3961
Sök

Alla avgasvärden för höga på Octavia -03 med automat

31 Inlägg
8 oktober 2012
Trådstartare
#1
Var och besiktade farsans Octavia -03 med automat i dag. Fick nerslag på avgasvärdena. Det är en vanlig snikis utan turbo.

Har tidigare varit ett lite lustigt problem. Motorlampan tänds ibland för att sedan släckas när man tankat fullt... När den sedan nåt halvtank har den tänts igen. Har därför fått för mig att det är nåt problem med Evap-systemet. Hittar däremot ingen sån felkod.

Raderade felkoderna innan bes för annars är det ju helt kört.

Fick nedslag på CO, 0,8 (0,3), HC 140 (100) CO 2500 0,9 (0,2) Lambda 0,97 (0,97-1,03).

Är det nåt spec jag ska felsöka först med tanke på att alla värden är för höga?
Senast redigerat av Dieselsmurfen (24 oktober 2012)

133 Inlägg
8 oktober 2012
#2
Hur ser luftfiltret ut och är oljan bytt nyligen? Dåligt luftfilter och gammal olja kan ge höga värden.
Dåliga tändstift kan också ge dålig förbränning.
Annars, hur mår tempgivarna? Om de ger fel signal, att motorn är för kall, kan motorn fetta på med mera bränsle.
Tredje och sista möjliga fel skulle väl vara lambdan.

Vad var det för felkoder du raderade?
Senast redigerat av anton_mjor (8 oktober 2012)


31 Inlägg
8 oktober 2012
Trådstartare
#3
Den är relativt nyservad. Har kanske gått 250 mil. Även luftfiltret.

Det är lite märkligt med koderna. När motorlampan lyser så säger testdatorn typ "no codes are stored". Men om jag sedan väljer "erase codes" så slocknar motorlampan...

Även de på Bilprovningen sa att de inte kunde hitta någon kod.

Herr
1 722 Inlägg
8 oktober 2012
#4
piraya2 skrev:
Den är relativt nyservad. Har kanske gått 250 mil. Även luftfiltret.

Det är lite märkligt med koderna. När motorlampan lyser så säger testdatorn typ "no codes are stored". Men om jag sedan väljer "erase codes" så slocknar motorlampan...

Även de på Bilprovningen sa att de inte kunde hitta någon kod.

Läckage i avgassystemet, trasig lambdasond, LMM?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

31 Inlägg
13 oktober 2012
Trådstartare
#5
Här är koderna jag fått ut. Funderar på att byta tempgivare först. Någon som vet om Octavia har sep givare till mätaren för den visar helt normalt. 16486, 16497, 16804, 17925, 16555

Better than God \o/
1 883 Inlägg
13 oktober 2012
#6
En motorlampa tänds inte utan orsak.
Misständningar, kass katalysator, läckage avgasystem, läckage insugningsluft, kasst kolfilter?
Fippla inte med felkodsutläsningen själv, låt en verkstad med rätt utrustning läsa ur och tyda felkoderna....
Senast redigerat av MrTurbo (13 oktober 2012)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

31 Inlägg
13 oktober 2012
Trådstartare
#7
Inga problem. Har rätt prylar för att läsa koderna. Tänkte bara att det kanske finns nån som var bättre än jag att tyda dem. Kan ju mycket väl vara så att ett verkligt fel orsakar följdfel som visar sig som andra koder.

604 Inlägg
13 oktober 2012
#8
4/5felkoder pekar åt en luftläcka på insugssidan (dessa koder kan orsakas av detta) så dä är en bra början.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

31 Inlägg
15 oktober 2012
Trådstartare
#9
Nu har jag nollat felkoderna igen. Körde sedan en bit och då fick jag koden 16555. Nollade igen och efter en stund dök den upp igen.

Har rengjort lmm men när jag kopplar ur den går bilen sämre.

Har även "startgasat" alla slangar för att spåra läckage men utan resultat.

31 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
#10
Hittade en läcka i lmm-bälgen. Bytte den och trodde problemet skulle vara löst....

Nu är CO 0,0 vid tomgång men 1,0 vid 2500 varv. HC ligger på 025, lamda 0,97.

Motorlampan slocknade efter slangbytet så det verkade ju lovande.

Tips? Har kollat läckage på avgassystemet men hittar inget. Testade att koppla ur LMM idag igen och märket ingen större skillnad den här gången men en varningslampa tändes.

1 365 Inlägg
23 oktober 2012
#11
Bilen går något fett, hinka i lite etanol så kommer du nog gå igenom.

Jag satsar på att katten är lite sliten, men du borde kunna få igenom bilen


piraya2 skrev:
Hittade en läcka i lmm-bälgen. Bytte den och trodde problemet skulle vara löst....

Nu är CO 0,0 vid tomgång men 1,0 vid 2500 varv. HC ligger på 025, lamda 0,97.

Motorlampan slocknade efter slangbytet så det verkade ju lovande.

Tips? Har kollat läckage på avgassystemet men hittar inget. Testade att koppla ur LMM idag igen och märket ingen större skillnad den här gången men en varningslampa tändes.


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
23 oktober 2012
#12
jag skulle tippa på att lambdasonden är dålig

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

31 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
#13
Ja känns ju så men tycker det är konstigt att jag inte får någon felkod. Hittar inget läckage på avgassystemet heller.

1 365 Inlägg
23 oktober 2012
#14
Om du har trasig lambdasond så går bilen dåligt, märker du något sådant?

piraya2 skrev:
Ja känns ju så men tycker det är konstigt att jag inte får någon felkod. Hittar inget läckage på avgassystemet heller.


31 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
#15
Nä går jättefint. När jag varvar upp från tomgång tycker jag den tvekar lite men det märks inte när man kör.

Ska kolla koder igen och se om något dykt upp.

31 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
#16
Nu får jag tre koder... Blir fan knasig på detta. Men fortfarande ingen motorlampa.

Koder: 16804, 16497 och 16486.

Better than God \o/
1 883 Inlägg
23 oktober 2012
#17
Sökte snabbt på google:
16804 katalysatorsystem effekten för låg
16497 - Intake Air Temp. Sensor
16486 - Luftmassemätare  signalen är för låg

Hade du loss kontakterna på de två sista med tändning på?
Senast redigerat av MrTurbo (23 oktober 2012)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

31 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
#18
Sensorn är ny eftersom den sitter i bälgen till luftmassemätaren. Drog loss kontakten till luftmassemätaren och provkörde (bilen var redan varm) och då gick den precis som vanligt. Möjligen lite bättre.

280 Inlägg
23 oktober 2012
#19
Är det inte så att avgassystemet måste vara riktigt jordat också för att avgasreningen skall fungera korrekt? Jag hade en Hyundai en gång som något i toppen var kass/otät på som fick dåliga avgasvärden av det.

/Fredrik


241 Inlägg
23 oktober 2012
#20
höga värden fast bilen går bra byt lamdan


Sök