I volvo 760 finns vad jag vet 3st olika varianter av V6an beroende av årsmodell, alla 2.8L.
Alla dessa är av märket PRV vilket e förkortning på Peugeot-Renault-Volvo (ett sammarbete)
84-86 - B28E - inte särskillt tålig ifall den inte är renoverad (uppborrade kanaler) dock den med mest HK 156hk (115kw)
87-88a - B280E - är inte så kunnig om denna förutom att ena polaren har knäckt ett ramlager i sin... ?hk (?kw)
88b -> - B280F skall vad jag vet vara riktigt tålig å pålitlig ifall man sköter den rätt... inga lösa foder mm... 147hk (108kw)
sköta den rätt innebär inte mycket mer än att oljan skall bytas på e intervall på 500mil... det är viktigt i alla varianter av dem...
annan info...
alla har känsliga toppar och är törstiga, alla har kam-kedja, både block och toppar är i aluminium, ingen av dem har manuell låda vad jag vet...
B28E - mekaniskt insprut, lösa foder, dålig EGR-ventil, dåliga olje kanaler, dricker extremt mycket soppa...
B280E - elekriskt insprut Jetronic, inga lösa foder (vad jag vet).
B280F - elektriskt insprut Jetronic med Lambda och katalysator...
hmm, det är väll vad jag kommer på så mitt i natten, äger själv en 84a med B28E och en 88b med B280F, 84an har för mig tålt mycket stryk å lever än idag... 88an står tyvär för att BTR har lagt av tror dock det är en "en gångs grej" å tror inte det är generellt annars går den mycket bra...
Tillägga är att 760 är en komfort bil å ingen rally... hög milkostnad pga törstiga...