstatera. Motorblocket har klarat sig, även topplock, avgassystem, förgasare och all annan kringutrustning.

Dåså, här har vi anledningen till att motorn inte ville vara med och leka längre.

Kamaxeln har gått av innanför drevet. I oljepumpen var ett drev sprucket, anledning okänd.. klacken mot drevet var också av men fick inte tagit nån bild på det.. pumpen används lämpligen som bojsänke numera.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-54999e7f8f1246440251ad71250a83e1.jpg

Topplocken tycker jag ändå ser ganska bra ut, oboyfärgade stift, lite sot men så gick den något fett på högre varv också enl. bredbandslambdan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-d2b0e04259ae806bbe18964787079fb9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-cb22cb2f03d07419630afb1f6f791c0f.jpg

Jag vet att det är sprickor mellan några av ventilerna, men dessa var grunda och gick inte nedanför ventilsätena och de har funkat väldigt bra.

Sen tröttnade jag lite på att skruva motor så jag plockade av skärmarna bak samt vänster fotsteg.. Om fotstegen man har inte riktigt passar till skärmarna (som är för nya för min -64). Man förlänger dem?? Ja, det tyckte iaf att föregående ägare var en bra idé... :-(
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-cae2ea19091430d705371e0cb6c3658a.jpg

Vad gör man då om man saknar skärmar som passar..? Tja, man kan ju slänga på ett par i glasfiber.. som råkar va 6cm bredare och made by Jonas N i Sjuntorp :-)

Obs, mockup och lös fastskruvning utan kederlist.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-2b828fd1a766adfce439f0549714bda8.jpg

Like a glöööv, by Jonas N :-)
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-8023ad738cc9adc0819466b1932ff533.jpg

Åter till motorn, som vid det här laget praktiskt taget är helt demonterad. Jag tillverkade mig en hållare till biltemas motorstativ (som inte är lämpat för att hänga vw-boxers i).
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-47447a6591c101f3a68acc60cff39415.jpg

Blocket blir ganska fint när man putsar lite på det :-)
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-9fa5fc80ce4fe2520281b66b395f3735.jpg

Så var det lagerlägena då, som jag räknade med skulle vara närmast mm utslagna.. det var en knappt kännbar kant på samtliga lagerlägen och i övrigt riktigt fint block.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-57b063c5ca35b76898ce208de5aeda38.jpg

Andra halvan. Jag har dessutom borrat och dragit ur de pluggar som behövs för att fullflödeskonvertera blocket. Ska bara jaga fatt i lämplig borr och gängtappar för att göra färdigt det. Sen köpte jag flaskborstar i lördags på Skene marten, perfekt för att rengöra oljekanaler :-)
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-f2ca73e1825b11598b1b00195f802ef9.jpg

Det var väl ungefär så mkt jag hann med att göra idag. Blocket ska göras klart sen ska det iväg till PPR-Micke för liten översyn och bearbetning. Vinterns projekt "kellerassel v.2.0" är härmed inlett.


10 163 Inlägg
17 september 2013
#903
Ja lätt ju mindre trevligt att kamen gått av men tur motorn klarat sig såpass fint ändå smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

490 Inlägg
17 september 2013
#904
Ähh, kamma dig....

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
17 september 2013
Trådstartare
#905
Ja, tur i oturen.. säsongen kunde varit lite längre.. men nu är det ändå riktigt höstväder ute och det är ingen dröm att susa fram i en bubbla ändå. Får kanske fixa fungerande eberspäscher till nästa säsong så man kan köra en bit in i oktober utan att behöva skrapa insidan av rutorna.

Robban, har du vågor i håret och vatten i knäna? Kamma te daj själv och slutför projekt istället för att skaffa nya.. du kan ju åtminstone avyttra något av dem du har eller??

Klurat lite på val av kamaxel i den nya motorn.. Den kommer bli vass helt klart, gärna med lyft uppemot 14-15mm om det går, hehe.. då krävs ju även topplock som flödar uppåt de lyften med och bottendel som klarar varvtalet.


519 Inlägg
18 september 2013
#906
Peter_Eriksson skrev:
Japp, riktigt nice smile Får bara köpa till en sån ljuddämparinsats.. det kan nog låta väl mkt vid vardagskörning annars.. hehe

Så här ser det ut (man kan iofs byta ut tratten mot vanlig ljuddämpare om man vill
http://www.dalhems.se/GetImage.aspx?Ima … 1c014290a7
Vart har du köpt denna?


