2666
Sök

Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och... Visa mer

luftgekühlt für alle
525 774 Visningar
Projektet avslutat 17 augusti 2015
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
8 mars 2014
Trådstartare
#1061
Hej hopp, då har man jobbat lite mer på bilen igår och idag :-)

Topplocken kom i torsdags, så det var bara att packa upp och inspektera.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-e55df475be7bed1b3fef597f317e8d9c.jpg

Ur med ventilerna, allt sorterat efter där det satt från leverans, lika bäst så
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-27f95948d2357249c7b3995d6a64a709.jpg

Rostfria single-groove ventiler
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-fba6944312fa18c7d30a6b9746265384.jpg

Ritat av cylinderväggar för att veta hur mkt man kan ta upp runt insugsventiler, s.k. unshrouding, det gör man för att få bättre flöde.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-b655f14e0ff629fcc7057c908b316727.jpg

Sen var det bara att plugga öronen och ta på skyddsglasögon o köra, ena kanalen påbörjad här. Jag gör en s.k. wedgeport, det har visat sig ge bra flödessiffror (finns att köpa cnc-frästa såna för mkt flis).
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-e38172f44c66fc629e1a0ad48fee0664.jpg

Här ska luften ner! Det finns fortfarande en del material att ta både i insug och topp. Man vill att kanalen ska kona hela vägen, halsringen och vid ventilsätet skall vara minsta diameter på hela kanalen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-ffc987d163d7f4f2fd60b03e6ce48960.jpg

Nu börjar det likna nåt i båda kanaler, har ristat av packning och vänt den så att det blir lika på båda sidor, samma sak görs på insugen för att matcha.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-c84e1f9cd833aaf31872e25ece6765db.jpg

Närmare bild på kanalerna, fortfarande inte helt färdigt
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-b6d26d4a1cbd8db3c16bd25e954f0400.jpg

En till bild med lite ljus från andra hållet
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-ebd85d81b328a0d23f45c744d37e236f.jpg

Så det var väl vad jag hade att bjuda på i bildväg, det är sånt här jag tycker är kul, vore såklart ännu roligare om man hade en flödesbänk hemma så att man kunde se vad varje ändring gör.. Topplocken ska flödas sen iaf är det tänkt så att man kan korrigera lite grann och vet vad man ska ha för kamaxel.
Det är ju ingen större vits att lyfta 14mm om flödet dör ut vid 12mm.

Just ja, jag har fixat med bakfälgarna med, spacklat lite, slipat och lackat dem i signalröd samt klarlack.

Färdigt resultat
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-eacaddde09d293c3fe980e279d578cad.jpg


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
8 mars 2014
Trådstartare
#1063
Skillnaden är att de inte har sprickor mellan säten och tändstifthål, haha.. Nä men det är större kanaler med MKT mer gods att ta av, 42/37mm ventiler med nya 3vinklade säten. Det är 12mm tändstift istället för 14mm (mer gods och spricker inte så lätt), sen är de upptagna för 92mm borr. De gamla topparna var original med 35,5/30mm ventiler.

Ja, det blev snyggt tycker jag, kommer kromade navkapslar och förmodligen snobbringar med så blir det fint.


9 114 Inlägg
8 mars 2014
#1064
Peter_Eriksson skrev:
Skillnaden är att de inte har sprickor mellan säten och tändstifthål, haha.. Nä men det är större kanaler med MKT mer gods att ta av, 42/37mm ventiler med nya 3vinklade säten. Det är 12mm tändstift istället för 14mm (mer gods och spricker inte så lätt), sen är de upptagna för 92mm borr. De gamla topparna var original med 35,5/30mm ventiler.

Ja, det blev snyggt tycker jag, kommer kromade navkapslar och förmodligen snobbringar med så blir det fint.
Ja men sprickor kan ju va skönt å slippa då! big_smile Dom är lite vassare helt enkelt.

Hehe, blir lite raggarstuk på fälgarna då. big_smile Men chromet kommer göra sig bra med det röda i alla fall....


