Big_JN skrev:
it_mutt skrev:
Oh, övervakning, roligt ämne (som konstant är uppe inom kriminologi
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
)
Min inställning är, rent generellt; den som inte har något att "oroa sig för" bör inte heller ha några problem med övervakning.
För min del hade de gärna fått sätta "skiten" i mina bilar, men, detta under förutsättning att det både gynnar och misskrediterar, dvs; de som "sköter sig" belönas, de som missköter sig, ptja, de "drabbas".
Men, givetvis -bör- det vara en valmöjlighet; "Installera detta och du kan få lägre premie". Att sätta det som ett -krav- tror jag bara kommer få bolaget att tappa kunder
På grund av personer som dig som inte ser nåt problem med detta så ger vi sakta bort den lilla frihet vi har bit för bit!
"Jag gör inget olagligt så jag har inget att vara rädd för" är den värsta jävla ursäkten för att sälja ut sin integritet som finns!
"Den som ger bort sin frihet för sin säkerhet förtjänar varken frihet eller säkerhet"
Om försäkringsbolagen gör så att det kostar tiotusentals kr mer för att inte bli kontrollerad så blir det helt plötsligt inte så valbart längre, iallafall inte för dom som inte tjänar så bra!
"Om..." ja om inte "om" fanns kunde vi segla till Danmark på ett järnspett.
Läste du vad jag skrev? Jag gjorde ett klart tillägg om att jag ansåg att det borde vara valfritt. Det ger isf möjligheten att välja bort det. Men, den biten valde du kanske bort att missa?
Ska du sen sitta och kasta dig med citat, så gör gärna just det, citera, och gör det rätt;
Det Benjamin Franklin sa var; "
De som ger upp sin grundläggande frihet för att köpa sig lite tillfällig trygghet, förtjänar varken frihet eller trygghet."
Sen tycker jag nog du ska lära dig lite om grundbetydelsen av integritet innan du använder ordet. Mest så du förstår det ordentligt (vilket du uppenbarligen har missat lite).
Din personliga integritet däremot påverkas inte det minsta av en valmöjlighet.
Det är kanske inte heller upp till dig att avgöra vad som är "värsta ursäkten". För min del handlar det inte om någon ursäkt alls. Enligt mig är det inte ens ett minimalt intrång på den personliga integriteten om jag får möjligheten att välja, eller välja bort.
Men, om du nu så gärna vill leka med citat;
C. Coolidge; "
Frihet är inte kollektiv, den är personlig. All frihet är individuell frihet."
Och något du kanske borde ha lite mer i tankarna är Rosa Luxemburgs ord; "
Frihet innebär alltid frihet för oliktänkande.", innan du går i taket över att någon inte tycker som dig nästa gång.