3550
Sök

Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och... Visa mer

luftgekühlt für alle
525 746 Visningar
Projektet avslutat 17 augusti 2015
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
27 januari 2014
Trådstartare
#981
Några fler grejer på ingång från andra sidan pölen. Kom över nya halsringar till mina förgasare, ett vridlänkage gjort för ida med korta insug, hårdare tryckplatta, nya ventillyftare.. Men än behövs det mer grejer.. tex vevaxel med 76-78mm slag, en kamaxel, lite lager och stakar.. ischlo pischlo, det kostar att ligga på topp, haha.

Köpte även några låånga borrar idag.. Jag ska göra s.k. Bob Hoover oil mod på blocket. Vilket gör att man får bättre smörjning (läs kylning) av motorn, ffa på högersidan. Blev jävligt sugen på torrsump också.. bra pris på pump.. men får hålla fingrarna i styr :-D


Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
27 januari 2014
#982
Peter_Eriksson skrev:
Några fler grejer på ingång från andra sidan pölen. Kom över nya halsringar till mina förgasare, ett vridlänkage gjort för ida med korta insug, hårdare tryckplatta, nya ventillyftare.. Men än behövs det mer grejer.. tex vevaxel med 76-78mm slag, en kamaxel, lite lager och stakar.. ischlo pischlo, det kostar att ligga på topp, haha.

Köpte även några låånga borrar idag.. Jag ska göra s.k. Bob Hoover oil mod på blocket. Vilket gör att man får bättre smörjning (läs kylning) av motorn, ffa på högersidan. Blev jävligt sugen på torrsump också.. bra pris på pump.. men får hålla fingrarna i styr :-D
låter intressant big_smile hur många hästar kommer du att satsa på i slutändan big_smile?


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
27 januari 2014
Trådstartare
#983
Mkt intressant :-) vad effekten hamnar på i slutänden är ytterst oklart.. förgasarna räcker med mindre mods till ca 270hk, haha men det hänger ju på resten av motorn med. Har inte fått hem toppar ännu, mkt beror på hur bra flås jag lyckas porta fram i dem.. samt varvtal eftersom det är sugmotor. Mkt bred gissning säger mellan 150-200hk.


Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
27 januari 2014
#985
Peter_Eriksson skrev:
Mkt intressant :-) vad effekten hamnar på i slutänden är ytterst oklart.. förgasarna räcker med mindre mods till ca 270hk, haha men det hänger ju på resten av motorn med. Har inte fått hem toppar ännu, mkt beror på hur bra flås jag lyckas porta fram i dem.. samt varvtal eftersom det är sugmotor. Mkt bred gissning säger mellan 150-200hk.
nice nice smile

Jag har ju trimmat min RP motor till mkII:an, hade 90häst orginal och efter planad topp, portat topp, insug och grenrör, shcrick 282 graders kam och inställd motor så skall motorn minst få en tredjedels extra effekt, väntar spänt på hur bilen kommer gå med ett extraktorgrenrör big_smile


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
27 januari 2014
Trådstartare
#986
Så är det, helt klart! :-D Det är gött att slippa tänka på förgasare iaf. Om 4st såna räckte för att ford gt40 skulle vinna lemans så ska nog två få hyffsad knuff på bubblan big_smile

Egentligen är det lite bakvänt att köpa småsaker istället för att spara ihop till de dyrare grejerna.. men pysslar lite med en grej nu som förhoppningsvis ska generera lite inkomster som oavkortat går till vevaxel, stakar och en trevlig kamaxel :-D

Kamaxeln jag har i åtanke heter web cam 86b
300grader duration (260 vid 0,05")
14,6mm lyft :-O

Vi får bara hoppas att portningen av topparna blir tillräckligt bra så att de flödar på så höga lyft. Många väljer en alldeles för stygg kam.. om flödet stagnerar vid 10mm lyft är det ingen mening att öppna mkt mer än så.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
27 januari 2014
Trådstartare
#987
Twins skrev:
nice nice smile

Jag har ju trimmat min RP motor till mkII:an, hade 90häst orginal och efter planad topp, portat topp, insug och grenrör, shcrick 282 graders kam och inställd motor så skall motorn minst få en tredjedels extra effekt, väntar spänt på hur bilen kommer gå med ett extraktorgrenrör big_smile
okok, jag  hade tyckt det vore kul att bygga en golfmotor igen, med den kunskapen jag har nu. Kör du original förgasare/insprutning (minns inte vad det är på RP). Den effektökningen kommer kännas ordentligt iaf, kan säga att golfen är väldigt trevlig när den är lite piggare. Min gamle bromsade fram 155-160nånting på hjulen och på den finns stora potential till förbättring, tex mer portning (alt byte till crossflow-topp), annat insug och helst separata spjäll. Men om jag skulle bygga ett sånt topplock skulle jag göra om till mekaniska tryckare för att kunna varva mer, hehe


Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
28 januari 2014
#988
Peter_Eriksson skrev:
Twins skrev:
nice nice smile

