3644
Sök

Info sökes om Volvo V6:an

76 Inlägg
5 oktober 2006
Trådstartare
#1
Jag skulle behöva så mycket info om 760 som jag kan få!
Har köpt en 760: 89 eftersom det är nyare variant av v6:an i den  VÄLL??

Inga knackl, inga missljud men behöver ändå veta vad som ger sej föst, hur slitstarka dom e osv! 
tacksam för svar!
/marcus

Life is like a turbo

200 Inlägg
5 oktober 2006
#2
att volvo gjort en v6 har jag aldrig hört hmm bara s80 v8

1 639 Inlägg
5 oktober 2006
#3
Det är väll renault motorer i dessa !!! Cylinderfodrena sjunker nästan alltid när de gått en längre bit.
Enda 760 som är Volvomotor i är ju trubon har jag för mig...

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
6 oktober 2006
#4
m3l1n skrev:
att volvo gjort en v6 har jag aldrig hört hmm bara s80 v8

volvo har aldrig gjort en egen V6a men har i ett sammarbete med Peugeot och Renault konstrerat några stycken... volvo använder sig av dessa motorer i: 260, 760 och 780...


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
6 oktober 2006
#5
mrcelica skrev:
Det är väll renault motorer i dessa !!! Cylinderfodrena sjunker nästan alltid när de gått en längre bit.
Enda 760 som är Volvomotor i är ju trubon har jag för mig...

760TIC har en vanlig Volvo B230ET motor, samma som i 740TIC...

endast 760, 84-86 (b28E) har lösa foder, -87, (b280E) kan ha det också men är inte säker... 88-> har det inte...
Senast redigerat av Xoff (6 oktober 2006)


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
6 oktober 2006
#6
I volvo 760 finns vad jag vet 3st olika varianter av V6an beroende av årsmodell, alla 2.8L.

Alla dessa är av märket PRV vilket e förkortning på Peugeot-Renault-Volvo (ett sammarbete)

84-86 - B28E - inte särskillt tålig ifall den inte är renoverad (uppborrade kanaler) dock den med mest HK 156hk (115kw)

87-88a - B280E - är inte så kunnig om denna förutom att ena polaren har knäckt ett ramlager i sin... ?hk (?kw)

88b -> - B280F skall vad jag vet vara riktigt tålig å pålitlig ifall man sköter den rätt... inga lösa foder mm... 147hk (108kw)

sköta den rätt innebär inte mycket mer än att oljan skall bytas på e intervall på 500mil... det är viktigt i alla varianter av dem...

annan info...

alla har känsliga toppar och är törstiga, alla har kam-kedja, både block och toppar är i aluminium, ingen av dem har manuell låda vad jag vet...

B28E - mekaniskt insprut, lösa foder, dålig EGR-ventil, dåliga olje kanaler, dricker extremt mycket soppa...

B280E - elekriskt insprut Jetronic, inga lösa foder (vad jag vet).

B280F - elektriskt insprut Jetronic med Lambda och katalysator...

hmm, det är väll vad jag kommer på så mitt i natten, äger själv en 84a med B28E och en 88b med B280F, 84an har för mig tålt mycket stryk å lever än idag...  88an står tyvär för att BTR har lagt av tror dock det är en "en gångs grej" å tror inte det är generellt annars går den mycket bra...

Tillägga är att 760 är en komfort bil å ingen rally... hög milkostnad pga törstiga...


76 Inlägg
6 oktober 2006
Trådstartare
#7
Tacksam för alla svar!   Min är en 89B   vilket gör att den har 940 fronten, 90:ans bakljus och då den nya varianten av v6;an!
Trots alla problem och milkostnaden så är det underbart att lyssna på dess muller!
smile
/marcus

Life is like a turbo

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
7 oktober 2006
#8
mmm, riktigt gött ljud i dom...

å sedan kan du tänka på att du inte har 940 fronten på den, det är 940 som har 760 front... smile åvad jag vet sitter inte 90a baklysen orginal på -89 så det är möjligt att dom är bytta däremot så fick 760 -90 egna lite bredare 90 baklysen... å det är soft med 760 instrument brädan det är samma som dom använde igen på 960/x90...


90mil+ på en tank.
484 Inlägg
7 oktober 2006
#9
från början var det en v8 motor med 90 grader mellan cylinder raderna,men sen ändrade dom konseptet och gjorde en v6 istället.Men dom behöll grad antalet mellan cylinder raderna.
En vanlig v6 brukar ha 60 grader.

gå in på Peugeot Sport Cluben och hör vad man kan göra med motorn.

(edit)
bilar som har den motorn.
citroen
peugeot
reanualt
volvo
delorean
Senast redigerat av jinxs (7 oktober 2006)

Diesel is the blood of satan.

Thorsella
30 maj 2009
#10
hur går de om man matar mer soppa och 0,7-0,8 i övertryck då?  hur tål dom de?

Volvo850-92
1 680 Inlägg
28 juni 2009
#11
Hur mycket soppa drar en V6:a från volvo?