9 114 Inlägg
18 september 2013
#907
Hehe, jaså det är den versionen du dragit för frugan om motorraset. Här på forumet kan du väl vara ärlig å säga att du plågade den hårt för att det skulle rasa,  så att du får en anledning att trimma ännu mera till nästa säsong! 😜


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
18 september 2013
Trådstartare
#908
Larschan skrev:
Vart har du köpt denna?
Hela avgaset köptes från www.dalhems.com de har i stort sett allt till folkan. Se till att få en rördiameter som passar din motor... större är inte alltid bättre, även om det är bättre än för litet. Mitt är 1½" och var perfekt för min 1600 med 35,5/32mm ventiler. Har man mindre eller större motorvolym och ventiler så får man räkna på vilken diameter som är lämplig.

Putteliten skrev:
Hehe, jaså det är den versionen du dragit för frugan om motorraset. Här på forumet kan du väl vara ärlig å säga att du plågade den hårt för att det skulle rasa,  så att du får en anledning att trimma ännu mera till nästa säsong! ��
Haha, ja precis :-D Nog för att jag har våldat och plågat den, men inte så jävligt att ett ras skulle vara oundvikligt, hehe. Hade nog hellre haft en hel, fungerande motor att demontera. Men nu har det mesta klarat sig så det spelar mindre stor roll i dagsläget. Mer fräs ska det bli i grejerna iaf.

Frågan är hur jag ska göra med mina förgasare.. har ju dubbla weber 40.. men skulle inte vara fel med ett par 44:or eller ännu hellre IDA 48:or.. men smakar det så kostar det ju också...


519 Inlägg
18 september 2013
#909
Peter_Eriksson skrev:
Larschan skrev:
Vart har du köpt denna?
Hela avgaset köptes från www.dalhems.com de har i stort sett allt till folkan. Se till att få en rördiameter som passar din motor... större är inte alltid bättre, även om det är bättre än för litet. Mitt är 1½" och var perfekt för min 1600 med 35,5/32mm ventiler. Har man mindre eller större motorvolym och ventiler så får man räkna på vilken diameter som är lämplig.
Mejlade dom men de hade dess värre inget till en 1200 så har kollat lite på http://www.classicvw.se/ormbo-kollektor … ts_id/1661 vad tror du om det? Jag är inte kunnig för fem öre känner jag just nu för visst behöver man väl ersättningsrör för att använda det också, osså en stinger förståss? smile


9 114 Inlägg
18 september 2013
#910
Skönt att det "bara" var kammen som drog i alla fall. Motorn var väl byggd för att hålla egentligen va? Dåligt gjuten kam eller?

Angående förgasare, ju större desto häftigare! tongue Men å andra sidan så blir det ju svårkört för motorn måste leva på högt varv. Vill du ha en snäll maskin så är det 40, vill du ha en elak så är det 48 som gäller! Kanske kan bli en bra allroundmaskin med 44or.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
19 september 2013
Trådstartare
#911
Larschan skrev:
Mejlade dom men de hade dess värre inget till en 1200 så har kollat lite på http://www.classicvw.se/ormbo-kollektor … ts_id/1661 vad tror du om det? Jag är inte kunnig för fem öre känner jag just nu för visst behöver man väl ersättningsrör för att använda det också, osså en stinger förståss? smile
Det du länkar det klassiska "ormboet", vilket egentligen inte är så mkt bättre än ett originalsystem rent prestandamässigt. Men om det inte är effekt du är ute efter (iom att du har en 1200), så är det nog inte lönt att köpa ett s.k. merged collector-system som jag har. Till ormboet behöver du ersättningsrör om du inte har eller har tänkt använda värmekammare. Det du länkar har PÅ BILDEN den stora kollektorn, som du måste tänka på när du köper till en stinger eller ljuddämpare, annars passar den ej. Jag kan tipsa om att stinger är högljutt även med dämpinsats.. fast mest för dem bakom/utanför bilen :-)

ormbo med glasspack låter väldigt lagom på en i övrigt ganska original bil.


519 Inlägg
19 september 2013
#912
Peter_Eriksson skrev:
Larschan skrev:
Mejlade dom men de hade dess värre inget till en 1200 så har kollat lite på http://www.classicvw.se/ormbo-kollektor … ts_id/1661 vad tror du om det? Jag är inte kunnig för fem öre känner jag just nu för visst behöver man väl ersättningsrör för att använda det också, osså en stinger förståss? smile
Det du länkar det klassiska "ormboet", vilket egentligen inte är så mkt bättre än ett originalsystem rent prestandamässigt. Men om det inte är effekt du är ute efter (iom att du har en 1200), så är det nog inte lönt att köpa ett s.k. merged collector-system som jag har. Till ormboet behöver du ersättningsrör om du inte har eller har tänkt använda värmekammare. Det du länkar har PÅ BILDEN den stora kollektorn, som du måste tänka på när du köper till en stinger eller ljuddämpare, annars passar den ej. Jag kan tipsa om att stinger är högljutt även med dämpinsats.. fast mest för dem bakom/utanför bilen :-)

ormbo med glasspack låter väldigt lagom på en i övrigt ganska original bil.
Jag vill bara höras så då antar jag att det fungerar bra. smile
Får kolla hur fräsha värmekammrarna är, men det blir samma ljud/ork i motorn även om man har värmekammrar istället för ersättningsrör?


