3242
Sök

V70II, extraljus xenon, använda Volvos kabelmatta som signalström?

2 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
#1
Tänkte sätta dit extraljus (xenon) på min V70 2011, läste instruktionerna för kabeldragning och allt vad det innebär, så låter nog min verkstad fixa nästan allt vid servicen. Om jag låter Volvo koppla in kabelmatta, knapp i kupén, programmera och borra i balken för extraljushållaren, kommer att sätta dit en hållare för tre ljus själv. Förmodligen blir det tre stycken xenon på 50-60 watt, alltså totalt 150-180 watt beroende på lampval.

Kan jag då använda kablarna som Volvo dragit fram som signalkablar istället, alltså till ett relä som driver xenonlampornas ballaster? Har tittat på Xenonkungens relä för tre ljus.

Är systemet bra skyddat med säkringarna som är med om jag kopplar som jag tänkt mig?

Är det dumt att sätta ballasterna i batteriboxen?

Ge gärna synpunkter!


126 Inlägg
10 november 2012
#2
Pjaar skrev:
Tänkte sätta dit extraljus (xenon) på min V70 2011, läste instruktionerna för kabeldragning och allt vad det innebär, så låter nog min verkstad fixa nästan allt vid servicen. Om jag låter Volvo koppla in kabelmatta, knapp i kupén, programmera och borra i balken för extraljushållaren, kommer att sätta dit en hållare för tre ljus själv. Förmodligen blir det tre stycken xenon på 50-60 watt, alltså totalt 150-180 watt beroende på lampval.

Kan jag då använda kablarna som Volvo dragit fram som signalkablar istället, alltså till ett relä som driver xenonlampornas ballaster? Har tittat på Xenonkungens relä för tre ljus.

Är systemet bra skyddat med säkringarna som är med om jag kopplar som jag tänkt mig?

Är det dumt att sätta ballasterna i batteriboxen?

Ge gärna synpunkter!

Jag har de kopplat så som du beskriver att du tänkt göra. Min är en -02:a. 3st 50w xenon från xenonkungen. Jag tappar radiomottagningen direkt xenonen slås på,ballasterna sitter just bakom grillen. Det är iaf en bra idé att endast använda volvos original x-ljuskablar som signal till ett vanligt eftermonterat x-ljus relä. Tydligen brukar problem som trasiga elkomponenter,torkarmotor bla vara ganska vanligt om man kopplar in sig direkt på original x-ljuskablar.

Jag ska själv prova byta ut ballsterna mot ett gäng andra som jag har liggandes och se ifall den slutar störa ut min radio.


/friskt kopplat, hälften brunnet.. smile


27 Inlägg
16 november 2012
#3
Personligen hade jag köpte en färdig kabelsats med relä för 3 st xenonlampor (Finns på xenonkungen, HH mm) och sen dragit + direkt från batteriet och styrström till relä från bilens orginal helljus, just för att minimera störningar på bilens orginal elsystem (Finns riktigt jobbiga exempel där folk bränt både styrboxar till växellådor och torkarmotorer när dom kopplat in på orginalgrejer, JÄVLIGT sällsynt med det förekommer.)

Sen om du vill ha en separat knapp till bara extraljusen (vilket jag tycker är helt onödigt) så är det inte vidare svårt att bara lägga en på styrströmmen till xljus relä och styra den med valfri orginal knapp i kupén, jobbigt men inte vidare svårt som sagt.


24 Inlägg
17 november 2012
#4
Tjena!

Har idag slitit som ett djur för att koppla extraljus på min bil. Köpte volvos monteringssats där allt jag behövde ingick.  Riktig jävla miss bara att dom inte skrev i monteringsanvisningen på hela 27 sidor att man behöver ett borr som är minst 20 cm långt. Inget man har liggandes precis.
Har bara en fråga. Knappen man monterar in in instrumenteringen, lyser den först efter att man gjort uppdateringen av mjukvaran?
Någon fara att slänga i 100w lampor? Köpte hella rallye 3003 2 styck.

Mvh

Båtmek
720 Inlägg
17 november 2012
#5
Jag har på min (-05) original-uttaget för styrström och sen egen kabelmatta. Har mina ballastrar innanför krockbalken, stör inte radion någonting. Har 55w speedstarter från Humanhabit.se.


908 Inlägg
11 december 2012
#6
Kopierar ifrån extraljus tråden som jag skrev nyss..

Kommer med en mycket bra info grej angåeende Xenonljus på de nyare V70, Allså V70II och inte V70N.
Jobbar på Volvo och idag var de andra gången jag fick in en bil som det satt 3st extraljus i fronten på som var xenonkonverterade. Felet på bilen var allså att CAN nätet låg nere, bilen betedde sig väldigt konstigt, ibland funkade inte DIM (hastighetsmätaren) ibland svarade inte bilen på gasen osv..

På den första bilen var de likadant.
Felet då, är att TCM styrenheten lägger av, spänningen blir antagligen för hög för den.
En ny sådan kostade ~ 4000:- om jag minns rätt.
Så ni med V70IIor, ha detta i baktanken om ni får för er o montera eftermarknads xenon.
Om nu detta händer på alla dessa bilar när man monterar Xenon kan jag inte svara på, men de lär
ha hänt på flera bilar än just de som jag har fått in. smile
Senast redigerat av Emiiilz (11 december 2012)


Förvirrad
35 Inlägg
11 december 2012
#7
Peta dit ett Volvo orginal kablage + knapp.

Båge med 3st Big Knick 35w xenon, första gången ja tände så knastra de i högtalarna vid tändtillfället...

Nu funkar de klockrent, kör dock bara med extra när de behövs inte i onödan.

Annars plocka bara minus/jord från Volvos fördragna kablage och ta plus från batteriet så har du styrningen till knappen.

Environmentalism can kick my ass... technological progress will lead to machine domination!!!


Sök