3036
Sök

BMW E28 M535 ///M3 Turbo

M3 E36 motor, helsmidd med en PT7175 turbo. Korvkioskdrifter

Räser Förer
159 571 Visningar
Uppdaterades senast 9 november 2017
Räser Förer
386 Inlägg
7 november 2012
Trådstartare
#1
Ja, nu ska jag ta mig själv i kragen och starta upp en liten projekttråd här på garaget

Köpte bilen våren 2010 tror jag det var. Var i thailand då för tillfället så av en slump hittade jag bilen hemma i sverige. Köpte mer eller mindre bilen på mail så samma dag jag var i svea igen så gjordes affären upp.

Körde hela sommaren 2010 med orginalmotorn men rasade bakaxeln efter "en del" sladdande och börnande. Synd bara att den gav upp mitt inne i linköping, så fick ju bogsera hem fanskapet till norrköping tongue

Tanken var då att bara byta klumpen men även här av en slump så sprang jag över en S38B36 som närmare bestämt vara GTAmickes gamla motor. Köpte motor och hela klabbet och monterade i det i bilen men motivationen tog slut den sommaren så den fick stå. SEEEEN så blev det ju mer och mer, bla coilovers, renoverade hela bakvagnen och framvagnen, bromsar mm mm så det tog lite längre tid än vad jag hade tänkt mig som vanligt så det slutade med att bilen inte blev körklar förren sommaren 2012 =P Körde nån månad eller 2 med S38an men tröttnade rätt omgående på de 315 hästarna. Jag behövde mer effekt helt enkelt

Valet föll på en m30b35 pga dom är mycket billigare att hålla på med än s38 och ger rätt bra effekt för helt okej pengar ändå.......
VILKET nu i sluttampen visat sig blivit ungefär samma pengar som att bygga M5 motor smile Men men, snart är hajen ute på vägarna och stör kärringar och gubbar igen
Senast redigerat av Vertigo (7 april 2017)

Swedish Bmw Mafia
Ett riktigt sprut, det enda rätta
Lindbäck Motorsport @ facebook
Bmw M535 Turbo

Räser Förer
386 Inlägg
7 november 2012
Trådstartare
#2
Så här gick bilen med M5 motorn, ritade på rätt bra ändå men orkade dåligt på 3an

[video]http://www.garaget.org/video/124563[/video]

Swedish Bmw Mafia
Ett riktigt sprut, det enda rätta
Lindbäck Motorsport @ facebook
Bmw M535 Turbo

Räser Förer
386 Inlägg
8 november 2012
Trådstartare
#3
Update 2014-11-21

Här följer motorspecen för tillfället (kan ju ändras under resans gång)

Topp/block
M106 motorblock från e23 745i med oljesprut under kolvarna och Oljeretur i blocket
Sintrade kolvar
H-profilsvevstakar
Genomgången med nya lager och packningar
M5 oljefilterhus med an10 kopplingar svetsade
Bortplockat oljefilterhus
13 raders oljekyl
Pyramidringar

PPF steg 2 ventilfjädrar
Mirafräst
HD vippor
Enem M7 kam
Riktplanad
Sleevade ventilstyrningar
Lite putsade insugskanaler

Styrsystem:
MAXXecu

Tändsystem:
6st LS2 tändspolar med inbyggt tändslutsteg från PPF
Tändkablar med värmestrump
Fördelar blockoffplate

Soppasystem:
Dubbla bosch 044
Deatchwerk DW300 förpump
Catchtank i rostfritt
Nuke pumphållare
Nuke slim soppafilter
Nuke y-kors
Weldon bränsletrycksregulator
KL Fuelrail
Bosch 1680 cc spridare
E85 som bränsle

Precision PT6766 turbo
Extraktorgrenrör
Precision 66 mm Öppen wastegate med 2.5 tums screampipe
3.5 tums downpipe med 2 dämpare
3 tums intercooler
S38 gasspjäll specialsvetsade för att passa m30 topp
S38 plenum, orginal dubbelplenumkammare och halvradietrattar

Drivlina:
Getrag 260 låda
Sachs 765 tryckplatta med 4 puckad stel lamell
S38 lättat svänghjul (6kg)
Shortshift
Specialtillverkad växelspak i aluminium
Kardanring vid eventuellt ras
M535 orginal lamelldiff

Inredning:
Rensad inredning från asfaltsmatta, AC, plåt till baksätena, onödig ljuddämpning
Sparco EVO förar och passagerarstol
4 punkts omp bälten
Halvbur
Allt som har med stereo rensat
Durkplåt i bagaget höjt 5 cm för att kablar och bränsleslangar inte ska synas


Kaross/chassi:
Powerflex överallt det går att köpa till e28
M5 krängningshämmare fram och bak
Allt lackat undertill
M5 frambromsar (enkolvsok från E34) renoverade
Stålomspunna bromsslangar fram ända till bromsservot
XYZ coilovers
Senast redigerat av reyland (20 november 2014)

Swedish Bmw Mafia
Ett riktigt sprut, det enda rätta
Lindbäck Motorsport @ facebook
Bmw M535 Turbo

MR Andersson
1 229 Inlägg
8 november 2012
#4
Fränt projekt smile Kul med lite fler m30 byggen smile

De spårar ju ur ganska lätt tongue

Jag har m106 kolvar som ligger med nya kolvringar om du behöver wink

Kolla gärna mitt m30 bygge smile


Permanently Banned
343 Inlägg
8 november 2012
#5
Fan, den verkar ju riktigt sportig den där!

