4254
Sök

740 turbo

11 Inlägg
19 oktober 2012
Trådstartare
#1
Har en volvo 740 med större turbo, gröna spridare, chippad m.m men problemet är att den går bra upp till 3000 varv och laddtryck finnns men den bluddrar och smäller?

Har bytt soppa regulator och det blev bättre men bluddrar och smäller ändå vad kan vara problemet?

11 Inlägg
19 oktober 2012
Trådstartare
#2
kan tillägga att den går bra om man gasar fullt med kopplingen inne. Då varvar den ut fullt men när den körs på asfalt uppstår problemet

Forummoderator
26 373 Inlägg
19 oktober 2012
#3
makkken skrev:
kan tillägga att den går bra om man gasar fullt med kopplingen inne. Då varvar den ut fullt men när den körs på asfalt uppstår problemet

Torrgasar du - gasar med kopplingen nedtryckt -  så bygger han inte upp något laddtryck, så det är nog där du har problemet.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

11 Inlägg
19 oktober 2012
Trådstartare
#4
men ja har ungefär 1 bar i ladd innan den börjar bluddra och smälla på asfalt

Forummoderator
26 373 Inlägg
19 oktober 2012
#5
makkken skrev:
men ja har ungefär 1 bar i ladd innan den börjar bluddra och smälla på asfalt

Du får mer än gärna säga vad för grejer du har under huven också, för att underlätta för de som funderar på vad felet kan vara.
Större turbo säger du - men vad för sort?
Chippad - men med vad/vart/hur?

Vad är det för motor du har för övrigt?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

11 Inlägg
19 oktober 2012
Trådstartare
#6
motorn är en 740 tic som är byggd om med en tb-60 från turbobanditen och en 35 mm wastegate  och gröna spridare från s60r stor intercooler och orginal soppapump. chippet vet jag tyvärr ej för det satt där när jag köpte bilen men första ägaren sa att den va chippad och den gick perfekt när han byggde ihop den

Forummoderator
26 373 Inlägg
19 oktober 2012
#7
makkken skrev:
motorn är en 740 tic som är byggd om med en tb-60 från turbobanditen och en 35 mm wastegate  och gröna spridare från s60r stor intercooler och orginal soppapump. chippet vet jag tyvärr ej för det satt där när jag köpte bilen men första ägaren sa att den va chippad och den gick perfekt när han byggde ihop den

Brukar ju kunna heta så..
Jag hade kollat upp om den verkligen är chippad till att börja med.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

5 089 Inlägg
19 oktober 2012
#8
Det är alltså en nybyggd motor vi pratar om, Eller gick den som den skulle tidigare och detta felet har kommit efteråt?

\Lindgren

460 Inlägg
19 oktober 2012
#9
makkken skrev:
motorn är en 740 tic som är byggd om med en tb-60 från turbobanditen och en 35 mm wastegate  och gröna spridare från s60r stor intercooler och orginal soppapump. chippet vet jag tyvärr ej för det satt där när jag köpte bilen men första ägaren sa att den va chippad och den gick perfekt när han byggde ihop den

Är det original-LMM i bilen så har du felet där! du måste anpassa diametern på den mot R-spridarna smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

Bärs!
3 456 Inlägg
19 oktober 2012
#10
*B230ET/FT/FK?
*Styrsystem?
*Anpassad LMM?
*Bränsletryck?

Garaget.org peakade 2008.

11 Inlägg
19 oktober 2012
Trådstartare
#11
ja är väl bekant med han som byggt den och jag åkte den när den va nybyggd och då gick den perfekt, han vet inte heller vad som kan vara problemet sad har testat 2 st lmm och det blir inte bättre hmm båda är från en tic

skulle det kunna vara soppa pumpen som börjar bli dålig?
om det vore lmm så skulle han väl gå dåligt när jag kopplar och gasar också?

11 Inlägg
19 oktober 2012
Trådstartare
#12
tätningarna i turbon hade fari när jag köpt den så jag köpte ny turbo wastegate och rengjorde alla tryckrör och intercooler för den hade typ 1 liter olja i sig. och problemet ha varit sedan dess

1 915 Inlägg
20 oktober 2012
#13
Årsmodell ? Felkoder ?

Har du större spridare så måste du även anpassa din LMM, annars får motorn för mkt bensin!
Kvittar om du testat med 2st lmm som båda är från en tic, det är fortfarande original storlek och anpassade till original spridare.

Kör du med gröna spridare (-968?) så bygg om din lmm till 3", så slipper den mata in massa extra bensin.
Vad kör du med för bränsletryck ?

