2626
Sök

Byte av impeller på en tb-58 turbo

1 230 Inlägg
16 oktober 2012
Trådstartare
#1
tjena! är så att jag är sugen på att köpa en begagnad tb-58, det enda felet med den är att impellern på filtersidan är skadad och måste bytas.. finns det att få tag i nya någonstanns eller är det ingen idé att köpa turbon? här har ni lite info om turbon iallafall smile

Kompressor:
0,60 A/R
Inducer 58 mm
Exducer 70mm
TRIM 68
Inlet 2,5"
Outlet 2"
360 lager

Turbin:
0,63 A/R
T3 enkel (singel) fläns
Exducer (ut) 55 mm
Inducer 65 mm
TRIM 71
Outlet 2,5" V-band


Forummoderator
10 576 Inlägg
16 oktober 2012
#2
Det brukar ofta gå hand i hand med skicket av resterande turbon också...  någonting trasigt resten trasigt, så köp en hel snurra.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 230 Inlägg
16 oktober 2012
Trådstartare
#3
torpis skrev:
Det brukar ofta gå hand i hand med skicket av resterande turbon också...  någonting trasigt resten trasigt, så köp en hel snurra.

så det är alltså ingen idé att köpa den då? smile vill bara inte göra bort mig så jag står där med en turbo som inte kan användas wink


Hhehehehhest
375 Inlägg
16 oktober 2012
#4
Är den slut i impellern så brukar den vara slut i lagerna.. Om ingen har försökt lekt Rimbo-Martin och bockat vingarna själv dvs..

Mvh Nyman
Senast redigerat av Nyman1337 (16 oktober 2012)

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

1 230 Inlägg
16 oktober 2012
Trådstartare
#5
Nyman1337 skrev:
Är den slut i impellern så brukar den vara slut i lagerna.. Om ingen har försökt lekt Rimbo martin och bockat vingarna själv dvs..

Mvh Nyman

det är gallret från lmm som har våldgästat wink


Hhehehehhest
375 Inlägg
16 oktober 2012
#6
Zzoink skrev:
Nyman1337 skrev:
Är den slut i impellern så brukar den vara slut i lagerna.. Om ingen har försökt lekt Rimbo martin och bockat vingarna själv dvs..

Mvh Nyman

det är gallret från lmm som har våldgästat wink

Då kan nästan ha överlevt, men åt andra sidan är det dumt och snåla på en så pass billig turbo.
Den kostar 4500:- spritt ny vilket är inte mycket pengar för en sådan turbo.


Mvh Nyman

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

Dr. Turbo
459 Inlägg
16 oktober 2012
#7
Lägg pengarna på nån bättre turbo.
Tb-58 är en dålig turbo och du har tänkt köpa en trasig. Matten får du göra själv wink


1 230 Inlägg
16 oktober 2012
Trådstartare
#8
Big Al skrev:
Lägg pengarna på nån bättre turbo.
Tb-58 är en dålig turbo och du har tänkt köpa en trasig. Matten får du göra själv wink

varför är tb58 dålig? har bara läst bra om den, det enda jag har läst vart dåligt var att mindre motorer på 1.8l har haft dålig spool.. men på 2.3 liters ska det inte vara några problem smile


Hhehehehhest
375 Inlägg
16 oktober 2012
#9
Zzoink skrev:
Big Al skrev:
Lägg pengarna på nån bättre turbo.
Tb-58 är en dålig turbo och du har tänkt köpa en trasig. Matten får du göra själv wink

varför är tb58 dålig? har bara läst bra om den, det enda jag har läst vart dåligt var att mindre motorer på 1.8l har haft dålig spool.. men på 2.3 liters ska det inte vara några problem smile

stahrre här på garaget kör med tb-58 och tycker den fungerar utmärkt på han 2,3!

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

Dr. Turbo
459 Inlägg
16 oktober 2012
#10
Om vi utgår från 58mm induser som den nu har så bör den ge ca 580-600hk (motor) på bensin eller 600-640hk på e85 om det är en vettig turbo.
Är det någon som vart ens i närheten av den effekten? Utan att veta alltför mycket om just tb-58 så är jag väldigt säker på att så inte är fallet.


Hhehehehhest
375 Inlägg
16 oktober 2012
#11
Big Al skrev:
Om vi utgår från 58mm induser som den nu har så bör den ge ca 580-600hk (motor) på bensin eller 600-640hk på e85 om det är en vettig turbo.
Är det någon som vart ens i närheten av den effekten? Utan att veta alltför mycket om just tb-58 så är jag väldigt säker på att så inte är fallet.

Det har du helt rätt i, försökt sök lite granna och hittar ingen med bänkade hk på över 400 med tb-58
Men troligtvis satsar käre trådskapare inte efter den effekten men vafan vet jag..
Dom verkar hålla bra iaf då polaren har kört mycket med sin på volvo 8v spis..

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 oktober 2012
#12
Nyman1337 skrev:
Men troligtvis satsar käre trådskapare inte efter den effekten men vafan vet jag..

Oavsett effektmål så är det ju tråkigt att betala för någonting som inte är bra om man kan få något bra för samma pengar som passar för målbilden.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 230 Inlägg
17 oktober 2012
Trådstartare
#13
torpis skrev:
Nyman1337 skrev:
Men troligtvis satsar käre trådskapare inte efter den effekten men vafan vet jag..

Oavsett effektmål så är det ju tråkigt att betala för någonting som inte är bra om man kan få något bra för samma pengar som passar för målbilden.

om man säger så här då, jag är ute efter cirka 250-300hk aggregat som inte är för dyrt smile vi säger max 4500 då eftersom tb-58an går på det ny smile nåt tips?