RaceGruppen Norrköping på Facebook
RaceGruppen Norrköpings Hemsida
Norrköpings förening för en laglig framtid!

1 397 Inlägg
8 november 2012
#7
Äntligen. Hoppas du sätter fart på bygget snart!! smile prem lagd!


Räser Förer
386 Inlägg
9 november 2012
Trådstartare
#8
Hehe tack där grabbar. Ska lägga upp alla bilder jag har men har ju inte tillgång till datorn hemma sad

Swedish Bmw Mafia
Ett riktigt sprut, det enda rätta
Lindbäck Motorsport @ facebook
Bmw M535 Turbo

Räser Förer
386 Inlägg
9 november 2012
Trådstartare
#9
Föresten, det spårade ur lite till nu när ja satt här och filosoferade. Servopumpen försvinner även och ersätts av en elservo från opel astra (eller vafan vilken bil den kom ifrån). Mest för att få lite mera plats i motorutrymmet

Swedish Bmw Mafia
Ett riktigt sprut, det enda rätta
Lindbäck Motorsport @ facebook
Bmw M535 Turbo

1 397 Inlägg
9 november 2012
#10
reyland skrev:
Föresten, det spårade ur lite till nu när ja satt här och filosoferade. Servopumpen försvinner även och ersätts av en elservo från opel astra (eller vafan vilken bil den kom ifrån). Mest för att få lite mera plats i motorutrymmet

Opel astra årsmodell -01 ungefär. Detta för att slippa canbus-styrningen. Kommer bli finfint smile


Darkus
9 november 2012
#11
Måst ju följas. Vill se många bilder under byggets gång.

Räser Förer
386 Inlägg
11 november 2012
Trådstartare
#12
https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52319/52319-03205101e7e71d6282a359fd2d9cdade.jpg


Motorblocket målat



https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52319/52319-352ab5a642407d4b37cddf3d0927a1cc.jpg
Diffklumpen slipad och målad den med

Swedish Bmw Mafia
Ett riktigt sprut, det enda rätta
Lindbäck Motorsport @ facebook
Bmw M535 Turbo

Räser Förer
386 Inlägg
11 november 2012
Trådstartare
#13
https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52319/52319-e7e651ae53a179424ec667cc65b6b59e.jpg
H profilsvevstakar mm

Swedish Bmw Mafia
Ett riktigt sprut, det enda rätta
Lindbäck Motorsport @ facebook
Bmw M535 Turbo

Darkus
12 november 2012
#14
Vackert. Den svarta vevstaken är det orginal?

Räser Förer
386 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
#15
Darkus skrev:
Vackert. Den svarta vevstaken är det orginal?

Ja precis. Ska lägga upp en bild som man ser skillnaden mellan orginal och h-profil

Swedish Bmw Mafia
Ett riktigt sprut, det enda rätta
Lindbäck Motorsport @ facebook
Bmw M535 Turbo

Räser Förer
386 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
#16
https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52319/52319-43ee0da72ec2bd41ee8a9c8f2079346c.jpg
H-profilsvevstake högst upp, M30B35 vevstake under


https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52319/52319-5401c2f0033c8deb9ddb8149c040ec6c.jpg
urgröpta förbränningsrum
Senast redigerat av reyland (14 november 2012)

Swedish Bmw Mafia
Ett riktigt sprut, det enda rätta
Lindbäck Motorsport @ facebook
Bmw M535 Turbo

Räser Förer
386 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
#17
https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52319/52319-9cd8f09bac93ec46dba572f51209bd77.jpg
lite portat här med wink





https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52319/52319-e01773bbd751f0ac1bad3e4c373862bd.jpg
svarvade orginalkolvar, lätt planade



https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52319/52319-cc184cc46c0b6ecd9965144800f5f343.jpg
toppen planad 1 mm

Swedish Bmw Mafia
Ett riktigt sprut, det enda rätta
Lindbäck Motorsport @ facebook
Bmw M535 Turbo

Räser Förer
386 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
#18
https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52319/52319-fba6e2ab40f9dfb4a0bd6e939728b8e6.jpg
Knotan special oljekylaranslutning som monteras direkt mot blocket istället för orginal filterhus, sparar plats och ser bra mycket bättre ut. En såndär fräsig oljesandwitch eller vad det heter ska ju självklart vara innan kylaren också wink

Swedish Bmw Mafia
Ett riktigt sprut, det enda rätta
Lindbäck Motorsport @ facebook
Bmw M535 Turbo

252 Inlägg
14 november 2012
#19
blir nog fint fint dehär tongue.. m30 turbo är alltid trevligt


Räser Förer
386 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
#20
cjagenmark skrev:
blir nog fint fint dehär tongue.. m30 turbo är alltid trevligt

Javisst smile hoppas man kommer över 500 häst på hjulen iallafall men mer än det blir nog svårt eftersom det sitter orginalkam i nu

Swedish Bmw Mafia
Ett riktigt sprut, det enda rätta
Lindbäck Motorsport @ facebook
Bmw M535 Turbo


Sök