Jag har hört att dom är klev som fan, Tack vare Peugeot-Renault


1 758 Inlägg
29 juni 2009
#12
Det är mycket bra motorer, men det gäller att man sköter om de som man ska.
Framför allt är det kylningen som är känslig. Hela motorn är i aluminium vilket gör den mer temperaturkänslig och topplocken brukar bli skeva om motorn skulle överhettas (vilket man brukar klara sig från på rödblockarna som inte alls är lika känsliga). Sköter man inte kylvätskebytena som man ska så är det lätt hänt att det börjar läcka här och var. Alltså ytterligare en sak som är noga på 6an, men som inte är lika känsligt på rödblockarna.
Kort och gott är service A och O. Många anser att det är en dålig motor bara för att den är lite känsligare och inte tål lika mycket misshandel som ett rödblock, men sköter man motorn som man ska så är det väldigt trevliga maskiner.
De tidigare varianterna hade fodershims i papp (!!!) vilket innebar att de förr eller senare sjönk. Senare modeller har stålshims och på dessa sjunker inte fodrena ner.

Volvo850-92
1 680 Inlägg
1 juli 2009
#13
Alltså, tror ni att man kan få ner dom till 0.8 liter milen om man kör lungt och förståndigt?

Jag tror att jag ska köpa en Volvo 760 GLE. Den ska vara lyxig som satan.
Jag ser att priserna ligger typ 10K. Vilket är bra för mej smile

Men jag vill veta mera om dom?

* Komfort
* soppaförbrukning
* kostnad att äga d.v.s skatt och försäkring
* delar billiga?
* rostar mycket
* vad finns det för motorer i dom?
* Kvalité
* Vad finns det för olika 760's?

Jag är ingen som buskör, jag är en glidare.


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
1 juli 2009
#14
Volvo740-88 skrev:
Alltså, tror ni att man kan få ner dom till 0.8 liter milen om man kör lungt och förståndigt?

Jag tror att jag ska köpa en Volvo 760 GLE. Den ska vara lyxig som satan.
Jag ser att priserna ligger typ 10K. Vilket är bra för mej smile

Men jag vill veta mera om dom?

* Komfort
* soppaförbrukning
* kostnad att äga d.v.s skatt och försäkring
* delar billiga?
* rostar mycket
* vad finns det för motorer i dom?
* Kvalité
* Vad finns det för olika 760's?

Jag är ingen som buskör, jag är en glidare.

Komfort - som en 740
Kostnad att äga d.v.s skatt och försäkring - som en 740, kanske lite högre  försäkring
Delar billiga? - som en 740
Rostar mycket - som en 740
Kvalité - samma gammla junk som i en 740

Och lyxig som satan... Tycker man att en sossecontainer med lite chromelister är "lyxigt som satan" så visst...
Senast redigerat av TenZer (1 juli 2009)

Rock'n Roll

Volvo850-92
1 680 Inlägg
1 juli 2009
#15
TenZer: Men det är ju perfekt.

XM:
Okej.
Men skatt på en 740 är 1600 kr typ.
Men är det någon som vet hur mycket dom drar. Jag ska höra med personer på garaget.

Är merca lyxigare typ 190E.

Söker en lyxig bil med lite mera stil och klass än 740.
760 är typ den ända jag hittar för 10K.


huh?
10 427 Inlägg
1 juli 2009
#16
Kuriosa: Fanns förslag att även skruva i PRV-motorn även i Saab 9000 under den bilens utveckling.
Vilket nu inte blev av då motormonteringen i Södertälje kände sig hotade. Men den motorn lär ju knappast ha haft dåligt rykte back in the day så att säga.


Volvoskadad
6 017 Inlägg
1 juli 2009
#18
TenZer skrev:
Volvo740-88 skrev:
Alltså, tror ni att man kan få ner dom till 0.8 liter milen om man kör lungt och förståndigt?

Jag tror att jag ska köpa en Volvo 760 GLE. Den ska vara lyxig som satan.
Jag ser att priserna ligger typ 10K. Vilket är bra för mej smile

Men jag vill veta mera om dom?

* Komfort
* soppaförbrukning
* kostnad att äga d.v.s skatt och försäkring
* delar billiga?
* rostar mycket
* vad finns det för motorer i dom?
* Kvalité
* Vad finns det för olika 760's?

Jag är ingen som buskör, jag är en glidare.

Komfort - som en 740
Kostnad att äga d.v.s skatt och försäkring - som en 740, kanske lite högre  försäkring
Delar billiga? - som en 740
Rostar mycket - som en 740
Kvalité - samma gammla junk som i en 740

Och lyxig som satan... Tycker man att en sossecontainer med lite chromelister är "lyxigt som satan" så visst...

Märks att du inte har så stor koll.

Är ju mycket mer utrustning på 760 som; ac/ecc standard, delad bakaxel från 88, elhissar, bättre stolar. mm.

Jonas

Gorgilus addictus
4 762 Inlägg
1 juli 2009
#19
m3l1n skrev:
att volvo gjort en v6 har jag aldrig hört hmm bara s80 v8

V8:an är förövrigt tillverkad av Yamaha om jag inte minns helt fel... roll

Allt för den där jävla hatten!

Volvo850-92
1 680 Inlägg
1 juli 2009
#20
Volvo_Mannen: Jag har koll men jag blir förvirrad när folk säger olika saker.

Har en lite fråga.
Är det dumt att köpa en volvo 760 för 10k än en volvo 850 för 10K? 850 är ju nyare. Kan inget om dom.
Vem är lyxigast?
Senast redigerat av Volvo740-88 (1 juli 2009)



Sök