2668
Sök

Saab 9000 aero fel på gasen/spjälhuset gasen går trögt

86 Inlägg
9 oktober 2012
Trådstartare
#1
Har köpt en saab 9000 aero år 95.

Var ute och körde och helt plöstligt vart gasen jättetrög och det ville bara varva efter halva gasen.
Gasen går lätt en bit men då "varvar inte motorn" Efter det är det typ som ett "klick" sen går den trögt och då börjar motor varva lite
När jag stänger av bilen så går pedalen lätt.
Ska även tilläga att det är dålig tomgång efter detta hände

Och när jag väl har gasen i botten sä är det inte full gas,
Har kollat så att spjälhuset öppnar helt när jag gasar fullt, dock var bilen ej igång

Vakum fel.?


Nån som har varit med om det tidigare
Senast redigerat av turbodannis (9 oktober 2012)


5 710 Inlägg
10 oktober 2012
#2
Jag tror att du har råkat ut för ett TCS fel...ganska vanligt på 9000 med antispinn.
Lyser TCS lampan?

MVH Jonas
..............

86 Inlägg
10 oktober 2012
Trådstartare
#3
Okej, Jo ibland lyser den länge vid kallstart, och även abs lampan. lyser i nån minut och släks sedan. Vad kan jag göra för att fixa felet.? Tacksam för svar
jonTe skrev:
Jag tror att du har råkat ut för ett TCS fel...ganska vanligt på 9000 med antispinn.
Lyser TCS lampan?


86 Inlägg
10 oktober 2012
Trådstartare
#4
Glömde fråga om jag kan koppla ur TCS på nått sätt.?
jonTe skrev:
Jag tror att du har råkat ut för ett TCS fel...ganska vanligt på 9000 med antispinn.
Lyser TCS lampan?


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
10 oktober 2012
#5
Din bil sätter sig i limp home-läge och nej, du kan inte stänga av TCS helt.

Lyser ABS-lampan ??


Isf så är det sannolikt en ABS-givare som gett upp så prova mäta resistansen på givarna runtom, den ska ligga runt 800-1400 ohm om jag inte kommer ihåg helt galet.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

86 Inlägg
10 oktober 2012
Trådstartare
#6
Tack för svar, abs lampan lyser ett tag bara vid kallstart, men slocknar sedan efter ett tag
TBOC_Razor skrev:
Din bil sätter sig i limp home-läge och nej, du kan inte stänga av TCS helt.

Lyser ABS-lampan ??


Isf så är det sannolikt en ABS-givare som gett upp så prova mäta resistansen på givarna runtom, den ska ligga runt 800-1400 ohm om jag inte kommer ihåg helt galet.


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
10 oktober 2012
#7
turbodannis skrev:
Tack för svar, abs lampan lyser ett tag bara vid kallstart, men slocknar sedan efter ett tag
TBOC_Razor skrev:
Din bil sätter sig i limp home-läge och nej, du kan inte stänga av TCS helt.

Lyser ABS-lampan ??


Isf så är det sannolikt en ABS-givare som gett upp så prova mäta resistansen på givarna runtom, den ska ligga runt 800-1400 ohm om jag inte kommer ihåg helt galet.


Slocknar TCS-lampan samtidigt som ABS-lampan ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

86 Inlägg
10 oktober 2012
Trådstartare
#8
Ja det gör den. antar då att det är nån abs givare som är paj.? hur felsöker jag.?
TBOC_Razor skrev:
turbodannis skrev:
Tack för svar, abs lampan lyser ett tag bara vid kallstart, men slocknar sedan efter ett tag
TBOC_Razor skrev:
Din bil sätter sig i limp home-läge och nej, du kan inte stänga av TCS helt.

Lyser ABS-lampan ??


Isf så är det sannolikt en ABS-givare som gett upp så prova mäta resistansen på givarna runtom, den ska ligga runt 800-1400 ohm om jag inte kommer ihåg helt galet.


Slocknar TCS-lampan samtidigt som ABS-lampan ??


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
10 oktober 2012
#9
turbodannis skrev:
Ja det gör den. antar då att det är nån abs givare som är paj.? hur felsöker jag.?
TBOC_Razor skrev:
turbodannis skrev:
Tack för svar, abs lampan lyser ett tag bara vid kallstart, men slocknar sedan efter ett tag

Slocknar TCS-lampan samtidigt som ABS-lampan ??


Hade en givare varit kass så hade aldrig ABS-lampan slocknat. Det gjorde iaf inte min Aero -95 som jag också precis köpt tongue

Mitt TCS-problem löstes genom att byta bägge ABS-givarna bak men min bil gick aldrig in i limp home.


Så prova att byta alla vakuumslangar, mekonomen har passande slang för en hyffsat billig peng.


PS. kolla min projekttråd på aeron så får du se smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

86 Inlägg
10 oktober 2012
Trådstartare
#10
Okej så jag ska börja med att byta alla vakumslangar under huven.? eller bara dom som går i från spjällhuset och insuget.?, Nice projekttråd, ska följas smile
TBOC_Razor skrev:
turbodannis skrev:
Ja det gör den. antar då att det är nån abs givare som är paj.? hur felsöker jag.?
TBOC_Razor skrev:

Slocknar TCS-lampan samtidigt som ABS-lampan ??


Hade en givare varit kass så hade aldrig ABS-lampan slocknat. Det gjorde iaf inte min Aero -95 som jag också precis köpt tongue

Mitt TCS-problem löstes genom att byta bägge ABS-givarna bak men min bil gick aldrig in i limp home.


Så prova att byta alla vakuumslangar, mekonomen har passande slang för en hyffsat billig peng.


