9 november 2012
Trådstartare
Jag har nyligen fått reda på att jag har ett hål på katten på min bmw e46 320i MJ00. Och ironiskt nog ska den besiktigas nästa vecka, och den kommer troligtvis inte gå igenom. Så nu måste jag bestämma mig för om jag ska byta till ett original-grenrör till BMW för ca 6500, ett icke-original-grenrör men i standardutförande för ca 4300 eller ett komplett sportsystem från Schmiedmann, med extraktorrör och sportkattar som sitter istället för andra ljuddämparen, som kostar 6200. Det skiljer väldigt lite i arbetskostnad att byta bara grenrör mot att byta hela skiten.
Så de fördelar jag ser med Schmiedmannröret är:
1. roligare ljud
2. ca 20 hk och 20nm mer
3. billigare än NMW-original
nackdelar jag ser är:
1: Kan bli bullrigt i längden. Det ska i grunden vara en komfortbil och inte sportbil
2: bränsleförbrukningen kan öka
3: det är dyrare än icke-original om jag bara byter grenrör
Så mina frågor är:
Är det någon som har erfarenhet av det här röret och kan berätta om det är outhärdligt högt vid långa resor eller ökar förbrukningen nämnvärt?
Och, håller det samma kvalité som motsvarande reservdelar som jag jämfört med ovan? Eller är det "billig skit"?