4137
Sök

händer inget i motorn när jag vrider på nycklen

133 Inlägg
8 oktober 2006
Trådstartare
#1
har en Peugeot 205 -89 1,4. undrar om någon kan hjälpa mig!?
det är så att när jag vrider på nycklen så tänds bara lamporna men inget händer i motorn!
är det generatorn som e kass? för jag kan starta bilen med startkablar och då funkar den hur bra som helst, men när jag stänger av bilen så vill den inte starta igen!

Tacksam för snabba svar!

Jonas

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
8 oktober 2006
#2
startmotorn kanske är helt kass? smile


133 Inlägg
8 oktober 2006
Trådstartare
#3
ok... tänkte det med. kan man kolla det? sen så mena jag att motorn e helt död när jag vrider på täningen! det blir inte ens att den försöker starta! kan det kanske vara så enkelt att det är batteriet som e kasst!?

Jonas

21 761 Inlägg
8 oktober 2006
#4
Lyser kontrollamporna när nyckeln är i startläget också? I så fall borde det inte vara batteriet, då skulle lamporna inte orka lysa. Kolla jordkablar/flätor från batteriet.

Vart satte du minusstartkabeln, på batteriet eller på motorn?

129 Inlägg
8 oktober 2006
#5
Lär ju va kolen i startmotorn? skulle ja tippa på


133 Inlägg
8 oktober 2006
Trådstartare
#6
lamporna lyssor när jag har det i första läget men sen när jag tar över till sista läget(start) så blir de svaga!
jag satte minuskablem på minus på batt.

Jonas

9 108 Inlägg
8 oktober 2006
#7
Har du laddat batteriet??


3 295 Inlägg
8 oktober 2006
#8
jag säger: byt batteri. eftersom det gick att startkabla igång bilen så är det nog inget fel på startmotorn.. när du drar på tändningen så blir det ju fler förbrukare som slås i gång och då finns det dåligt med kräm i batteriet och då lyser lamporna svagare..

MVH Johan


133 Inlägg
8 oktober 2006
Trådstartare
#9
ok. ja jag har laddat batt. men jag har ett till som jag kan testa med! e det fel på generatorn om man tar bort + polen när bilen e igång o stannar då?

Jonas

personbilstekniker
147 Inlägg
8 oktober 2006
#10
Foxxer skrev:
ok. ja jag har laddat batt. men jag har ett till som jag kan testa med! e det fel på generatorn om man tar bort + polen när bilen e igång o stannar då?

Nej det funkar inte så. tar du bort + polen så blir ju kretsen bruten och motorn dör. Alltså motorn dör för att du hänger av + polen. För att mäta om generatorn fungerar, så mäter du bara späningen över polerna det ska vara runt 14V om generatorn är frisk.

133 Inlägg
8 oktober 2006
Trådstartare
#11
stilren skrev:
Foxxer skrev:
ok. ja jag har laddat batt. men jag har ett till som jag kan testa med! e det fel på generatorn om man tar bort + polen när bilen e igång o stannar då?

Nej det funkar inte så. tar du bort + polen så blir ju kretsen bruten och motorn dör. Alltså motorn dör för att du hänger av + polen. För att mäta om generatorn fungerar, så mäter du bara späningen över polerna det ska vara runt 14V om generatorn är frisk.

Ok, tack så mkt för svaren! ska ut o kolla lite nu!

Jonas

21 761 Inlägg
8 oktober 2006
#12
Eftersom du har ett till batteri så kan du testa om du vill men det är mest troligt batteriet som är dåligt då lamporna började att lysa svagt när du vred nyckeln i startläge. Man ska inte börja att ta bort kablar från batteriet med motorn igång om man vill kontrollera generatorn, då finns risk att någonting pajjar. Mät istället med en multimeter hur hög laddspänningen är.

10 Inlägg
8 oktober 2006
#13
Eftersom lamporna slocknar när du vrider nyckeln så fattas det ström..frågan är varför..antingen är batteriet kasst eller så har du dålig kontakt.. om nån vrider på nyckeln så kan du ju rycka lite i kablarna på batteriet och se vad som händer,om du tänker efter noga så kan ju också placeringen av startkablarna ge dig en hint..sätter du båda på batteriet och det funkar så är det ju troligen batteriet,hade det varit glappt så hade det ju inte funkat då heller..

draminbil.nu
1 382 Inlägg
8 oktober 2006
#14
Har felet "alltid" varit där, eller var det bara så helt plötsligt en morgon när du kom ut fast den hade funkat perfekt dagen innan?

ifall bilen startar om du kopplar in ett till batteri parallellt utan att ha den andra bilen igång är det garanterat batteriet. Eftersom det enda du då gör är att lägga till mer batterikapacitet.
så vitt du inte sätter minus-startkabeln på jord bredvid. Då skulle det som nnämnts ovan kunna vara att du inte har kontakt på minus till orginal batteriet.
Senast redigerat av ludde__mannen (8 oktober 2006)


133 Inlägg
8 oktober 2006
Trådstartare
#15
tack alla för svaren! jag fixade det med ett nytt (annat) batteri så nu funkar den fint!
tack för alla svar igen!!!

Jonas

21 761 Inlägg
8 oktober 2006
#16
Kul att det ordnade sig. Gör gärna så att du ändå kollar laddspänningen för säkerhets skull så att det inte har hänt något med generatorn, det skulle ju vara trist om det nya batteriet laddar ur redan från början.


Sök