3811
Sök

Skruva audi

327 Inlägg
4 november 2012
Trådstartare
#1
Ä denna audi svårskruvad? http://www.blocket.se/varmland/Audi_100 … 4.htm?aw=1 är ny inom skruvandet, och vill lära mig mera!

Sir
935 Inlägg
4 november 2012
#2
Kan nog vara lite jobbigt att skruva på den om du inte äger den. Annars är dom inte värre än andra gamla bilar, allt är fast rostat wink

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

73 Inlägg
4 november 2012
#3
Skruva audi är väl inte svårare än annat, men tänk på att bara för att det står audi och inte volvo på tex bränslefiltret så kostar det dubbelt så mycket. Samt att varenda skruvjävel behöver ett specialverktyg. Annars älskar jag min audi och skulle inte byta bort den smile

Jag ser hellre min syster på horhus än min bror i en BMW

Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 november 2012
#4
Att delarna mellan Audi och Volvo skiljer sig så mkt är en myt. Specialverktyg behövs mycket sällan på dessa gamla vagnar.

Audi 100 är väldigt enkla bilar att skruva i, inte svårare än någon annan bil som nämnts tidigare.
1.8 har dessutom väldigt mycket plats under huven jämfört med tex 2.3 som är femcylindrig.

Prefekt bil att börja sitt skruvande med.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Avstängd
10 388 Inlägg
4 november 2012
#5
Sigbritt skrev:
Skruva audi är väl inte svårare än annat, men tänk på att bara för att det står audi och inte volvo på tex bränslefiltret så kostar det dubbelt så mycket. Samt att varenda skruvjävel behöver ett specialverktyg. Annars älskar jag min audi och skulle inte byta bort den smile

Åhja, det var väl lite att ta i? (Har använt ytterst få specialverktyg på mina Audis)

Men nej, som redan konstaterat; inga toksvåra bilar att skruva på

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

73 Inlägg
4 november 2012
#6
it_mutt skrev:
Sigbritt skrev:
Skruva audi är väl inte svårare än annat, men tänk på att bara för att det står audi och inte volvo på tex bränslefiltret så kostar det dubbelt så mycket. Samt att varenda skruvjävel behöver ett specialverktyg. Annars älskar jag min audi och skulle inte byta bort den smile

Åhja, det var väl lite att ta i? (Har använt ytterst få specialverktyg på mina Audis)

Men nej, som redan konstaterat; inga toksvåra bilar att skruva på

Jaja, kanske bara är om man gör lite mer avancerade saker. Men min mekaniker brukar bygga egna verktyg till min bil smile

Jag ser hellre min syster på horhus än min bror i en BMW

Avstängd
10 388 Inlägg
4 november 2012
#7
Sigbritt skrev:
it_mutt skrev:
Sigbritt skrev:
Skruva audi är väl inte svårare än annat, men tänk på att bara för att det står audi och inte volvo på tex bränslefiltret så kostar det dubbelt så mycket. Samt att varenda skruvjävel behöver ett specialverktyg. Annars älskar jag min audi och skulle inte byta bort den smile

Åhja, det var väl lite att ta i? (Har använt ytterst få specialverktyg på mina Audis)

Men nej, som redan konstaterat; inga toksvåra bilar att skruva på

Jaja, kanske bara är om man gör lite mer avancerade saker. Men min mekaniker brukar bygga egna verktyg till min bil smile

Hmm, ja enda jag råkat ut för (och då har ett par motorer varit nere under årens lopp) är att det "behövs" (nåja) specialverktyg vid kamremsbyten på sexorna, och lite "långa och förbannat smala" hylsor. Annars har jag klarat mig fint på det vanliga (hylsor, mejslar, torx och trippelfyror)

Men skit samma smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Sir
935 Inlägg
4 november 2012
#8
Har inte heller varit med att det krävs special verktyg. Torx är det ofta men dét spelar ju ingen roll om det står Audi, Saab eller Volvo på bilen.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

327 Inlägg
4 november 2012
Trådstartare
#9
marcus80 skrev:
Kan nog vara lite jobbigt att skruva på den om du inte äger den. Annars är dom inte värre än andra gamla bilar, allt är fast rostat wink

Ha ha mena mer köpa den å skruva wink

327 Inlägg
4 november 2012
Trådstartare
#10
te_wik skrev:
Att delarna mellan Audi och Volvo skiljer sig så mkt är en myt. Specialverktyg behövs mycket sällan på dessa gamla vagnar.

Audi 100 är väldigt enkla bilar att skruva i, inte svårare än någon annan bil som nämnts tidigare.
1.8 har dessutom väldigt mycket plats under huven jämfört med tex 2.3 som är femcylindrig.

Prefekt bil att börja sitt skruvande med.


Mvh Tommy

Ahaa! tack:D

Evildan
4 november 2012
#11
Sigbritt skrev:
it_mutt skrev:
Sigbritt skrev:
Skruva audi är väl inte svårare än annat, men tänk på att bara för att det står audi och inte volvo på tex bränslefiltret så kostar det dubbelt så mycket. Samt att varenda skruvjävel behöver ett specialverktyg. Annars älskar jag min audi och skulle inte byta bort den smile

Åhja, det var väl lite att ta i? (Har använt ytterst få specialverktyg på mina Audis)

Men nej, som redan konstaterat; inga toksvåra bilar att skruva på

Jaja, kanske bara är om man gör lite mer avancerade saker. Men min mekaniker brukar bygga egna verktyg till min bil smile

Exempelvis ett hjullagerbyte, då händer det att ett eget pressverktyg byggs, eller låsa kamaxlar, då kan det oxå gå åt ett verktyg, bygger även ett sådant själv, så jag är helt med i ditt resonemang och hur din mek tänker smile
Ibland behövs det även byggas om vanliga handverktyg för att det ska gå lättare att skruva.