Hhehehehhest
375 Inlägg
17 oktober 2012
#14
torpis skrev:
Nyman1337 skrev:
Men troligtvis satsar käre trådskapare inte efter den effekten men vafan vet jag..

Oavsett effektmål så är det ju tråkigt att betala för någonting som inte är bra om man kan få något bra för samma pengar som passar för målbilden.

Och det är? Vart hittar man en 360 lagrad turbo som passar med mindre modifikationer på original grenrör när man vill ha runt 250-300? och det ska självklart vara nytt?

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

1 230 Inlägg
17 oktober 2012
Trådstartare
#15
Nyman1337 skrev:
torpis skrev:
Nyman1337 skrev:
Men troligtvis satsar käre trådskapare inte efter den effekten men vafan vet jag..

Oavsett effektmål så är det ju tråkigt att betala för någonting som inte är bra om man kan få något bra för samma pengar som passar för målbilden.

Och det är? Vart hittar man en 360 lagrad turbo som passar med mindre modifikationer på original grenrör när man vill ha runt 250-300? och det ska självklart vara nytt?

behöver inte vara nytt smile men jag vill ju inte renovera det första jag gör wink


Forummoderator
10 576 Inlägg
17 oktober 2012
#16
Nyman1337 skrev:
Och det är? Vart hittar man en 360 lagrad turbo som passar med mindre modifikationer på original grenrör när man vill ha runt 250-300? och det ska självklart vara nytt?

Är du dryg så är jag också dryg...

En turbo dimensioneras efter hur mycket luft man behöver vid ett visst tryck, dvs motorns typ och spec har stor betydelse.

Hur turbon passar beror på vilken motor och bilkombination du har, så frågan är vad original grenrör är?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 oktober 2012
#17
Zzoink skrev:
Nyman1337 skrev:
torpis skrev:
Oavsett effektmål så är det ju tråkigt att betala för någonting som inte är bra om man kan få något bra för samma pengar som passar för målbilden.

Och det är? Vart hittar man en 360 lagrad turbo som passar med mindre modifikationer på original grenrör när man vill ha runt 250-300? och det ska självklart vara nytt?

behöver inte vara nytt smile men jag vill ju inte renovera det första jag gör wink

Vet fortfarande inte vilken motor det gäller, men om det är din bil du har upplagd så är 16-19T skottsäkra alternativ.

http://www.blocket.se/orebro/Turbo_3540 … 21&w=3

http://www.blocket.se/dalarna/Fabriksny … 21&w=3

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 230 Inlägg
17 oktober 2012
Trådstartare
#18
torpis skrev:
Zzoink skrev:
Nyman1337 skrev:

Och det är? Vart hittar man en 360 lagrad turbo som passar med mindre modifikationer på original grenrör när man vill ha runt 250-300? och det ska självklart vara nytt?

behöver inte vara nytt smile men jag vill ju inte renovera det första jag gör wink

Vet fortfarande inte vilken motor det gäller, men om det är din bil du har upplagd så är 16-19T skottsäkra alternativ.

http://www.blocket.se/dalarna/Fabriksny … 21&w=3

ja det handlar om 940in, är tänkt att jag ska köra med v-kam gröna spridare och dimensionerad lmm till det smile annat grenrör får bli lite senare då jag inte vill ha nåt skitgrenrör som spricker smile


Hhehehehhest
375 Inlägg
17 oktober 2012
#19
torpis skrev:
Nyman1337 skrev:
Och det är? Vart hittar man en 360 lagrad turbo som passar med mindre modifikationer på original grenrör när man vill ha runt 250-300? och det ska självklart vara nytt?

Är du dryg så är jag också dryg...

En turbo dimensioneras efter hur mycket luft man behöver vid ett visst tryck, dvs motorns typ och spec har stor betydelse.

Hur turbon passar beror på vilken motor och bilkombination du har så frågan är vad original grenrör är?

Jo tack det vet jag och ts kör ju en volvo 940 turbo.. Original grenrör skulle jag vilja påstå är det som satt på bilen när den rullade ut ur portarna från fabriken..  Ts vill ha någonstans runt 250-300hk är det i motorn eller på hjulen kan jag inte svara på.
Men jag säger bara att polaren plockat ut den effekten på den turbon och han får tidigt ladd vad mer ska man begära för en jävla turbo för 4500:-?
Jag sitter ju inte och säger att det är världens bästa turbo vilket det förstås inte är.

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 oktober 2012
#20
Zzoink skrev:
torpis skrev:
Zzoink skrev:

behöver inte vara nytt smile men jag vill ju inte renovera det första jag gör wink

Vet fortfarande inte vilken motor det gäller, men om det är din bil du har upplagd så är 16-19T skottsäkra alternativ.

http://www.blocket.se/dalarna/Fabriksny … 21&w=3

ja det handlar om 940in, är tänkt att jag ska köra med v-kam gröna spridare och dimensionerad lmm till det smile annat grenrör får bli lite senare då jag inte vill ha nåt skitgrenrör som spricker smile

Leta upp en så bra kam som möjligt, den gör underverk. 

Gröna spridare maxar du med 19T, så leta även efter 16-18T och välj den med bäst pris.

Sen hade jag nog fasen hellre valt Megasquirt än att börja fiffla med ny LMM och chip osv...   http://www.diyautotune.com/catalog/mega … p-108.html  1400pix.   Men smak och tycke är olika.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök