4322
Sök

Avgassystem till Volvo 740

15 Inlägg
10 oktober 2012
Trådstartare
#1
Tjena!

Var tvungen att byta sista halvan på avgassystemet innan besiktningen pga lite hål här och var men har nu märkt att jag saknar lite av ljudet!cool

Någon som vet om det blir nån skillnad i ljudet om man tex. skippar den första ljuddämparn och svetsar ett takt rör där eller skippar den sista ist kanske?

Den ska fortfarande gå att åka i utan att man blir döv och vill inte spendera speciellt mkt på det eftersom det är min vinterbil som ja mest leker med..

Mvh

146 Inlägg
10 oktober 2012
#2
skippa sista dämparen och ersätt med ett rakt rör smile Fungerar bra.

4 190 Inlägg
10 oktober 2012
#3
Lindskog944 skrev:
skippa sista dämparen och ersätt med ett rakt rör smile Fungerar bra.

Håller med, rakt rör efter böjen över bakaxeln skulle jag skaffat.

Ifall du istället tar mitten ljuddämparen så låter det lite mer, dovare muller men det låter också mer i bilen. Så börja med att ta bort bakre dämparen skulle jag säg. Det är enklast och billigast också för tar du bort mitt dämparen så måste du sätta dit massa böjar osv.


4 637 Inlägg
10 oktober 2012
#4
Bakre ljuddämparen rostade av på fars 740 (B230F i gott skick.) Lät som en a-traktor, jobbigt ljud invändigt (väldigt irriterande efter ett tag) och upplevde den som slöare. Ljudet retade dessutom upp folk.

Hade satsat på någon liten, billig ljuddämpare bak. Snyggare än ett långt rör dessutom...
Senast redigerat av Navkapsel (10 oktober 2012)

4 190 Inlägg
10 oktober 2012
#5
Navkapsel skrev:
Bakre ljuddämparen rostade av på fars 740 (B230F i gott skick.) Lät som en a-traktor, jobbigt ljud invändigt (väldigt irriterande efter ett tag) och upplevde den som slöare. Ljudet retade dessutom upp folk.

Hade satsat på någon liten, billig ljuddämpare bak. Snyggare än ett långt rör dessutom...

Jag håller inte med dig, låter riktigt gött och tycker man det är fult så sätter man på ett fint ändrör:)

Snyggare än gubbkröken helt klart:)

Men alla har ju rätt till sin smak men eftersom TS ville ha mera ljud så tycker jag han ska satsa på att köra raka rör. Billigast och bäst enligt mig:)


15 Inlägg
11 oktober 2012
Trådstartare
#6
tackar!

ska nog testa med rakt rör sista biten! låter billigt och bra:)

men det där att han upplevde den som slöare, sista ljuddämparen borde väl inte påverka nån komp eller dylikt?

146 Inlägg
11 oktober 2012
#7
TROR inte att det är nån märkbar effektskillnad faktiskt. Eller?

15 Inlägg
11 oktober 2012
Trådstartare
#8
borde inte va? =/

4 637 Inlägg
11 oktober 2012
#9
6Laxar skrev:
tackar!

ska nog testa med rakt rör sista biten! låter billigt och bra:)

men det där att han upplevde den som slöare, sista ljuddämparen borde väl inte påverka nån komp eller dylikt?

Blev lite fel ordval där, upplevde blev lite fel. Jag var inte så van vid den bilen då så det kan ha varit inbillning. Å andra sidan är motstånd viktigt så vem vet...

Det bluddrade vid nedväxling vilket kan tolkas som att motståndet är för litet eller? Inte så påläst...

4 190 Inlägg
11 oktober 2012
#10
Motståndet spelar inte speciellt stor roll för 4 taktsmotorer som för 2 takt. Och man strävar ju efter bättre flöde med sportavgassystem och dämpare så att bilen skulle gå sämre är ingen fara.

Bludrandet och det kan säkert uppstå men frågan är om det inte fanns tidigare också vara att det inte märktes.

Jag är för övrigt inte heller särskilt påläst utan talar bara av egna erfarenheter. Jag har alltid tyckt att det känns som att bilen går lite bättre när man plockar bort ljuddämparna men det kan ju vara inbillning det med. Det blir iaf ingen stor effektskillnad åt något håll, utan det låter mer bara.

Köp 2,5" rör på biltema och en skarvmuff så du får på 2,5" röret eftersom original är den udda dimensionen 2,25" så kan du köra 2,5" hela vägen sen när den främre ljuddämparen också rostar sönder:)

Byggde just 2,5" halvsystem på en polares 940 och han blev riktigt nöjd.

Om du vill ha trevligare ljud så rekommenderar jag dig att slänga bort motorhuvs isoleringen och sätta på ett biltema sportluftfilter. Då låter bilen riktigt trevligt sen enligt mig:) Vill du vara mer seriös så slänger du dessutom bort "höfläkten" och monterar dit en elfläkt från 940 så slipper du det ljudet också:) 

Angående biltemas sportluftfilter så kiommer säkert folk att säga att det är rena skiten osv men både jag och mina kompisar har kört i iaf 2 år med dom utan att göra något mer än att byta tändstift och olja en gång om året och det har fungerat utmärkt.

Ska tillägga att alla kör 2/7/9 serien.


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
12 oktober 2012
#11
Problemet enligt mig är att typ rakbössa mest låter illa på en slö orginalbil. För att få nåt som inte låter så jävla mycket EPA så är väl två 2,5" det bästa valet på en sådan bil men jag tycker nog att det bästa man kan göra är att låta systemet vara ifred & kasta ut höfläkten istället. tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

4 190 Inlägg
12 oktober 2012
#12
RD_87 skrev:
Problemet enligt mig är att typ rakbössa mest låter illa på en slö orginalbil. För att få nåt som inte låter så jävla mycket EPA så är väl två 2,5" det bästa valet på en sådan bil men jag tycker nog att det bästa man kan göra är att låta systemet vara ifred & kasta ut höfläkten istället. tongue

Men höfläkten hör man ju knappt när man kör?