Grundkonstruktionen på C3 är enkel och lättåtkomlig, skulle mkt väl kunna rekommendera en sådan som "lärasigmekabil". objektet ser dessutom inte hopplöst ut på bild iaf, ngt att betänka är väl att den går fint när den väl startar.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 november 2012
#12
Evildan skrev:
Sigbritt skrev:
it_mutt skrev:

Åhja, det var väl lite att ta i? (Har använt ytterst få specialverktyg på mina Audis)

Men nej, som redan konstaterat; inga toksvåra bilar att skruva på

Jaja, kanske bara är om man gör lite mer avancerade saker. Men min mekaniker brukar bygga egna verktyg till min bil smile

Exempelvis ett hjullagerbyte, då händer det att ett eget pressverktyg byggs, eller låsa kamaxlar, då kan det oxå gå åt ett verktyg, bygger även ett sådant själv, så jag är helt med i ditt resonemang och hur din mek tänker smile
Ibland behövs det även byggas om vanliga handverktyg för att det ska gå lättare att skruva.


Grundkonstruktionen på C3 är enkel och lättåtkomlig, skulle mkt väl kunna rekommendera en sådan som "lärasigmekabil". objektet ser dessutom inte hopplöst ut på bild iaf, ngt att betänka är väl att den går fint när den väl startar.

Det du skriver stämmer ju in på egentligen vilken bilmodell som helst, så det är ju inte direkt unikt bara för Audi smile


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

73 Inlägg
5 november 2012
#13
Jag jämför ju allt med min Manta, som är extremt lätt att skruva med, därför tycker jag audin är lite krånglig. Men det är väl över lag så att ju äldre bil, desto enklare konstruktion och enklare att hitta var grejerna sitter och man behöver inte skruva isär halva motorn för att byta luftfilter, utan allt sitter lätt tillgängligt. (därför har Mantan mycket nya saker för jag tycker det är kul att byta, men audin byter jag när det verkligen behövs)

Jag ser hellre min syster på horhus än min bror i en BMW

1 534 Inlägg
5 november 2012
#14
steelseries skrev:
Ahaa! tack:D

Haha tröttnade du på golf vs. 740 tråden? tongue

Jag har själv en Audi 100 c4, den "nyare" modellen, har således ingen erfarenhet av c3'an.

MEN, jag skulle vilja rekommendera en Audi B2, en storlek mindre än c3'an, borde vara lättare med en sån, samt mkt tuffare wink

327 Inlägg
5 november 2012
Trådstartare
#15
jetta16v skrev:
steelseries skrev:
Ahaa! tack:D

Haha tröttnade du på golf vs. 740 tråden? tongue

Jag har själv en Audi 100 c4, den "nyare" modellen, har således ingen erfarenhet av c3'an.

MEN, jag skulle vilja rekommendera en Audi B2, en storlek mindre än c3'an, borde vara lättare med en sån, samt mkt tuffare wink

Haha nejdå. Tänkte mer om audi 100 också var en bra bil. För 1000:- va inga pengar tycker jag..:p jaså(;

Lastbilschaufför
257 Inlägg
5 november 2012
#16
Jag kan säga det att min S6 V8 är inte så jäkla svår att skruva med ändå om man vet hur man handskas med verktyg. Visserligen inte nybörjar motor men det går faktiskt rätt så vettigt ändå wink

Visst, det är mycket mindre plats än en "vanlig" motor i motorutrymmet men det är ju bara att tänka till när man börjar så man gör allt rätt ^^


Mvh Danne

Four Rings To Rule Them All

Evildan
5 november 2012
#17
te_wik skrev:
Evildan skrev:
Sigbritt skrev:

Jaja, kanske bara är om man gör lite mer avancerade saker. Men min mekaniker brukar bygga egna verktyg till min bil smile

Exempelvis ett hjullagerbyte, då händer det att ett eget pressverktyg byggs, eller låsa kamaxlar, då kan det oxå gå åt ett verktyg, bygger även ett sådant själv, så jag är helt med i ditt resonemang och hur din mek tänker smile
Ibland behövs det även byggas om vanliga handverktyg för att det ska gå lättare att skruva.


Grundkonstruktionen på C3 är enkel och lättåtkomlig, skulle mkt väl kunna rekommendera en sådan som "lärasigmekabil". objektet ser dessutom inte hopplöst ut på bild iaf, ngt att betänka är väl att den går fint när den väl startar.

Det du skriver stämmer ju in på egentligen vilken bilmodell som helst, så det är ju inte direkt unikt bara för Audi smile


Mvh Tommy

Javisst gör det det, alla bilar/motorer osv har "sina konstruktioner" som kan kräva specialverktyg.
Har man inga så bygger man menar jag och då kanske det kan uppfattas som krångligt.
(gjorde senast ett idag för att demontera kamaxellageröverfall, och det var ingen AUDI )

Sigbritt redde snyggt ut hur jag trodde det menades med sitt inlägg.


Sök