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
19 september 2013
Trådstartare
#913
Putteliten skrev:
Skönt att det "bara" var kammen som drog i alla fall. Motorn var väl byggd för att hålla egentligen va? Dåligt gjuten kam eller?

Angående förgasare, ju större desto häftigare! tongue Men å andra sidan så blir det ju svårkört för motorn måste leva på högt varv. Vill du ha en snäll maskin så är det 40, vill du ha en elak så är det 48 som gäller! Kanske kan bli en bra allroundmaskin med 44or.
Jo, det hade varit trist att behöva leta upp ett helt nytt motorblock eller om topparna som jag har lagt ner en hel del arbete på gått åt helvete. Byggd för att hålla..?? haha.. njae.. det var ett oöppnat originalblock.. som jag enbart stoppat i viktade kolvar och stakar med nya vevlager.. ramlagren hade jag inte ens tittat på, likaså vev, tryckare eller kam. Men tryckarna såg som nya ut och kammen var bara nååågot sliten i utkant av nockarna. Kammen var en gjuten original.. och med hårdare fjädrar och utväxling så blir det ju en del mer tryck på den.

44:or skulle passa väldigt bra i den nya motorn.. något vassare men inte så mkt effekt att man rasar lådor på löpande band. Dock kan man få fin gång i 48:orna med, med mindre halsringar och väl avstämda insug, samt rätt bestyckning. Dock kostar väl ida 48:orna nästan 1/3 mer än idf.

Finns kinakopior.. men frågan är om man vågar chansa på det.. vissa har fått klockrena ex, andra får aldrig ordning på dem.


10 163 Inlägg
19 september 2013
#914
Peter_Eriksson skrev:
Putteliten skrev:
Skönt att det "bara" var kammen som drog i alla fall. Motorn var väl byggd för att hålla egentligen va? Dåligt gjuten kam eller?

Angående förgasare, ju större desto häftigare! tongue Men å andra sidan så blir det ju svårkört för motorn måste leva på högt varv. Vill du ha en snäll maskin så är det 40, vill du ha en elak så är det 48 som gäller! Kanske kan bli en bra allroundmaskin med 44or.
Jo, det hade varit trist att behöva leta upp ett helt nytt motorblock eller om topparna som jag har lagt ner en hel del arbete på gått åt helvete. Byggd för att hålla..?? haha.. njae.. det var ett oöppnat originalblock.. som jag enbart stoppat i viktade kolvar och stakar med nya vevlager.. ramlagren hade jag inte ens tittat på, likaså vev, tryckare eller kam. Men tryckarna såg som nya ut och kammen var bara nååågot sliten i utkant av nockarna. Kammen var en gjuten original.. och med hårdare fjädrar och utväxling så blir det ju en del mer tryck på den.

44:or skulle passa väldigt bra i den nya motorn.. något vassare men inte så mkt effekt att man rasar lådor på löpande band. Dock kan man få fin gång i 48:orna med, med mindre halsringar och väl avstämda insug, samt rätt bestyckning. Dock kostar väl ida 48:orna nästan 1/3 mer än idf.

Finns kinakopior.. men frågan är om man vågar chansa på det.. vissa har fått klockrena ex, andra får aldrig ordning på dem.
Jo men sen är ju frågan finns dom som ej får ordning på Weber förgasare heller har man då köpt kines kopior är det lätt skylla på att dom är från kina också. Sen är det ju alltid så med Kines grejer man får vad man betalar för också exakt samma kvalite lär det ju aldrig bli för det priset.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
19 september 2013
Trådstartare
#915
Larschan skrev:
Jag vill bara höras så då antar jag att det fungerar bra. smile
Får kolla hur fräsha värmekammrarna är, men det blir samma ljud/ork i motorn även om man har värmekammrar istället för ersättningsrör?
Jodå, det fungerar nog alla tiders. Det dyker även upp en del begagnat (även nytt) på boxerville:s forum titt som tätt..

