Nu har här inte uppdaterats på bra längre.. skämmes på mig ;-)
Men det är iaf så att min stackars motor som våldats hela sommaren nu har kastat in handduken. Den mår helt enkelt inte så bra av att kamaxeln går av kan vi konstatera. Motorblocket har klarat sig, även topplock, avgassystem, förgasare och all annan kringutrustning.
Dåså, här har vi anledningen till att motorn inte ville vara med och leka längre.
Kamaxeln har gått av innanför drevet. I oljepumpen var ett drev sprucket, anledning okänd.. klacken mot drevet var också av men fick inte tagit nån bild på det.. pumpen används lämpligen som bojsänke numera.
Topplocken tycker jag ändå ser ganska bra ut, oboyfärgade stift, lite sot men så gick den något fett på högre varv också enl. bredbandslambdan.
Jag vet att det är sprickor mellan några av ventilerna, men dessa var grunda och gick inte nedanför ventilsätena och de har funkat väldigt bra.
Sen tröttnade jag lite på att skruva motor så jag plockade av skärmarna bak samt vänster fotsteg.. Om fotstegen man har inte riktigt passar till skärmarna (som är för nya för min -64). Man förlänger dem?? Ja, det tyckte iaf att föregående ägare var en bra idé... :-(
Vad gör man då om man saknar skärmar som passar..? Tja, man kan ju slänga på ett par i glasfiber.. som råkar va 6cm bredare och made by Jonas N i Sjuntorp :-)
Obs, mockup och lös fastskruvning utan kederlist.
Like a glöööv, by Jonas N :-)
Åter till motorn, som vid det här laget praktiskt taget är helt demonterad. Jag tillverkade mig en hållare till biltemas motorstativ (som inte är lämpat för att hänga vw-boxers i).
Blocket blir ganska fint när man putsar lite på det :-)
Så var det lagerlägena då, som jag räknade med skulle vara närmast mm utslagna.. det var en knappt kännbar kant på samtliga lagerlägen och i övrigt riktigt fint block.
Andra halvan. Jag har dessutom borrat och dragit ur de pluggar som behövs för att fullflödeskonvertera blocket. Ska bara jaga fatt i lämplig borr och gängtappar för att göra färdigt det. Sen köpte jag flaskborstar i lördags på Skene marten, perfekt för att rengöra oljekanaler :-)
Det var väl ungefär så mkt jag hann med att göra idag. Blocket ska göras klart sen ska det iväg till PPR-Micke för liten översyn och bearbetning. Vinterns projekt "kellerassel v.2.0" är härmed inlett.