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
8 mars 2014
Trådstartare
#1065
Hehe, jo det är ju ganska kul att va utan smile Ganska mkt vassare till o med, större borr och ventiler så kan man ha större kanaler. Nya motorn blir nog trevlig, 2074cc med Ida 48:or, skaplig skillnad mot 1584cc med Idf 40:or.. skiljer ju ändå 36mm i insugsstorlek och 500cc (ja okej, 490cc) mellan motorerna. Sen kommer det sitta en betydligt trevligare kamaxel i, osv osv.

Raggarstuk ja, haha, det kanske det är :-) Vill ha lite mer liv i hela intrycket av bilen men inte sätta dekaler överallt.


96 Inlägg
9 mars 2014
#1066
Fälgarna blev ju kanon! big_smile
Ska bli roligt att se dom på bilen ihop med kapslarna och övriga färger.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
9 mars 2014
Trådstartare
#1067
Tack, ja de blev riktigt fräscha :-) Däck kommer på i början av nästa vecka är det tänkt. Ska ju plocka av framfälgarna och lacka dem med röda, annars skulle det nog se dumt ut, haha


490 Inlägg
9 mars 2014
#1068
Det kommer nog bli fint med röda fälgar, jag är mest orolig för att dom blir tvär repade efter att du klämt dit första snobbringen med sina hullingar...

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
9 mars 2014
Trådstartare
#1069
Visst kommer snobbringarna att repa lacken.. så är det ju tyvärr.. man skulle iofs kunna sätta typ remsa av cykelslang mellan.. men njae.. jag har ju tänkt att köra med dem så det får jag väl leva med.


1 049 Inlägg
9 mars 2014
#1070
Blir riktigt glad av den röda färgen!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
#1072
Då var fälgarna färdiga för montering på bubblan :-) Blev riktigt bra om jag får säga det själv. Jag ska köra med navkapslar på, men är lite osäker på snobbringarna.. ska testa o hålla dem framför och jämföra.. Det är ju som Robert nämnde ovan att man skadar lacken när man sätter i/tar ur snobbringarna.. tror inte de sitter kvar så bra om man tejpar "hullingarna" heller.. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-62e3752f38b06d2bf2fca0cf5d0ede19.jpg


298 Inlägg
10 mars 2014
#1073
Riktigt snygga fälgar. Ska bli kul att se dom på.
Och att läsa om hur bilen går, naturligtvis.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
#1074
Tackar, ja det ska bli spännande, både fälgar och motorn. Det lutar åt att jag kommer att slänga i originalmotorn så man kan ut och åka lite iaf tills den nya är fädig.


405 Inlägg
11 mars 2014
#1075
jag tycker ändå du ska ha snobbringar , kommer bli så snyggt mot det röda smile

9 114 Inlägg
11 mars 2014
#1076
blomman01 skrev:
jag tycker ändå du ska ha snobbringar , kommer bli så snyggt mot det röda smile
Ja tror på snobbringar jag med!


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
11 mars 2014
Trådstartare
#1077
Ja, jag tror att det blir så, det passar ihop med resten av bilen som har kromlisterna etc. förutom dem runt rutorna då.. men de kommer sen när jag tar mig för att byta lister, de går nämligen inte att sätta i dem efter att rutorna är på plats. Har även blanka stänkskydd att sätta på bakskärmarna som ska på.

Har filat lite mer i topplocken idag på kvällen och plastat lite med JB weld bakom styrningen. Ska nog lägga lite i långa radien med sen när det stelnat och slipats klart, eftersom kanalen blir lite rakare då och inte ökar alltför mkt i diameter. Man vill ha högt flöde utan att tappa gashastighet.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
13 mars 2014
Trådstartare
#1078
Nu har jag monterat hjulen på bilen, det är jävligt tight, men det ser ut att kunna gå. Bilen har inte satt sig efter upphissning och sen sitter ingen motor bak.. På en irs-bakvagn hade det aldrig gått men eftersom jag har pendelaxel så ska de nog smita innanför skärmkanten utan överdrivet våld :-)

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/t1/1891102_10151930364941636_408960485_n.jpg


490 Inlägg
13 mars 2014
#1079
nä, detta går inte!

Alla vet att du har breddade bakskärmar liggandes i källaren, PÅ ME DOM!

HAHA, det kommer bli porrigt med raggar-röda fälgar

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

1 049 Inlägg
13 mars 2014
#1080
Skärmar ska fyllas, blir fint med de röda på plats. Gillar att du kör orginal stolar och säten.


Sök