Har du fina värmekammare så skulle jag nog behålla dem på en sån motor.. då det är ganska gott att ha värme tidigt på våren, fuktiga sommarkvällar och en bit in på hösten. Är de rötna och fulla med håll fungerar de dåligt och kan läcka avgaser in i bilen.. vilket inte är så bra.. Då är det bara att slänga på ersättningsrör istället eller skaffa "nya".


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
19 september 2013
Trådstartare
#916
Djo skrev:
Jo men sen är ju frågan finns dom som ej får ordning på Weber förgasare heller har man då köpt kines kopior är det lätt skylla på att dom är från kina också. Sen är det ju alltid så med Kines grejer man får vad man betalar för också exakt samma kvalite lär det ju aldrig bli för det priset.
Klart att det ligger något i det du säger. De som inte får ordning på sina förgasare kan lika ofta härledas till att man inte har ordning på sakerna, vet riktigt vad man gör eller har rätt utrustning. Oavsett om man köper original eller kinavaror bör man demontera dem helt, rengöra och kontrollera ALLT.. allt från flottör/nivå, nålventil, munstycken, spjäll och kanaler.
Jag gör dock så att om det är saker som spelar mindre roll, säg lister eller pedalgummin, tillbehör etc, om det är original/nos eller tex Empi. Är det däremot delar som måste vara tillförlitliga, såsom förgasare, lager, bromsbelägg, ventiler, etc så är jag noggrannare med att de håller god kvalitet.. vilket original/nos oftare gör.


10 163 Inlägg
19 september 2013
#917
Peter_Eriksson skrev:
Djo skrev:
Jo men sen är ju frågan finns dom som ej får ordning på Weber förgasare heller har man då köpt kines kopior är det lätt skylla på att dom är från kina också. Sen är det ju alltid så med Kines grejer man får vad man betalar för också exakt samma kvalite lär det ju aldrig bli för det priset.
Klart att det ligger något i det du säger. De som inte får ordning på sina förgasare kan lika ofta härledas till att man inte har ordning på sakerna, vet riktigt vad man gör eller har rätt utrustning. Oavsett om man köper original eller kinavaror bör man demontera dem helt, rengöra och kontrollera ALLT.. allt från flottör/nivå, nålventil, munstycken, spjäll och kanaler.
Jag gör dock så att om det är saker som spelar mindre roll, säg lister eller pedalgummin, tillbehör etc, om det är original/nos eller tex Empi. Är det däremot delar som måste vara tillförlitliga, såsom förgasare, lager, bromsbelägg, ventiler, etc så är jag noggrannare med att de håller god kvalitet.. vilket original/nos oftare gör.
Kan absolut bara hålla med dig där smile

Men vist lockar priset på kines webrar endel men det är endel som ruvar i bakhuvet som säger att man inte borde också.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
19 september 2013
Trådstartare
#918
Priset är galet bra jämfört med italienska eller spanska dito. Man får en komplett uppsättning förgasare med trattar och bestyckning för runt 3-3500:-  oerhört lockande givetvis..

Kikade in i e bekants blogg nyligen och han har lyckats komma över två kompletta weber, Gene berg "terminator" på 58mm per spjäll :-O Galet stora förgasare och hiskerligt svåröverkomliga.. dessutom fantastiskt dyra, hehe.. Men är man dedikerad förgasaråkare på strippen så är det det värsta som gäller.


10 163 Inlägg
19 september 2013
#919
Peter_Eriksson skrev:
Priset är galet bra jämfört med italienska eller spanska dito. Man får en komplett uppsättning förgasare med trattar och bestyckning för runt 3-3500:-  oerhört lockande givetvis..

Kikade in i e bekants blogg nyligen och han har lyckats komma över två kompletta weber, Gene berg "terminator" på 58mm per spjäll :-O Galet stora förgasare och hiskerligt svåröverkomliga.. dessutom fantastiskt dyra, hehe.. Men är man dedikerad förgasaråkare på strippen så är det det värsta som gäller.
58 MM per spjäll Herejävlar i mig nu får gudarna hålla i sig lätt riktigt mumsigt då gäller det att ha redig motor som möter upp dom också. cool

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
19 september 2013
Trådstartare
#920
Haha, jo sannerligen. Saken är att de finns i 60mm också, ännu exklusivare givetvis. Inga såna tillverkas längre och det var enbart Gene berg som gjorde dem... Ja, man får bygga en motor med bra jävla flås och stor motorvolym. Inget för gatbruk direkt. för 60mm förgasare bör man nog ha minst 50mm insugsventil för att få bra kona hela vägen ner till ventilsätet.



Sök