PS. kolla min projekttråd på aeron så får du se smile


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
10 oktober 2012
#11
turbodannis skrev:
Okej så jag ska börja med att byta alla vakumslangar under huven.? eller bara dom som går i från spjällhuset och insuget.?, Nice projekttråd, ska följas smile
TBOC_Razor skrev:
turbodannis skrev:
Ja det gör den. antar då att det är nån abs givare som är paj.? hur felsöker jag.?

Hade en givare varit kass så hade aldrig ABS-lampan slocknat. Det gjorde iaf inte min Aero -95 som jag också precis köpt tongue

Mitt TCS-problem löstes genom att byta bägge ABS-givarna bak men min bil gick aldrig in i limp home.


Så prova att byta alla vakuumslangar, mekonomen har passande slang för en hyffsat billig peng.


PS. kolla min projekttråd på aeron så får du se smile


Byt alla till TCS-systemet, du bör se vilka dom är smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

5 710 Inlägg
11 oktober 2012
#12
Viktigt är att du håller koll på vilken som går vart = byt en i taget för säkerhetsskull.

MVH Jonas
..............

86 Inlägg
13 oktober 2012
Trådstartare
#13
Nu funkar saaben igen, det var backventilen som var trasig till tcs systemet. tack för alla svaren
TBOC_Razor skrev:
turbodannis skrev:
Okej så jag ska börja med att byta alla vakumslangar under huven.? eller bara dom som går i från spjällhuset och insuget.?, Nice projekttråd, ska följas smile
TBOC_Razor skrev:

Hade en givare varit kass så hade aldrig ABS-lampan slocknat. Det gjorde iaf inte min Aero -95 som jag också precis köpt tongue

Mitt TCS-problem löstes genom att byta bägge ABS-givarna bak men min bil gick aldrig in i limp home.


Så prova att byta alla vakuumslangar, mekonomen har passande slang för en hyffsat billig peng.


PS. kolla min projekttråd på aeron så får du se smile


Byt alla till TCS-systemet, du bör se vilka dom är smile


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
13 oktober 2012
#14
turbodannis skrev:
Nu funkar saaben igen, det var backventilen som var trasig till tcs systemet. tack för alla svaren
TBOC_Razor skrev:
turbodannis skrev:
Okej så jag ska börja med att byta alla vakumslangar under huven.? eller bara dom som går i från spjällhuset och insuget.?, Nice projekttråd, ska följas smile

Byt alla till TCS-systemet, du bör se vilka dom är smile


Är det den vit-röda som hänger vid torpeden ??

Jag har nämligen fått bort TCS-felet på min men den går fortfarande lika kasst så det hade kanske varit bra att byta den med..

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

86 Inlägg
13 oktober 2012
Trådstartare
#15
Ja den backventilen som är vit/röd. man kan testa den genom att blåsa i ena änden och se om den läcker. Prova i ett glas med vatten så ser du om det kommer bublor smile
TBOC_Razor skrev:
turbodannis skrev:
Nu funkar saaben igen, det var backventilen som var trasig till tcs systemet. tack för alla svaren
TBOC_Razor skrev:

Byt alla till TCS-systemet, du bör se vilka dom är smile


Är det den vit-röda som hänger vid torpeden ??

Jag har nämligen fått bort TCS-felet på min men den går fortfarande lika kasst så det hade kanske varit bra att byta den med..


10 Inlägg
5 november 2012
#16
Har tänkt byta den röda vita ventilen på min saab 9000 med tcs som också krånglar, fast har ett konstigt problem.
Men är det en vanlig backventil som sitter där? eller måste man köpa någon spec? smile


86 Inlägg
5 november 2012
Trådstartare
#17
Tror till 90 procent att det är en vanligt, jag satte ditt en vanlig backventil som jag köpte på biltema, funka kanon för mig. Men du kan testa den genom att blåsa i ena änden i ett glas vatten, det ska bara komma bubblor från ena hållet på backventilen.
Danielstrahle skrev:
Har tänkt byta den röda vita ventilen på min saab 9000 med tcs som också krånglar, fast har ett konstigt problem.
Men är det en vanlig backventil som sitter där? eller måste man köpa någon spec? smile


10 Inlägg
7 november 2012
#18
Testade att blåsa i ett glas vatten, åt båda hållen i backventilen,
ena hållet bubbla det jätte mycket, sen vände jag på den, då kom det små bubblor.
Ska de inte vara helt "stumt" åt ena hållet ? smile


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
7 november 2012
#19
Danielstrahle skrev:
Testade att blåsa i ett glas vatten, åt båda hållen i backventilen,
ena hållet bubbla det jätte mycket, sen vände jag på den, då kom det små bubblor.
Ska de inte vara helt "stumt" åt ena hållet ? smile

Jo, ska inte komma ett skit åt ena hållet.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

10 Inlägg
7 november 2012
#20
För mitt problem är :
om man åker så bilen blir varm sen stänger av den och ska åka någonstans efter 5-10 min, då hamnar den i limp mode, och dör så fort man släpper gasen. Men stänger man bara av bilen en kort sväng , då är det inga problem att åka iväg igen, eller om den får stå en halvtimme eller mer då funkar det också bra att åka igen.

Men detta händer aldrig om man bara åker små svängar med den. Men om du lyckas åka iväg med den när den är i limp mode, och åker en 200-300 meter, sen stannar och startar om den, då är allt som vanligt igen...

Har även testat att suga i en vakuum slang som går till spjällhuset, då klickar det till inne i spjällhuset, och då när man ska starta den igen brukar den bli som vanligt.

tänkte om det kunde vara nå sånt skitfel, eller om man kanske lär byta mer grejer, tänkte eftersom backventilen var dålig, och det brukar gå att suga i vakuum slangen, och det ordnar sig smile



Sök