3558
Sök

Volvo v70 T5 97 rycker vid fullgas pådrag

185 Inlägg
30 oktober 2012
Trådstartare
som ämnet lyder så rycker bilen vid fullt gaspådrag. Har byt tändstift rotor o fördelare o bränsle filter. sen när ja kolla på tidigare stiften så var dom vita brända o det tyder på dålig soppa mängd! men den gick mycket bättre efter jag byte dom grejerna ja rabbla upp...

Har sugit ur soppa förut ur bilen då jag hade dåligt i mina andra bilar. och löft då fuelrailen och sög ur så! tänkte då om det är lätt att det blir lyft i systemet ?

Har läst andra trådar då många skriver att det kan vara magnetventilen?

Bilen i sig rycker inte mkt men man känner när man ligger på 4 och klipper ner till 3an och slår pellen i botten att den rycker lite gran inge hård ryckning.. så tänds motorlampan ?

kom gärna med förslag vad ni kan tro att det är ? Mvh Niklas

Volvo For Life

8 250 Inlägg
30 oktober 2012
Eventuell luft i systemet trycks bort fort så det är inga bekymmer. Har du bekymmer med för lite soppa kan det ju vara att soppapumpn börjar ge upp eller att bränsletrycksregulatorn inte orkar med nå längre.

185 Inlägg
31 oktober 2012
Trådstartare
Okej. det är ju det som är frågan? ryckningarna är inte så stora just nu! utan det är minimal ryckning men man känner små ryckningar när man tramar ur den på 3an då det blir en stor belastning.

Sen så ser ju dom flesta slangarna torra ut ? kan det ha något med det att göra med?

Volvo For Life

8 250 Inlägg
31 oktober 2012
Vacuumslangar är ju billiga och enkla att byta så det kan ju vara nåt att byta i vilket fall. Och ja, om dem är trasiga så kan det ha med saken att göra. Men små ryckningar kan bero på många saker, tändkablar och igensatt vevhusventilation är 2 andra misstänkta.

185 Inlägg
31 oktober 2012
Trådstartare
okej ska bytas i vilket fall tongue

Tändkablarna är inte så värst gamla enligt tidigare ägare? Men som sakt dom är köpta på biltema tongue

vevhusventilation är fixad på bilverkstad med enligt tidigare ägare! för det hade kletat igen helt där sa han tongue

Volvo For Life

185 Inlägg
8 november 2012
Trådstartare
verkar nu som när det är kallt hackar den inte.. när den blir varm så börjar den hacka fortfarande!

Tanken är nu, om orginal spridarna som sitter i inte pallar chippet.. med tanke på att det skulle vara 300hk i bilen då kanske inte orginal spridarna inte pallar med och då levererar dåligt med soppa!

ska man också testa rycka av kontaktstycket till magnetventilen och se om den inte hackar?

eller ska man köpa större spridare? (968 R-spridare) vore tacksam med bra svar! smile

Volvo For Life

341 Inlägg
9 november 2012
Byt vakumslangarna och dom där biltema kablarna som sitter i, Biltemakablarna brukar hålla i ungefär en vecka innan det blir överslag eller liknande i dom

185 Inlägg
9 november 2012
Trådstartare
hade kunnat tänka mig det faktiskt att biltema kablarna är inte så värst ? vakumslangarna blir man svart om fingrarna av när man tar på dom. byta ska göras! men om man kopplar slangarna fel? går den annorlunda med då?

Volvo For Life

341 Inlägg
9 november 2012
Byt en i taget bara så kommer dom nog inte hamna fel smile

Sök