Hej hopp, då har man jobbat lite mer på bilen igår och idag :-)
Topplocken kom i torsdags, så det var bara att packa upp och inspektera.
Ur med ventilerna, allt sorterat efter där det satt från leverans, lika bäst så
Rostfria single-groove ventiler
Ritat av cylinderväggar för att veta hur mkt man kan ta upp runt insugsventiler, s.k. unshrouding, det gör man för att få bättre flöde.
Sen var det bara att plugga öronen och ta på skyddsglasögon o köra, ena kanalen påbörjad här. Jag gör en s.k. wedgeport, det har visat sig ge bra flödessiffror (finns att köpa cnc-frästa såna för mkt flis).
Här ska luften ner! Det finns fortfarande en del material att ta både i insug och topp. Man vill att kanalen ska kona hela vägen, halsringen och vid ventilsätet skall vara minsta diameter på hela kanalen.
Nu börjar det likna nåt i båda kanaler, har ristat av packning och vänt den så att det blir lika på båda sidor, samma sak görs på insugen för att matcha.
Närmare bild på kanalerna, fortfarande inte helt färdigt
En till bild med lite ljus från andra hållet
Så det var väl vad jag hade att bjuda på i bildväg, det är sånt här jag tycker är kul, vore såklart ännu roligare om man hade en flödesbänk hemma så att man kunde se vad varje ändring gör.. Topplocken ska flödas sen iaf är det tänkt så att man kan korrigera lite grann och vet vad man ska ha för kamaxel.
Det är ju ingen större vits att lyfta 14mm om flödet dör ut vid 12mm.
Just ja, jag har fixat med bakfälgarna med, spacklat lite, slipat och lackat dem i signalröd samt klarlack.
Färdigt resultat