Sätt dit raka rör, är du inte nöjd så kan du sätta dit dämpare istället:)


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
15 oktober 2012
#13
zemet skrev:
RD_87 skrev:
Problemet enligt mig är att typ rakbössa mest låter illa på en slö orginalbil. För att få nåt som inte låter så jävla mycket EPA så är väl två 2,5" det bästa valet på en sådan bil men jag tycker nog att det bästa man kan göra är att låta systemet vara ifred & kasta ut höfläkten istället. tongue

Men höfläkten hör man ju knappt när man kör?

Sätt dit raka rör, är du inte nöjd så kan du sätta dit dämpare istället:)

Höfläkten irriterar ju som fan så fort man står still eller hör sin egen bil. Man hör ju verkligen att det är en 2/740 på långt håll. Att få till "rätt" ljud är liksom inte samma sak som högt ljud...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

15 Inlägg
17 oktober 2012
Trådstartare
#14
zemet skrev:
Motståndet spelar inte speciellt stor roll för 4 taktsmotorer som för 2 takt. Och man strävar ju efter bättre flöde med sportavgassystem och dämpare så att bilen skulle gå sämre är ingen fara.

Bludrandet och det kan säkert uppstå men frågan är om det inte fanns tidigare också vara att det inte märktes.

Jag är för övrigt inte heller särskilt påläst utan talar bara av egna erfarenheter. Jag har alltid tyckt att det känns som att bilen går lite bättre när man plockar bort ljuddämparna men det kan ju vara inbillning det med. Det blir iaf ingen stor effektskillnad åt något håll, utan det låter mer bara.

Köp 2,5" rör på biltema och en skarvmuff så du får på 2,5" röret eftersom original är den udda dimensionen 2,25" så kan du köra 2,5" hela vägen sen när den främre ljuddämparen också rostar sönder:)

Byggde just 2,5" halvsystem på en polares 940 och han blev riktigt nöjd.

Om du vill ha trevligare ljud så rekommenderar jag dig att slänga bort motorhuvs isoleringen och sätta på ett biltema sportluftfilter. Då låter bilen riktigt trevligt sen enligt mig:) Vill du vara mer seriös så slänger du dessutom bort "höfläkten" och monterar dit en elfläkt från 940 så slipper du det ljudet också:) 

Angående biltemas sportluftfilter så kiommer säkert folk att säga att det är rena skiten osv men både jag och mina kompisar har kört i iaf 2 år med dom utan att göra något mer än att byta tändstift och olja en gång om året och det har fungerat utmärkt.

Ska tillägga att alla kör 2/7/9 serien.

tackar! låter som nått jag är ute efter, billigt och bra!  men om man nu ska investera i ett luftfilter oxå, är det bara universal skit som bara är att sätta på då eller? från biltema tänkte ja..
Mvh

324 Inlägg
17 oktober 2012
#15
6Laxar skrev:
tackar! låter som nått jag är ute efter, billigt och bra!  men om man nu ska investera i ett luftfilter oxå, är det bara universal skit som bara är att sätta på då eller? från biltema tänkte ja..
Mvh

Japp, det passar rakt på. http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb … sal-33230/


1 215 Inlägg
17 oktober 2012
#16
ta bort sista och kör med "hagelbössa" tongue

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥

4 190 Inlägg
17 oktober 2012
#17
Catoxxo skrev:
6Laxar skrev:
tackar! låter som nått jag är ute efter, billigt och bra!  men om man nu ska investera i ett luftfilter oxå, är det bara universal skit som bara är att sätta på då eller? från biltema tänkte ja..
Mvh

Japp, det passar rakt på. http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb … sal-33230/

Köp ett 90graders vinkeljärn också så kan du fästa luftfiltret i dom 3 bultarna som sticker ur inre hjulhuset som inte sitter något i.

Annars ska du inte behöva något mer än bult att fästa luftfiltret i vinkeljärnet med. Fast man kan ju lika gärna sätta fast det med stripes eller något sånt.


4 637 Inlägg
17 oktober 2012
#18
Tycker inte höfläkten stör alls på t ex B230F. Däremot flåsar det rejält om man som jag kör t ex en B21A på rätt för låg växel.

Tycker dock personligen bara att det är kul och charmigt och brukar åka runt och höfläkta med flit ibland. Alltid gör det någon glad...

11 Inlägg
20 oktober 2012
#19
Navkapsel skrev:
Tycker inte höfläkten stör alls på t ex B230F. Däremot flåsar det rejält om man som jag kör t ex en B21A på rätt för låg växel.

Tycker dock personligen bara att det är kul och charmigt och brukar åka runt och höfläkta med flit ibland. Alltid gör det någon glad...

Rätta tackter! big_smile


4 637 Inlägg
20 oktober 2012
#20
royal-export skrev:
Navkapsel skrev:
Tycker inte höfläkten stör alls på t ex B230F. Däremot flåsar det rejält om man som jag kör t ex en B21A på rätt för låg växel.

Tycker dock personligen bara att det är kul och charmigt och brukar åka runt och höfläkta med flit ibland. Alltid gör det någon glad...

Rätta tackter! big_smile

Nu höfläktar jag ju inte hela tiden på det sättet men någon gång ibland så. smile
Senast redigerat av Navkapsel (20 oktober 2012)


Sök