Tjenare, har nu fått ihop bilen (en R32GTR som inte är upplagd här ännu) å averkat ca 40 mil än sålänge. men uppfattar lite småproblem med blårök samt orolig gång vid ickebelastning.
Första fenomenet kan vi börja med är gången på tomgång samt låglast alltså ligga i pendlarfart.
Då upplever jag bilen som orolig samt lite hoppig, känns som att den misständer en hel del, men såfort man går på gasen så verkar allt gå rent som bara tusan
Vid fullt gaspådrag så går bilen rent som bara den! AFRn lägger sig på ca 10,9 å stiger sedan sakta vilket ska vara bra vid full attack!
Men vid tomgång samt väldigt lite gas, typ man ligger vid låga varv å endast håller farten, säg 80-90kmh på 5ans växel som exempel, så visar inte min AEM BBL något utslag alls men såfort jag rör till gasen lite så fettar den på och ger utslag, så jag upplever inte bilen gå magert utan av någon anledning har den svårt att läsa av avgaserna vid lite last? (kanske har med blåröken vid stängda spjäll å göra?)
En annan teori jag funderade över är ifall Rb26ans styrenheter är är förprogramerade över tex 3,500 RPM... dvs under 3500rpm går den efter LMM samt lambdasonderna för att sedan vid belastning och över 3500 RPM gå på förprogramerad data? å kanske någon av mina LMM / lambdasonder kan vara kassa därav orolig gång vid låglast?
Styrenheten jag kör med nu är för övrigt en S&S ECU alltså en omprogramerad OEM burk.
Vid laddtryck går bilen väldgit rent som sagt och trycker iväg väldigt fint.'
Angående blåröken så blåryker den efter jag släppt gasen vid varvning eller efter belastning, däremot blåryker den Inget alls under last eller under varvning, endast efter, därav kopplade jag blåröken till boven för min BBL då den verkar läsa av fint vid gaspådrag samt när jag varvar motorn.
Antar att detta kan bero på tätning i något av turboaggregaten/ventiltätning? Då den
INTE trycker oljesticka, har dåligt komp, vevhusventen är öppen så den trycker heller inte olja där.
kan det vara så att någon av oljereturerna från någon av turbosarna inte är riktigt 100%?
Kan det vara farligt å köra med denna blårök sålänge man har koll på oljenivån? den har dragit max 1/3 på oljestickan under dessa 40mil samt att en å annan droppe har läckt ur från en oljeretur