2002
Sök

WUW:ar i hjulupphängningen - VW Polo

10 Inlägg
10 oktober 2012
Trådstartare
Tjenare!

Har ett problem med min VW Polo -99. Det är ett läte som ligger och låter WUWUWUWUWUW. Det är alltså inte ett konstant väsande eller slirande, utan ett WUWUWUWUW som blir tätare när bilen ökar i hastighet.

Är tämligen säker på att det sitter i främre hjulupphängningen. Den har varit i princip likadan innan, och då var det en lös centrum-mutter som gjorde att hjulet låg och wobblade. Då skakade det däremot ordentligt i ratten, vilket det inte gör nu.
Har redan testat att dra åt centrum-muttrarna utan framgång.

I övrigt så lägger ljudet av när man svänger höger, och ökar när man svänger vänster.

Någon som har en aning om vad det kan vara? Bromsok, belägg som ligger mot skivan? Hjullagerna ska vara nyligen bytta, så det borde inte vara ett av dom som bråkar. Dessutom så brukar väll dom alltid ge ifrån sig ett konstant slirande ljud? Känns också konstigt att något i drivlinan skulle ge ifrån sig liknande ljud.

Mvh

Väldigt tacksam för svar

264 Inlägg
10 oktober 2012
höger framhjulslager troligtvis, var det den sidan som satt lös? då är det troligen där.

10 Inlägg
11 oktober 2012
Trådstartare
WurstingErik skrev:
höger framhjulslager troligtvis, var det den sidan som satt lös? då är det troligen där.

Båda centrummuttrar har varit lösa.... big_smile Vet inte vad det är för klåpare som har varit där och pillat. Grejen är att jag vet att minst ett av lagrena fram är bytt, men frågan är om båda fram är det.

Men tack så hjärtligt för hjälpen, då antar jag att det bara är att ta sig en kik på höger fram. I värsta fall så får jag helt enkelt byta lagret.

5 127 Inlägg
11 oktober 2012
om du hissarbilen och snurrar hjulet samtidigt som du håller handen på fjädern brukar det kännas tydliga vibrationer i fjädern när det är knas i hjullagren. du ka även passa på att kolla mänstret på däcken så dom är "runt" slitna och inte att kammarna är högre i bakkant sett till roterationsricktningen. det kan ge liknande ljud.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Sök