Jag har ju trimmat min RP motor till mkII:an, hade 90häst orginal och efter planad topp, portat topp, insug och grenrör, shcrick 282 graders kam och inställd motor så skall motorn minst få en tredjedels extra effekt, väntar spänt på hur bilen kommer gå med ett extraktorgrenrör big_smile
okok, jag  hade tyckt det vore kul att bygga en golfmotor igen, med den kunskapen jag har nu. Kör du original förgasare/insprutning (minns inte vad det är på RP). Den effektökningen kommer kännas ordentligt iaf, kan säga att golfen är väldigt trevlig när den är lite piggare. Min gamle bromsade fram 155-160nånting på hjulen och på den finns stora potential till förbättring, tex mer portning (alt byte till crossflow-topp), annat insug och helst separata spjäll. Men om jag skulle bygga ett sånt topplock skulle jag göra om till mekaniska tryckare för att kunna varva mer, hehe
Finns så mycket man kan göra smile, men för att kompromissa lite så blir det väl att köra på mono-jet:en så länge, den skall vara god till 140hk smile Får jag det såå jaa...alles gut big_smile Däremot är jag skitsugen på en g-ladder, men har ingen som helst aning om det ens är värt...vad tror du ?
Senast redigerat av Twins (28 januari 2014)


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
28 januari 2014
Trådstartare
#989
usch usch.. dessa kompromisser man tvingas göra hela tiden.. :-(

Skit i g-lader, den är fräck men jag tror att en eaton gör sig bättre och är lättare att hitta delar till. en preppad g-lader kostar multum och ger ju inga monstersiffror ändå. Satsa sen på mappbart sprut, tex Maxxxecu, mkt prisvärt med inbyggd mapsensor och lambda.


9 114 Inlägg
28 januari 2014
#990
Peter_Eriksson skrev:
usch usch.. dessa kompromisser man tvingas göra hela tiden.. :-(

Skit i g-lader, den är fräck men jag tror att en eaton gör sig bättre och är lättare att hitta delar till. en preppad g-lader kostar multum och ger ju inga monstersiffror ändå. Satsa sen på mappbart sprut, tex Maxxxecu, mkt prisvärt med inbyggd mapsensor och lambda.
Men om du ska ha Eaton så måste du byta lådan med. En orginal GTI 16V låda klarar knappt en preppad g-ladder har ja hört.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
28 januari 2014
Trådstartare
#991
Ja, man får nog börja med en 02A, diff och lite förstärkta prylar.. Golf "666".. Tobbe kör ju med detta:

*växellåda: helt donad 02A låda med 02J innehåll samt en pelequin diff
*växellådsolja: Red Line, Light Weight ShockProof
*koppling: ACT 6-pucks 228mm sinterlamell med stumt centrum
*Tryckplatta/svänghjul: ACT (610nm) tryckplatta, lättat svänghjul (ca6kg)
*drivaxlar: Egen garagemix

Men nog med OT, vi kan ju prata om min växellåda istället.. haha.. hur långlivad den nu kommer att bli är inte svårt att gissa.. Så jag får redan nu börja leta efter en annan låda som jag kan göra iordning lite pö om pö.
En s.k berg-balk ska dit, det är egentligen bara ett extra fäste i främre delen av lådan.
Cup-stag ska också dit, den håller ihop ramben med stötdämpartorn, minskar hjulhopp som är en växellådsdödare utan like.


prestanda framför utseende
225 Inlägg
29 januari 2014
#992
ja din låda kommer nog tacka för sig första inspirerade starten.

bakre fäste till motorn i kofångarinfästningarna var mycket effektivt för att få det att hålla bättre (iaf i rallycross-bil)
där de inte får montera cup-stag osv . combinationen kommer nog bli mycket bra .....

kör man lungt i början o inte tok-gasar från stillastående så håller faktiskt original-lådan rätt länge även med mycket effekt .

men tja... du vet hur jag löste det.... slänge in pengarna i nått som inte är så kul men duktigt nödvändigt.....


490 Inlägg
29 januari 2014
#993
Jag snacka med en kille som körde 13.0 sek repor på 402m: han hade org låda, ca2000cc trimmad 1600 motor och dubbla Weber 40:or.

Den va röd.

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
29 januari 2014
Trådstartare
#994
Haha, jo tyvärr är det nog så. Mitt motorblock har ju klacken för bussfäste, så det skulle kunna göras med. Men största problemet med svinglådorna är dels hjulhopp som ger momentstötar när det greppar, dels att lådan rycks upp i framkant. Det kan avhjälpas med att hålla fast den fram eller hindra motorn från att bända upp den genom bakre fäste. Berg-balken är ju inga större bekymmer att få till, inte heller cupstag, så det blir nog det jag satsar på..

