3847
Sök

Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och... Visa mer

luftgekühlt für alle
525 742 Visningar
Projektet avslutat 17 augusti 2015
490 Inlägg
16 december 2013
#961
Kul att du köpt 48:or och lagt upp bilderna på sida 48 i tråden....
Konstigt.....

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
16 december 2013
Trådstartare
#962
Var annars skulle jag lagt dem då menar du? Btw så är det sidan 25 för mig då jag valt att visa fler inlägg på varje sida :-)

Fick hem nya fotsteg härom dagen och monterade mina nos fotstegslister, hann tyvärr bara ta ut dem i garaget och hålla dem mot bilen. En aning bättre än de jag hade innan.. utan list, krokiga och rostiga, gummimatta med durkplåtsmönster haha.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
18 december 2013
Trådstartare
#964
Fotstegen är monterade på bilen efter lite huvudbry.. föregående ägare hade av någon outgrundlig anledning förlängt det vänstra fotsteget.. Blev då orolig för att karossen är skev eller felaktigt lagad. Fick lossa båda skärmarna en aning och rucka och greja lite så satt det bra. Jag fattar inte hur man kan få för sig att förlänga fotsteget innan man svetsar på en bit till för att det ska räcka mellan skärmarna..?!?! Skönt att det blev bra iaf.

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-e483ada009842a25c228ee881c796ece.jpg

Sen har jag lyckats få tag i ett par fräcka old school insug till mina ida förgasare. Deano Dynosaur har tillverkat många räserdelar till luftkylda vw:s som idag inte går att köpa nya.

Korta ida-insug.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-8f1c7dd2d2b1a7c608aa0919412a0920.jpg
Senast redigerat av Peter_Eriksson (18 december 2013)


prestanda framför utseende
225 Inlägg
18 december 2013
#965
tufft med udda grejor ! ska bli skoj o se va sjutton du hamnar i effekt till slut


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
18 december 2013
Trådstartare
#966
Jepp, rasar lådan med detsamma är det förhoppningsvis på rätt sida 150-strecket iaf, haha


prestanda framför utseende
225 Inlägg
9 114 Inlägg
19 december 2013
#968
Peter_Eriksson skrev:
Jepp, rasar lådan med detsamma är det förhoppningsvis på rätt sida 150-strecket iaf, haha
Haha, ja så kan man ju också se det! lol lol Blir det Porschelåda sen då?


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
19 december 2013
Trådstartare
#969
Njae, ingen porschelåda.. Det är både dyrt och inte fullt så enkelt som man kan tycka att det borde vara.. Det blir förmodligen någon förstärkt typ1-låda med polerade drivaxlar. Rancho gör färdiga lådor i olika steg och de räcker ganska långt. Original drivaxlar håller för Andreas Jönsson (dragrace-snubbe) iaf och han har runt 250hk :-)

Sen kan man förstärka en låda själv med superdiff, starkare kilar, svetsade drev osv, men det blir inte billigare samt att det är ett helvete att få till rätt spel med schims.. Man får en färdig låda för runt 12k.


prestanda framför utseende
225 Inlägg
19 december 2013
#970
när det gäller växellådor är det nog fan bättre o satsa på något precis som du säger Peter. en färdig låda


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
19 december 2013
Trådstartare
#971
Jag tror det också.. Det dyker upp lite beg rancho (och liknande) lådor här och var, men det gäller ju att ha dem pengarna också.. Fast 12k för en nybyggd låda är ju i förhållande till vad starkare lådor till andra bilar kostar inte så mkt pengar att tala om.

Börjar med cupstag runt motor och låda iaf, det bör man ha oavsett vilken drivlina som sitter.


9 114 Inlägg
19 december 2013
#972
Peter_Eriksson skrev:
Jag tror det också.. Det dyker upp lite beg rancho (och liknande) lådor här och var, men det gäller ju att ha dem pengarna också.. Fast 12k för en nybyggd låda är ju i förhållande till vad starkare lådor till andra bilar kostar inte så mkt pengar att tala om.

Börjar med cupstag runt motor och låda iaf, det bör man ha oavsett vilken drivlina som sitter.
Fasen det lät billigt tyckte ja! En förstärkt låda till Audi S2 kostar 50K.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
19 december 2013
Trådstartare
#973
Ja, och det är inget ovanligt pris på växellådor om man kollar runt på olika märken. Givetvis finns det snordyra lådor till vw också, tex Mendeola. Som även bygger sjukt häftiga framvagnar med dubbla a-armar :-)


prestanda framför utseende
225 Inlägg
19 december 2013
#974
Cupstag har jag redan monterat på min så klart smile även bakre upphängning är ju rätt bra


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
20 december 2013
Trådstartare
#975
Jepp och jag ska tillverka mina egna tänkte jag. Funderar på om jag bara ska skära ut öron och bulta fast eller om man ska svetsa fast öron på rambenen. Hjulhopp är det som dödar lådan om det rycker i högerfoten, vilket avhjälps med cupstag.


prestanda framför utseende
225 Inlägg
20 december 2013
#976
jag svetsade öron i gaffeln . enklaste lösningen och vad jag kan se det den bästa.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
16 januari 2014
Trådstartare
#977
Jepp, får se hur jag väljer att göra :-)

Fick paketleverans av Fedex idag, mkt trevligt. Bara småsaker iofs, men ett par fina insug, dessa är till mina Weber Ida 48:or som ska mata motorn med luft och benzin. Deano Dynosaur tillverkas inte längre, så det var kul att man kom över ett set. Kom även ett täcklock till oljepumpen, gjutjärn tillverkat av Gene Berg, bra skit. Det har även utgång för filtret man monterar vid fullflödeskonvertering.

Das ansaugsrohr und ölpumpenlocken :-)
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-fea382c507d05799eef05cb9cb5d941c.jpg

Provmonterar lite, dessa ska nog kunna leverera tillräckligt, hehe (obs, den sönderdragna pluggen ska tas ur och ersättas med en ny ifall någon undrar).
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-aaabd1a7a4d1e1bbf6f1cdc31f5c8ed8.jpg


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
25 januari 2014
Trådstartare
#978
Har inte hänt så mkt här.. Jag har lackat de flesta av kylkåporna till motorn.. tråkig som jag är valde jag svarta, men det blir mest stilrent tycker jag. Man kan ju piffa upp motorrummet med färg på lite småsaker istället, tändkablar, spole, etc.

Cylinderkåporna fick moddas lite för att rymma ida-insugen, blev bra och nu är de lackade.
http://boxerville.se/forum/misc.php?item=22591&download=0

Fläktkåpan lackad. Lite apelsin, men det är svårt att få så stora ytor helt bra med burk. Jag är nöjd iaf :-)
http://boxerville.se/forum/misc.php?item=22592&download=0


154 Inlägg
25 januari 2014
#979
Är det inga rinningar i lacken så tycker jag det kan vara lite snyggt med apelsinskal, ger lite textur smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
25 januari 2014
Trådstartare
#980
Nä, rinningar blev det inga iaf, då hade jag slipat ner och gjort om. Ja, sen är det motorkåpor också, kommer sitta en massa saker ivägen, huvudsaken det är blankt och lättorkat. Krymplack är snyggt annars, men hopplöst att hålla rent :-)



Sök