Kvarstår problemet med att den bluddrar och smäller vid belastning efter att du anpassat LMM till spridare, så kolla så kamremmen inte kuggat över eller om det är någon givare som gått sönder.


makkken skrev:
ja är väl bekant med han som byggt den och jag åkte den när den va nybyggd och då gick den perfekt, han vet inte heller vad som kan vara problemet sad har testat 2 st lmm och det blir inte bättre hmm båda är från en tic

skulle det kunna vara soppa pumpen som börjar bli dålig?
om det vore lmm så skulle han väl gå dåligt när jag kopplar och gasar också?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

4 164 Inlägg
20 oktober 2012
#14
makkken skrev:
ja är väl bekant med han som byggt den och jag åkte den när den va nybyggd och då gick den perfekt, han vet inte heller vad som kan vara problemet sad har testat 2 st lmm och det blir inte bättre hmm båda är från en tic

skulle det kunna vara soppa pumpen som börjar bli dålig?
om det vore lmm så skulle han väl gå dåligt när jag kopplar och gasar också?

Jag hade precis sådär när min soppa pump gav upp på min 744 tic. Enkelt att kolla innan du börjar bygga 3" lmm.

Ta loss bensinslangen som sitter på baksidan fuelrailen och stoppa ner den i en flaska lr ngt sånt.

Ta sedan bort myntfacket och ta loss det vita relät som sitter där. Ta en kabelstump och bygla mellan 30 och 87/1 och 87/2 tror jag det är.

87/1 är förpumpen och 87/2 är huvudpumpen. Då kan du enkelt se om någon av bensinpumparna är trasiga.


11 Inlägg
20 oktober 2012
Trådstartare
#15
tack så mkt för svar ska hem och testa nu smile

460 Inlägg
20 oktober 2012
#16
zemet skrev:
makkken skrev:
ja är väl bekant med han som byggt den och jag åkte den när den va nybyggd och då gick den perfekt, han vet inte heller vad som kan vara problemet sad har testat 2 st lmm och det blir inte bättre hmm båda är från en tic

skulle det kunna vara soppa pumpen som börjar bli dålig?
om det vore lmm så skulle han väl gå dåligt när jag kopplar och gasar också?

Jag hade precis sådär när min soppa pump gav upp på min 744 tic. Enkelt att kolla innan du börjar bygga 3" lmm.

Ta loss bensinslangen som sitter på baksidan fuelrailen och stoppa ner den i en flaska lr ngt sånt.

Ta sedan bort myntfacket och ta loss det vita relät som sitter där. Ta en kabelstump och bygla mellan 30 och 87/1 och 87/2 tror jag det är.

87/1 är förpumpen och 87/2 är huvudpumpen. Då kan du enkelt se om någon av bensinpumparna är trasiga.

hur menar du med "Enkelt att kolla innan du börjar bygga 3* lmm"? det spelar ju ingen roll vad han har för pump om det inte är en anpassad lmm..
men jag förstår annars vad du menar med resten smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

4 164 Inlägg
20 oktober 2012
#17
GasGlad1337 skrev:
zemet skrev:
makkken skrev:
ja är väl bekant med han som byggt den och jag åkte den när den va nybyggd och då gick den perfekt, han vet inte heller vad som kan vara problemet sad har testat 2 st lmm och det blir inte bättre hmm båda är från en tic

skulle det kunna vara soppa pumpen som börjar bli dålig?
om det vore lmm så skulle han väl gå dåligt när jag kopplar och gasar också?

Jag hade precis sådär när min soppa pump gav upp på min 744 tic. Enkelt att kolla innan du börjar bygga 3" lmm.

Ta loss bensinslangen som sitter på baksidan fuelrailen och stoppa ner den i en flaska lr ngt sånt.

Ta sedan bort myntfacket och ta loss det vita relät som sitter där. Ta en kabelstump och bygla mellan 30 och 87/1 och 87/2 tror jag det är.

87/1 är förpumpen och 87/2 är huvudpumpen. Då kan du enkelt se om någon av bensinpumparna är trasiga.

hur menar du med "Enkelt att kolla innan du börjar bygga 3* lmm"? det spelar ju ingen roll vad han har för pump om det inte är en anpassad lmm..
men jag förstår annars vad du menar med resten smile

Jag menar att prioritet 1 är väll att få igång bilen igen så den går att köra och den hade ju fungerat med denna setupen innan så därför är det enklare att kolla detta först och kanske bara byta en bensinpump istället för att bygga 3"lmm och sen fortfarande inte ha en bil som fungerar efter det.

Eller så fungerar fortfarande bilen inte efter det trots att pumparna går då kan han vara ganska säker på att det är LMM som är problemet.


11 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
#18
nu när snön har kommit så går den riktigt bra när man varvar ut den på snö men direkt man får asfalt och det blir lite motstånd så bluddrar den:(

17 Inlägg
24 oktober 2012
#19
Har du kollat tändningen så att den är rätt inställd.


Sök