Vann man på lotto vore det ju bara att beställa en preppad låda.. uj uj vad kul det skulle va om man var ekonomiskt oberoende.. :-P


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
29 januari 2014
Trådstartare
#995
Robert, okej. Ja det är klart det går, men det är lite som att spela på lotto.. mest troligt att man drar en nitlott. Sen är det så om man har hyffsat mos i motorn, hala gatdäck och cupstag så spinner man mycket.. greppar det bra så kan det gå åt helvete första repan. 13sek är ju en bra tid såklart.. vet du om lådan var helt original, orörd, renoverad, svetsade originaldrev, chromoly-kilar, cup-stag?? det är mkt som kan falla inom original fast ändå inte.. om du förstår vad jag menar.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
30 januari 2014
Trådstartare
#996
Btw Robban.. Weber 40:or räcker till ca 145hk som mest, mer flödar de inte för.. och om resten av motorn är optimal. Så det kan ju en originallåda hålla för ett tag, iaf om man stagar upp lite och inte får så mkt hjulhopp. 100hk i en bubbla räcker i princip till att köra 13-14sek om allt klaffar.

Well well, nu är det mest att vänta på att det kommer hem lite grejer, så att man kan bygga vidare på motorn. Ska fräscha upp elsystemet lite också hade jag tänkt, köpt kontaktdon för enklare i- och urkoppling.


prestanda framför utseende
225 Inlägg
30 januari 2014
#997
skönt att projektet går frammåt i varjefall ! de kryper ju ibland o så gör man små hopp frammåt i högre hastighet.

jag borde väl egentligen lägga upp en projekttråd för min bil men blir så sällan att jag skruvar på den så det blir ju inte ens roligt för folk att kolla på


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
11 februari 2014
Trådstartare
#998
Nu så, blir det förhoppningsvis paketleverans idag :-) 20kg grejer kommer från landet i väst och en del av dem är till mitt motorbygge, ska bli spännande att se och klämma lite.. hihi.

Det är ju så mr 1303, det händer olika mkt i perioder, men det är ändå kul att dokumentera lite, få tips, hejarop och kritik.
Själv tycker jag att det går alldeles för långsamt, så det har inte känts så meningsfullt att uppdatera här, men man vill inte tappa alla läsare heller, så man får skriva in de små framsteg man gör och sen braka loss med bildfest när det händer mer.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
16 februari 2014
Trådstartare
#999
Tänkte passa på att uppdatera lite nu när man handlat och iaf grejat lite grann :-)

Tryckplatta steg II, kep med armar. 2500lb
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/projekt%20bubba%20-14/IMGP2396.jpg

Nya ram- och kamlager. 0,50 över på block, std mot vev och 1mm axial. kamlager med dubbla axiallager
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/projekt%20bubba%20-14/IMGP2401.jpg

2st 2" flänsar jag tänkt använda när jag bygger ihop en "hide-away" dämpare i hjulhuset, enklare om den är delbar när man ska ha i/ur motorn.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/projekt%20bubba%20-14/IMGP2400.jpg

packningssats motor och två extra uppsättningar ventilkåpspackningar
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/projekt%20bubba%20-14/IMGP2399.jpg

Nya Web cams lyftare
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/projekt%20bubba%20-14/IMGP2398.jpg

Röda glas till baklyktorna
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/projekt%20bubba%20-14/IMGP2404.jpg

AN-adapter till tanken, strlk an8.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/projekt%20bubba%20-14/IMGP2403.jpg

Nytt avgassystem 1,5/8" blev det denna gången
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/projekt%20bubba%20-14/IMGP2408.jpg

Ny vevaxel, 78mm slag med cheva-journaler och 8 stift mot svänghjul, 4340 chromoly.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/projekt%20bubba%20-14/IMGP2402.jpg

92mm kolvarna demonterade, ska rengöras noggrannare innan jag viktjusterar dem
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/projekt%20bubba%20-14/IMGP2397.jpg

Motorblocket har jag börjat fila lite i för att ge utrymme till det längre slaget, dock inte färdigt eftersom jag inte har vevstakarna än och vet exakt hur mkt som behöver tas bort.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/projekt%20bubba%20-14/IMGP2406.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/projekt%20bubba%20-14/IMGP2405.jpg

Tog även in mellanplåten bak då den bara kapade loss i somras för att underlätta det minst sagt stressiga motorbytet.. Föregående ägare tyckte om spackel verkar det som.. 3-4mm på sina ställen.. borde väl skaffa en ny egentligen.. eller iaf en bättre begagnad.. Återstår att se vad jag gör med det.

Mellanplåten ska ju fästas lite snyggare än innan också, så jag köpte 4st dzus-fästen när vi var på marknad i Norrköping.
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t1/1655971_10151884092266636_220015134_n.jpg

Så det är väl en del av det som hänt det senaste.. jag har även börjat snygga till motorrummet på bubblan.. satt lite isolering på brandväggen. Ska kapa bort lite gamla dåliga kablar, dra nytt och fästa upp lite snyggt. Nya luckor till hjulhusen måste tillverkas eftersom jag tog upp hålen lite större än sist.

Lämnade iväg två st släta fälgar till Wall smide i Varberg också, de breddas till 8,5" och ska sitta bak med 235/60 tänkte jag :-) Hämtar fälgarna i nästa vecka om jag hinner.


490 Inlägg
16 februari 2014
#1000
följer! läste precis igenom tråden på boxerville!

Hatar mitt nick här men är för snål för å byta
------------------------------------------------------------------------------
bubbla med air ride http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=299383


Sök