zemet skrev:
Motståndet spelar inte speciellt stor roll för 4 taktsmotorer som för 2 takt. Och man strävar ju efter bättre flöde med sportavgassystem och dämpare så att bilen skulle gå sämre är ingen fara.
Bludrandet och det kan säkert uppstå men frågan är om det inte fanns tidigare också vara att det inte märktes.
Jag är för övrigt inte heller särskilt påläst utan talar bara av egna erfarenheter. Jag har alltid tyckt att det känns som att bilen går lite bättre när man plockar bort ljuddämparna men det kan ju vara inbillning det med. Det blir iaf ingen stor effektskillnad åt något håll, utan det låter mer bara.
Köp 2,5" rör på biltema och en skarvmuff så du får på 2,5" röret eftersom original är den udda dimensionen 2,25" så kan du köra 2,5" hela vägen sen när den främre ljuddämparen också rostar sönder:)
Byggde just 2,5" halvsystem på en polares 940 och han blev riktigt nöjd.
Om du vill ha trevligare ljud så rekommenderar jag dig att slänga bort motorhuvs isoleringen och sätta på ett biltema sportluftfilter. Då låter bilen riktigt trevligt sen enligt mig:) Vill du vara mer seriös så slänger du dessutom bort "höfläkten" och monterar dit en elfläkt från 940 så slipper du det ljudet också:)
Angående biltemas sportluftfilter så kiommer säkert folk att säga att det är rena skiten osv men både jag och mina kompisar har kört i iaf 2 år med dom utan att göra något mer än att byta tändstift och olja en gång om året och det har fungerat utmärkt.
Ska tillägga att alla kör 2/7/9 serien.